رییس‌کل بیمه مرکزی ایران از تصویب آیین‌نامه شرایط عمومی ارزیابان خسارت تا پایان سال در شورای عالی بیمه خبرداد.

جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با مهر در خصوص ارزیابان خسارت در صنعت بیمه کشور گفت: در حال حاضر به جز ارزیابان خسارت که از طریق آزمون مجوز از بیمه مرکزی اخذ می‌کنند، به دنبال راه‌اندازی ارزیابان مستقل خسارت برای بیمه‌های اتومبیل هستیم. رییس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر ارزیابان خسارت باید دارای توانایی ارزیابی در تمامی رشته‌های بیمه‌ای باشند و این امر محدودیتی برای انتخاب ارزیابان محسوب می‌شود، افزود: این محدودیت باعث می‌شود که افراد کمتری تحت پوشش برای ارزیابی قرار گیرند، زیرا باید واجد شرایط بسیاری از رشته‌های فنی باشند. وی تصریح کرد: اما با توجه به سرعتی که مد نظر بیمه مرکزی برای افزایش تعداد ارزیابان خسارت است، شیوه فعلی کارآمد نیست، بنابراین هیات عامل بیمه مرکزی پس از انجام کارهای کارشناسی ناشی از گزارش‌های ارزیابان خسارت و براساس یک مطالعه تطبیقی در سایر کشورها به این نتیجه رسیده است که الگویی مناسب در این زمینه ارائه شود.

فرشباف ماهریان با اشاره به اینکه الگوی خسارت خاص شرکت‌های بیمه در این مورد مطرح شده بود، افزود: این موضوع فعلا در بحث خودرو مطرح است که از لحاظ تخصص به حداقل تخصص نیاز دارد و با مکانیزم‌های مدیریتی با سرعت می‌توان آن را در مجامع مختلف پیاده‌سازی کرد.

رییس شورای‌عالی صنعت بیمه کشور اظهارامیدواری کرد که در سال ۹۰ بتوان از شرکت‌های ارزیابی خسارت برای پرداخت خسارت بهره‌مند شد و این طرح را پیاده‌سازی کرد. وی با بیان اینکه آیین‌نامه مربوط به شرایط عمومی ارزیابان خسارت در حال تدوین است، گفت: این آیین‌نامه تا پایان سال جاری توسط شورایعالی بیمه تصویب خواهد شد.

رییس‌کل بیمه مرکزی افزود: با تصویب این آیین‌نامه کارشناسان صنعت بیمه و کارشناسان راهنمایی و رانندگی دارای تخصص ارزیابی خسارت بدون برگزاری آزمون می‌توانند مجوز، گواهی و پروانه لازم برای این کار را از بیمه مرکزی اخذ کنند. فرشباف ماهریان ادامه داد: این امر باعث می‌شود که با راه‌اندازی شرکت‌های ارزیابی خسارت در سال‌های آینده، شرایط کار برای این شرکت‌ها با وجود ارزیابان خسارت تسهیل شود، این افراد نیز با توجه به تخصص و دانش فنی نیاز به آزمون ندارند.