بازار سهام

بازگشت شاخص به ۹۸ هزار واحدی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۲۵ واحدی (۲۳/ ۰ درصدی) به سطح ۹۸ هزار و ۳۴ واحدی رسید. افت اندک قیمت فلزات با رشد شاخص دلار و تردیدها نسبت به پایداری تقاضای چین با نزدیک شدن به پایان سال چین رقم خورد. با این وجود همچنان قیمت مس بالاتر از ۷۰۰۰ دلار، روی بالاتر از ۳۵۰۰ دلار و سرب نزدیک سقف ۵/ ۶ ساله (۲۶۶۷ دلار) نوسان داشت. با وجود خوش‌بینی به عوامل بنیادین، همچنان فشار فروش با شناسایی سود میان معامله‌گران مانع از رشد فلزی-معدنی‌ها است. نماد «وکار» پس از بازگشایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. روز گذشته رشد قابل توجه نمادهای اصلی «خودرو»، «خساپا» و «خپارس» رقم خورد. اما پایداری رشد این نمادها به تداوم حرکت نقدینگی در این نمادها وابسته است. به نظر می‌رسد فشار فروش در نمادهای بزرگ‌تر، حرکت را در نمادهای کوچک‌تر رقم زده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

روز احتیاطی در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 2 تومانی به نرخ 4752 تومان معامله شد. پس از رشد 2/ 5 درصدی نرخ دلار (235 تومانی) طی 8 روز معاملاتی، (از شنبه 7 بهمن تا روز یکشنبه 15 بهمن) روز دوشنبه، شاهد کم‌نوسان‌ترین روز دلار در 3 هفته اخیر بودیم. پس از پنج کانال‌شکنی دلار در دی، روند صعودی دلار در بهمن ادامه یافت. با وجود افت دلار تا شنبه 7 بهمن تا کف 4515 تومانی با فشار عرضه، در ادامه شناسایی فرصت خرید دلار را صعودی کرد. بنابراین با وجود رشد مقطعی دلار بالاتر از 4800 تومان روز یکشنبه، اما عدم تمایل معامله‌گران به خرید در سطح مزبور، دلار را زیر سطح مزبور بازگرداند. روز دوشنبه، فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، کاهش نرخ حواله‌ای درهم و تغییر انتظارات در بازار ارز نوسان دلار را در سطح ۴۷۴۰ تا ۴۷۷۰ تومان محدود کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تداوم صعود سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 524 هزار تومان معامله شد. رشد طلای جهانی در کنار روند کم‌نوسان نرخ دلار در سقف تاریخی از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی با وجود افت 2/ 1 درصدی طلا روز جمعه (بیشترین افت روزانه در 2 ماه) روز گذشته روند کم‌نوسان شاخص دلار در کنار افت بازارهای سهام تا حدی از طلا حمایت کرد. اما همچنان زیر سطوح پیشین و در کانال ۱۳۳۰ دلاری قرار داشت. در بازار ارز نیز روز گذشته تقویت احتیاط و تا حدی تغییر انتظارات کم‌نوسانی نرخ دلار و شرایط احتیاطی را در بازار ارز رقم زد. با اینکه پیش‌تر اخبار پیش‌فروش سکه فشار بر قیمت سکه را تشدید کرده بود، اما خوش‌بینی به بازارهای اثرگذار با رشد تدریجی قیمت سکه، مجددا سکه را به سقف‌های پیشین نزدیک کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رشد آرام طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1335دلار معامله شد. ریسک‌گریزی در بازار جهانی و روند کم‌نوسان شاخص دلار، رشد طلا در کانال 1330 دلاری را رقم زد. پیش‌تر آمار اشتغال آمریکا با ثبت بیشترین رشد نرخ دستمزد سالانه در ۵/ ۸ سال گذشته، افت ۲/ ۱ درصدی قیمت طلا را روز جمعه رقم زد. چشم‌‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره رشد بازدهی اوراق قرضه را رقم زده است. چشم‌انداز رشد نرخ بهره با افزایش هزینه مالی شرکت‌ها فشار فروش در بازارهای سهام و اوراق قرضه را رقم زد. روز جمعه S&P۵۰۰ بیشترین افت روزانه در نزدیک ۲ سال اخیر و روز دوشنبه بازارهای سهام آسیا بیشترین افت در ۱۴ ماه را ثبت کرد. با وجود حمایت رشد تقاضای محافظه‌کارانه از طلا اما خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های انبساطی فشار بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) را حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

فشار کاهش تقاضا بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۳/ ۱ درصدی به قیمت ۷۱ هزار و ۳۱ تومان معامله شدند. در ادامه روند نزولی «تسه»ها در آذر و دی (افت ۳ درصدی) از ابتدای بهمن نیز کاهش تقاضا، حمایت سطح ۷۲ هزار تومانی را شکست. به این ترتیب روز اخیر نیز شاهد ادامه روند نزولی «تسه»ها بودیم. با این وجود، همگام با تشدید نوسانات بازارهای ارز و سکه در ماه‌های اخیر و آمارهای بانک مرکزی از افزایش پول (نسبت به شبه‌پول) تشدید نوسانات معاملات بازار مسکن در آذر و دی رقم خورد. امری که تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن را رقم زد و میانگین قیمت مسکن در تهران در دی رشد ۵/ ۱۶ درصد نسبت به دی سال گذشته را نشان داد. این عامل در کنار رشد قیمت نهاده‌های تولید می‌تواند عامل فشار بر تقاضای مصرفی بازار مسکن شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

ادامه روند نزولی نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 64 دلار معامله شد. افزایش (6 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی در کنار فراتر رفتن تولیدات نفت آمریکا از 10 میلیون بشکه در روز در آمار بازبینی شده نوامبر (بالاترین سطح تولیدات از 1970) و تقویت ریسک‌گریزی در بازارهای سهام و کالایی عامل فشار بر قیمت نفت شد و برنت به کف یک‌ماهه (۶۹/ ۶۷ دلار) رسید. نزدیک شدن به زمان تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها با فشار بر تقاضا نیز عامل فشار بر قیمت نفت در کوتاه‌مدت است. سطح مناسب تعهد اعضای اوپک به توافق و خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا به ویژه از سوی آسیا، خوش‌بینی‌ها به حرکت نفت به سمت تعادل را تقویت کرده است. اما با رشد تولیدات آمریکا و سهم صادرات این کشور، عربستان برای افزایش سهم بازار، اقدام به کاهش قیمت فروش به خریداران اروپایی کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید