**ونزوئلا

به گزارش ایرنا، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا بعد از اعمال تحریم های جدید توسط «دونالد ترامپ» وی را مورد سرزنش قرار داد و اقدامات آمریکا علیه این کشور را محکوم کرد.
مادورو روز جمعه در سخنرانی زنده تلوزیونی خود گفت: 'دخالت بس است.دونالد ترامپ به خانه خودت برو. از ونزوئلا برو بیرون'.
وی در ادامه افزود: 'دست های کثیف خود را از اینجا بردار'.
دولت ترامپ تحریم هایی را علیه یک قاضی ارشد و هفت عضو دیگر دادگاه عالی به خاطر لغو قوانینی به منظور تنبیه آن ها، اعمال کرد. تحریم های جدید با هدف اعمال فشار روی مادورو و وفاداران وی که در تلاش برای سرکوب مخالفان و معترضان در خیابان هستند، اعمال شده است.
دونالد ترامپ روز پنجشنبه هفته گذشته ضمن انتقاد از وضعیت اقتصادی مردم ونزوئلا، آن را رسوایی برای بشریت دانست.
این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مادورو پس از به قدرت رسیدن ترامپ از رهبران جهان درخواست کرد که به ترامپ فرصت دهند، اما دولت ترامپ شدیدترین تحریم ها را علیه دولت مادورو وضع کرد.
تحریم های جدید در حالی اتفاق می افتد که بعضی از تحلیلگران بر افزایش تحریم ها تاکید دارند ولی دیگر کارشناسان از اینکه دولت به خاطر این موضوع متحد شود و روند انتقال وضعیت موجود به مذاکرات سخت گردد، نگران هستند.
مخالفان دولت ونزوئلا، روز دوشنبه یکی از هواداران «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری آن کشور را به اتهام 'دزدی' آتش زده و وی را روانه بیمارستان کردند.
مادورو در جریان یک سخنرانی تلویزیونی مخالفانش را به جنایت علیه بشریت متهم کردوگفت:«اورلاندو فیگورا»ی ۲۱ ساله تنها به آن دلیل که از هواداران او بوده سوزانده شد.
مادورو گفت:'فردی را آتش زدند، کتک زدند و با چاقو مضروب کردند، تنها به این دلیل که فریاد زده بود چاویست (هوادار چاوز و سوسیالیست های حاکم) است.'
رویترزبه نقل از شاهدان عینی و از جمله عکاس خود نوشت که حدود ۱۰۰ نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات ضد دولتی کاراکاس، فیگورا را به دزدی متهم ، او را احاطه کرده و بر سرش بنزین ریخته و آتشش زدند.
گرچه برخی خواهان مرگ این مرد بودند ولی دیگران به او کمک کرده و نجاتش دادند. مادورو که در تلویزیون فیلم این واقعه را نشان می داد گفت که فیگورا در بیمارستان بستری شده تا سوختگی های شدیدش درمان شود.
درجریان سخنرانی هفتگی مادورو همچنین تصاویر ضرب و شتم یک شخص دیگر و پرتاب کوکتل مولوتف نمایش داده شد.
مادورو گفت که مخالفانش می خواهند با کمک آمریکا کودتایی خونین انجام داده و روز به روز چاویستهای بیشتری را در داخل و خارج از ونزوئلا آزار و اذیت می کنند.
مخالفان دولت، مادورو را به دیکتاتوری متهم کرده و او را مسبب اوضاع وخیم اقتصادی ونزوئلا می دانند. آنان روی بسیاری از دیوارهای پایتخت شعار 'مادورو قاتل' را نوشته اند.
یک گروه نقابدار، روزدوشنبه خانه پدری و نیز خانه مادر بزرگ «هوگو چاوز» رئیس جمهوری فقید ونزوئلا را در شهر 'باریناس' زادگاه وی، آتش زدند.
این گروه در جریان تظاهرات اعتراضی مخالفان دولت که در طول روز دوشنبه به وقت محلی در ایالت باریناس برگزار شده بود، همچنین دست به غارت و ایجاد آتش سوزی در مناطق دیگر زدند در حالی‌ که گارد ملی‌ بولیواری هیچ واکنشی از خود نشان نداد.
وخیم ترین حوادث در شهر باریناس مرکز ایالتی به همین نام رخ داد و چندین مغازه به ویژه چندین نانوایی مورد غارت قرار گرفتند و مرکز خرید 'فروم'، که متشکل از 20 مغازه تجاری است، تقریبا بطور کامل به دست نقابداران خالی شد.
این گروه خرابکار همچنین به سمت ساختمان های دولتی از جمله موسسه خودمختار مسکن ایالت باریناس، معاونت آموزش و پرورش، مقر حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا و شورای ملی‌ انتخاباتی کوکتل مولوتف پرتاب کردند.
به گفته رسانه های خبری، هرج و مرج تقریبا تمامی باریناس زادگاه چاوز را فرا گرفته است و ورودی و خروجی های شهر با موانع متشکل از باقی‌ مانده های مصالح ساختمانی و اشیایی که مانع عبور خودروها می‌ شوند، مسدود شد.
خبرها حاکی است که بیش از ۱۰۰ نفر به دلیل گلوله های ساچمه ای یا پلاستیکی، تیرهای جنگی و نیز دیگر اشیا مجروح شده اند، تا جایی که یکی‌ از مراکز بهداشتی این شهر از تظاهرکنندگان مجروح پر شده است.
همچنین گزارش شده که یک جوان 19 ساله که در یکی‌ از این تظاهرات ها در باریناس شرکت داشت به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد. همچنین دست کم 4 مجسمه هوگو چاوز در مکان های مختلف کشور تخریب یا سوزانده شدند .
از سوی دیگر گزارش شده بود که نیروهای امنیتی و پلیس «نیکلاس مادرو» رئیس جمهوری روز دوشنبه با سرکوب یک تظاهرات پزشکان و پرستاران در کاراکاس بیش از ۱۰۰ نفر را مجروح کرده اند.
رئیس شورای ملی‌ انتخاباتی ونزوئلا سه شنبه شب اعلام کرد: دولت مقدمات برگزاری انتخابات 'مجلس مردمی' را در برای ماه ژوییه فراهم می کند و انتخابات محلی در ماه دسامبر برگزار خواهد شد.
«تیبیسای لوسنا» در حالی‌ این پیام را اعلام کرد که «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا قبلا در روز سه‌شنبه متعهد شده بود که با مجلس جدید به منظور بازنویسی قانون اساسی، همکاری داشته باشد.
مادورو گفته بود: این مجلس مردمی متشکل از 540 نفر از اعضای منتخب بر اساس ایالت ها و 8 قشر اجتماعی شامل کارگران، ماهیگیران و کشاورزان، دانشجویان، معلولان، سرخپوستان، بازنشستگان، بازرگانان و جوامع اجتماعی، خواهد بود.
لوسنا افزود: شورای انتخابات تصمیم گرفته است که انتخابات فرمانداران و شوراهای قانونگذاری در اواخر سال جاری میلادی یعنی دهم دسامبر (۱۹ آذر ماه) برگزار شود.
لوسنا با اشاره به موج خشونت ها و سرکوب های در واکنش به اعتراضات مخالفان دولت که از نزدیک به دو ماه پیش این کشور را در بر گرفته و تاکنون 55 کشته بر جا گذاشته است، ادامه داد: شورای ملی‌ انتخاباتی معتقد است که همه مردم این کشور می‌ خواهند رویدادهای خشونت آمیزی که گریبانگیر ونزوئلا شده و به اراده ونزوئلایی در زندگی، هماهنگی و درک اختلافات لطمه می‌ رساند، هرچه زودتر پایان یابد.
«انریکه کاپریلس» رئیس حزب مخالف دولت و رقیب قدیمی‌ مادورو در واکنش فوری به امضای سند برگزاری انتخابات مجلس مردمی توسط وی در سه شنبه شب، از مردم ونزوئلا درخواست نمود که برای نافرمانی از اقدام تقلب آمیز مادورو، مجلس مردمی را به رسمیت نشناسند.
وی در این مورد به دو بند قانون اساسی‌ کنونی اشاره کرد که در آن اجازه می‌ دهد که شهروندان این کشور رژیم غیر دمکراتیک یا ناقض حقوق بشر را به رسمیت نشناسند.
**برزیل
تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف برزیل خواستار استعفا یا عزل «میشل تمر» رئیس جمهوری خود شدند.
تمر متهم به دخالت در پرونده جنجالی و رو به گسترش فساد مالی ای شده که تلاشهای دولت برای پایان دادن به رکود تاریخی این کشور را تضعیف کرده است.
بر اساس این گزارش، صدها تظاهرکننده در شهرهای مختلف برزیل از جمله سائو پائولو و ریودوژانیرو علیه دولت شعار دادند و پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود 'تمر اخراج باید گردد'.
تظاهرات یکشنبه شب در مقایسه با تظاهرات سال های اخیر و از جمله سلسله تظاهرات سال ۲۰۱۶ که راه را برای استیضاح «دیلما روسف» سلف چپ گرای تمر هموار کرد، بسیار کوچک بود.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری برزیل روز یکشنبه گذشته ضمن انتقاد از برخی رسانه ها و همچنین دیوان عالی این کشور، توقف فوری تحقیقات درباره پرونده فساد مالی خود را خواستار شد و از دیوان عالی برزیل خواست تحقیقات در مورد او را به حالت تعلیق درآورد.
دیوان عالی برزیل به نقل از یک شاهد اعلام کرد میشل تمر چندین میلیارد دلار رشوه دریافت کرده است اما تمر می گوید اسناد ارائه شده دست کاری شده است.
روزنامه 'او گلوبو' برزیل هفته قبل نوشت ویدئویی وجود دارد که در آن میشل تمر دستور پرداخت حق السکوت به رئیس مجلس سابق این کشور را داده است.
«جوئرلی باتیستا» صاحب بزرگترین شرکت برزیلی تولید کننده فرآورده های پروتئینی جهان ( JBS ) چهارشنبه هفته گذشته به همراه برادر خود در برابر«ادسون فاشین» قاضی دیوان عالی فدرال که مسئولیت رسیدگی به پرونده فساد را دارد، حاضر شده و صحت اقرارهای خود را در دادستانی کل فدرال تائید کرد.
بر اساس گفته وی که ویدئویی از ملاقات و گفت وگوی وی با میشل تمر در ماه مارس 2017 تهیه شده، میشل تمر با پرداخت حق السکوت به «ادواردو کانیا» رئیس سابق مجلس نمایندگان فدرال موافقت کرده و «رودریگو روشارا» نماینده مجلس از حزب جنبش دموکراتیک برزیل PMDB ( حزب خود تمر) را برای حل مساله معرفی کرده است.
به دنبال افزایش تنشها در برزیل و گسترش تظاهرات ها، «میشل تمر» رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه ارتش را مامور حراست از ساختمان های دولتی کرد.
فضای سیاسی برزیل در هفته های گذشته تحت تاثیر تحقیقات درباره فساد مالی رئیس جمهوری رو به تنش گذاشته است.
مجلس سنای برزیل سال گذشته با رای عدم اعتماد به «دیلما روسف» رئیس جمهوری این کشور در پی افشای یک پرونده فساد مالی، وی را استیضاح کرد و تمر که در آن زمان معاون روسف بود، مطابق قانون جایگزین او شد.
با این حال دیوان عالی برزیل چندی پیش گفته است که تمر هم در دوره فعالیت های سیاسی خود چندین میلیارد دلار رشوه دریافت کرده است.
این در شرایطی است که برزیل در دو سال گذشته وارد رکودی کم سابقه شده و نرخ بیکاری هم روندی فزاینده را پیموده است.
معترضان به سیاست های دولت در هفته های گذشته بارها به خیابان ها ریخته و علیه دولت شعار داده اند.
تخمین زده می شود که در تظاهرات روز چهارشنبه در پایتخت نزدیک به ۳۵ هزار تن حضور داشتند.
گرچه تظاهرات کنندگان که به سوی کاخ ریاست جمهوری در حرکت بودند، رفتاری صلح آمیز داشتند، اما این تظاهرات در برخی خیابانها با دخالت و درگیری پلیس با معترضان همراه شد.
مهم ترین حادثه روز چهارشنبه، ورود گروهی از معترضان به وزارتخانه های کشاورزی، فرهنگ و برنامه ریزی بود که با دخالت پلیس ضد شورش پایان یافت.
هم اکنون رایزنی های سیاسی برای کناره گیری رئیس جمهوری و برگزاری انتخابات زودهنگام در جریان است.
مقامات برزیلی در حال بررسی گزارشی هستند که در آن ادعا شده افسران پلیس در جریان درگیری با تظاهر کنندگان مخالف دولت که خواهان استعفای «میشل تمر» رئیس جمهوری این کشور بودند، گلوله های واقعی شلیک کرده اند.
یک روز پس از تظاهرات که دو ساختمان وزارتخانه در آن به آتش کشیده و چند ساختمان دیگر تخلیه شد، نیروهای نظامی در پایتخت برزیل مستقر شدند.
معترضان در خیابان های این برازیلیا شماری از ساختمان های دولتی را به آتش کشیدند.
تصاویر رسانه های دولتی نشان می دهد که افسران پلیس بسوی معترضان تیراندازی کرده اند.
دبیرخانه امنیت عمومی برزیل اعلام کرده است که این اتفاق درحال بررسی است.
در این درگیری ها 49 نفر زخمی شده اند.
تمر روز پنجشنبه استقرار نیروهای پلیس را در این شهر لغو کرد. این اقدام در پی تشدید انتقادات از وی به دلیل استقرار نیروها، صورت گرفت.

**نیکاراگوئه
-- «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه و «روساریو موریو» معاون رئیس جمهوری در پیامی انتخاب دکتر «حسن روحانی» را به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفتند.
در این پیام آمده است: جناب حسن روحانی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری منتخب، از نیکاراگوئه کشور آزاد و سعادتمند و به نیابت از طرف خانواده های نیکاراگوئه ای، بدینوسیله خود و همسرم روساریو معاون رئیس جمهوری، پیروزی جنابعالی در انتخابات اخیر را که تبلور استیفای حقوق ملت و تحکیم دموکراسی در ایران در برهه زمانی کنونی است، تبریک می گویم.
ما پیروزی شما را در دنیای سختی که در آن زندگی می کنیم، جشن می گیریم.
ما به اراده ملت، انقلاب و رهبری ایران که انتخاب آنان تعامل سازنده را تحکیم بخشیده و عزت، صلح و همبستگی را برای ملت ایران به ارمغان خواهد آورد، ارج می نهیم.
یک بار دیگر تبریک‌های فراوان خود را با اطمینان خاطر از این که نیکاراگوئه و جمهوری اسلامی ایران، روابط برادرانه و دوستانه خود را بدون هیچ قید و شرطی تداوم خواهند بخشید، ابراز می نمایم.
نمایشگاه صنایع دستی ایرانی به همراه برنامه های فرهنگی به منظور معرفی فرهنگ غنی و تمدن ایران زمین از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در نیکاراگوئه در دانشگاه ملی و مهندسی این کشور(دانشگاه یونی) برگزار شد.
این نمایشگاه با حضور معاونین، مدیران، اساتید و جمعی از دانشجویان نیکارگوئه ای برگزار شد.
«دیه گو مونیوس» قائم مقام دانشگاه یونی نیکاراگوئه به جایگاه ایران به عنوان یک کشور با تمدن کهن تاریخی اشاره کرد و از برگزاری این رویداد از سوی سفارت کشورمان قدردانی کرد.
وی همچنین از انقلاب ایران و نیکاراگوئه به عنوان دو انقلاب ارزشی و ضد استکباری که هر یک در سال 1357 به پیروزی رسیدند ، یاد کرد.
مونیوس همچنین به پیشرفت های علمی ، فنی و پزشکی جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر اشاره کرد و خواستار برقراری روابط گسترده فرهنگی ، آموزشی و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های ایران شد.
«سعید زارع» سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیکاراگوئه نیز به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی اشاره کرد و گفت: تاریخ تمدن بشری بیانگر نقش ارزنده ایرانیان در پیشرفت علوم ،فناوری، هنر ،ادبیات و معماری جهان است.سرزمین ما از گذشته نه فقط سیاستمداران نامی و سلحشوران را در خود جای داده ، بلکه اندیشه ورزان و خردمندانی بس بزرگ از آن برخاسته اند.
وی ادامه داد:ایران دارای قدمت فرهنگ و تمدن ۷ هزار ساله بوده و پیشینه یکتاپرستی هزاران ساله دارد.ایران پس از قبول اسلام نیز چون گوهر درخشانی بر تارک کشورهای اسلامی درخشید و چراغ راه بشریت در ظلمت و تاریکی ها گردید. هنر عمده ایرانیان کسب علوم و معرفت و ارائه خلاقیت و دستاوردهای نوین به سایر اقوام و ملل بوده است.

**کوبا
-- «رائول کاسترو» رییس جمهوری کوبا، طی پیامی انتخاب مجدد دکتر «حسن روحانی» به ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سفارت جمهوری اسلامی ایران در هاوانا، در این پیام آمده است:ازجانب ملت و دولت کوبا انتخاب مجدد جنابعالی را به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک عرض می نمایم.
وی افزوده است: بر تقویت هرچه بیشتر روابط و همکاری های دوستانه میان دو ملت تاکید می نمایم.احترامات فایقه اینجانب را پذیرا باشید.
انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار شد و طی آن حسن روحانی با کسب ۵۷ درصد آراء به ریاست جمهوری ایران انتخاب شد.
ایران وکوبا دارای روابط نزدیک و دوستانه ای هستند.حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در سفری به آمریکای لاتین از کوبا نیز دیدن کرد.

**مکزیک
نمایشگاه پوشش ایرانی - اسلامی در گذر زمان با همکاری موزه فرهنگ ملل مکزیک و موسسه توسعه هنرهای معاصر روز دوشنبه در مکزیکو سیتی برگزار شد.
این نمایشگاه با حضور مقامات مکزیکی، سفرا و دیپلمات ها و ایرانیان مقیم مکزیک و علاقه مندان به فرهنگ ایران گشایش یافته است.
خانم «گلوریا آرتیز» رئیس موزه فرهنگ ملل در سخنرانی خود با اشاره به فرهنگ غنی ایران اظهار کرد که پس از انقلاب، اقدامات زیادی برای گسترش اسلام هراسی و تخریب چهره ایران صورت گرفت، در حالی که واقعیت های جامعه ایران یک کشور پر تنوع با نشاط و با گسترش ذوق هنری است.
آرتیز ادامه داد :ما اینجا با همکاری سفارت ایران در مکزیک دری را برای نشان دادن چهره ای دیگر از ایران، فعالیتهای فرهنگی و جامعه هنرمندان ایرانی می گشاییم .
وی از تلاش های سفارت ایران و همچنین موسسه توسعه هنرهای معاصر در برپایی چنین نمایشگاهی بی نظیر سپاسگزاری کرد.
«محمد تقی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک نیز در سخنرانی خود ضمن قدردانی از شرکت کنندگان گفت که هنر و ذوق هنری یکی از مهم ترین ویژگی های جامعه ایران است و این شاخصه همواره مورد توجه مورخان و هنرشناسان قرار داشته است.
وی ضمن اشاره به مساله ارتباط بین سنت و نوگرایی اظهار کردند که امروز در این موزه بخشی از این در هم آمیختگی سنت و مدرنیته در هنر ایرانی را ملاحظه خواهید کرد.
محصولات و طراحی لباس مهسا کشاورزی، محبوبه بلندی ، هدی فرهنگ و سید شهاب الدین شاه صفوی در این نمایشگاه عرضه شده است، هر یک از طراحان به صورت مختصر به معرفی مجموعه خود پرداخته و از نمادهای شرقی - ایرانی به کار رفته در آنها صحبت کردند.
نمایشگاه پوشش اسلامی-ایرانی در گذر زمان در چارچوب نمایشگاه بین المللی فرهنگهای دوست تا ۱۴ خرداد ادامه داشته و پس از آن نیز با موضوعی دیگر و تحت عنوان نمایشگاه موقت سه ماهه ی اقوام در محل موزه فرهنگ معاصر ادامه خواهد یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.