تداوم موج تونسی در کشورهای عربی

عکس: AFP

اعتراض فزاینده مردم بحرین به آپارتاید شاه بحرین

قذافی در تظاهرات علیه خود شرکت می‌کند!؟ نا‌آرامی‌ها در منامه گسترش یافت

اعتراض فزاینده مردم بحرین به آپارتاید «خلیفه»

احسان ابطحی - نا‌آرامی‌های‌ فراگیر در خاورمیانه که به بحرین، این کشور سلطنتی حاشیه خلیج فارس رسیده‌است، منجر به کشته شدن دو نفر در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضانی شد که خواستار اعمال اصلاحات سیاسی در این جزیره هستند.

به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور، یکی از این دو نفر بر اثر شلیک گلوله پلاستیکی در جریان برگزاری تظاهرات روز خشم که روز دوشنبه در منامه، پایتخت بحرین برگزار شد، جان خود را از دست داد و دومین نفر روز سه‌شنبه، هنگام تشییع جنازه کشته شده اول، بر اثر شلیک گلوله از سوی پلیس جان خود را از دست داد.

این در شرایطی است که تلاش‌های حکومت بحرین در سانسور پوشش رسانه‌ای تظاهرات با ابتکار گروه‌هایی همچون ‌«جوانان بحرین برای آزادی» که از پایگاه‌های شبکه‌های اجتماعی برای ارسال تصاویر استفاده می‌کردند، ناکام مانده‌است. این تصاویر نشان می‌دهند که پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور استفاده می‌کند.

این در شرایطی است که پس از سقوط حکومت‌های سکولار تونس و مصر، جنبش‌های دموکراسی‌خواهانه در سر‌تاسر منطقه با آزمون دشوار‌تری برای مبارزه با حکومت‌های استبدادی مانند حکومت حمد بن عیسى آل خلیفه، شاه بحرین مواجه هستند، شخصی که نام خانوادگی‌اش، خلیفه، بیانگر قدرت مطلق او و خانداش در بحرین برای نزدیک به دو قرن است. این در شرایطی است که تبعیضی که حاکمیت بحرین علیه شیعیان این کشور اعمال می‌کند، اصلی‌ترین عاملی است که باعث بروز اعتراضات گسترده مردمی علیه حکومت شده‌است. ۲/۸۱ درصد مردم بحرین مسلمان، ۹ درصد مسیحی و ۸/۹ درصد پیرو سایر ادیان هستند. از جمعیت مسلمان بحرین ۳۳ درصد سنی و ۶۶ درصد شیعه هستند، اما حاکمان بحرین سنی مذهبند و تبعیض‌های سختی علیه شیعیان این کشور اعمال می‌کنند. به علاوه حکومت حاکم بر بحرین همواره نوعی از آپارتاید مذهبی را در این کشور حاکم کرده‌است و هیچ‌گاه اجازه نداده تا شیعیان سمت‌های مهم و کلیدی را در این کشور در دست بگیرند یا حتی در نیروهای نظامی خدمت کنند.

موضوع دیگری که به نارضایتی اکثریت شیعه بحرین انجامیده‌ این است که نیروهای امنیتی پلیس از سنی‌های دیگر کشورهای منطقه انتخاب می‌شوند و به سرعت تابعیت بحرینی دریافت می‌کنند تا در هیات نیروهای نظامی و امنیتی این کشور به سرکوب شیعیان بپردازند.