بازار سهام

فضای احتیاطی در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۶۷ واحدی (۱۷/ ۰ درصدی) در سطح ۹۹ هزار و ۳۵۶ واحدی ایستاد. پس از رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص در ۳ روز پایانی هفته، روز شنبه شاهد بازگشت احتیاط میان معامله‌گران بودیم. افت نسبی قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازار چین به دلیل کاهش ساخت‌و‌ساز با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران و چشم‌انداز عرضه بلوکی «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. امری که سایر فولادی‌ها را نیز نزولی کرد. رشد اخیر قیمت روی به سقف ۱۰‌ساله (۳۴۸۱ دلار) از نمادهای تولیدکننده روی حمایت کرد. به دلیل افت نرخ دلار و تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی پتروشیمی‌ها، (با وجود رشد متانول به ۴۱۰ دلار) اکثر این نمادها در محدوده منفی معامله شدند. احتیاط در گروه‌های بزرگ‌تر، حرکت معامله‌گران به سمت تک‌نمادها را رقم زده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

چهارمین روز افت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 19 تومانی به نرخ 4515 تومان معامله شدند. پس از 5 کانال‌شکنی دلار در دی، از ابتدای بهمن تداوم روند صعودی دلار را بالاتر از سقف 4650 تومانی قرار داد. اما در ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران افت 140 تومانی نرخ دلار را در 4 روز معاملاتی اخیر رقم زد به صورتی که روز گذشته معاملات فردایی تا زیر سطح 4500 تومان نیز افت داشتند. با این وجود شاهد حمایت سطح مزبور در معاملات نقدی بودیم. در روزهای اخیر بالاتر بودن ارزش دلار در بازارهای همسایه با چشم‌انداز رشد تقاضای آربیتراژی مانع از افت قابل توجه نرخ دلار بود. با این وجود ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر با افت 33/ 4 درصدی مواجه شده است. همچنان احتمال فشار عرضه صرافی بانک‌ها می‌تواند فشار بر دلار را ادامه‌دار کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

فشار «پیش‌فروش» بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با ریزش 42 هزار تومانی؛ بیشترین افت روزانه از 9 دی 95، به قیمت یک میلیون و 475 هزار تومان معامله شد. آغاز اجرایی شدن پیش‌فروش سکه از 15 بهمن عامل فشار بر سکه شد. پیش‌فروش سکه در شعب بانک ملی، با قیمت پایین‌تر از بازار در موعد ثبت‌‌نام و در سررسید‌های 3، 6، 9ماهه و‌ یک‌ساله انجام می‌شود. با اینکه پیش‌تر رشد ارز و در ادامه رشد حدود ۳۰ دلاری طلای جهانی تشدید نوسانات صعودی سکه در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را رقم زد اما این عامل مجددا سکه را زیر سطح روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بازگرداند. پیش‌تر نیز حراج سکه از سوی بانک کارگشایی اقدامی برای کاهش نوسانات سکه بود. همچنان با وجود فشار پیش‌فروش بر بازار سکه، روند دلار و طلای جهانی می‌تواند بر سکه تاثیر داشته باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

بازی ارزها با طلای جهانی

هر اونس طلای جهانی با ثبت ششمین هفته صعودی در 7 هفته، به قیمت 3/ 1349 دلار معامله شد. اظهارات وزیر خرانه‌داری آمریکا از افت شاخص دلار به عنوان پیشران رشد اقتصادی در کنار رشد یورو به سقف ۳ساله با  چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ تورم در میان‌مدت در معاملات پنج‌شنبه شاخص دلار را به کف ۳ساله (کانال ۸۸ واحدی) و طلا را به سقف ۵/ ۱ ساله (۱۳۶۶ دلار) رساند. اعلام چشم‌انداز شاخص دلار قدرتمند از سوی ترامپ به صورت مقطعی دلار را صعودی کرد. حرکت بازارهای سهام در سقف‌ و چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره فشار بر طلا را حفظ کرده است. با وجود رشد اقتصادی سه‌ماهه چهارم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها، رشد هزینه مصرف‌کننده به بالاترین سطح در یک سال اخیر و رشد سرمایه‌گذاری به بیشترین سطح در ۳ سال چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها زیر کف 72 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 7/ 1 درصدی به قیمت 71 هزار و 372 تومان معامله شدند. با کاهش تقاضا، روز گذشته اکثر نمادها در سطح 71 هزار تومانی و برخی در کف 69 هزار تومانی قرار گرفتند. اما در آذر و دی شاهد تشدید نوسان مولفه‌های بازار مسکن تهران بودیم. طبق گزارش بانک مرکزی در دی رشد ۵/ ۱۳ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران نسبت به دی سال گذشته و رشد ۹/ ۶ درصدی نسبت به آذر رقم خورد. همچنین افزایش متوسط ۷/ ۱۶ درصدی قیمت نسبت به دی سال گذشته و رشد ۳ درصدی نسبت به آذر رقم خورد؛ عاملی که در کنار رشد تقاضای واحدهای کلنگی، ورود نقدینگی و رشد تقاضای سرمایه‌ای مسکن را ارائه می‌دهد. با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن، نوسان شدید قیمت‌ها می‌تواند سهم تقاضای مصرفی بازار مسکن را کاهش دهد.  

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نفت در سقف 3ساله

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 4/ 4 درصدی به قیمت 14/ 66 دلار معامله شد. افت شاخص دلار، کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا برای دهمین هفته متوالی و خوش‌بینی‌ها به حرکت بازار به سمت تعادل قیمت نفت را به سقف ۳ساله، برنت را به ۵۲/ ۷۰ دلار رساند. با این وجود پیش‌بینی‌ آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از رشد تولیدات آمریکا به بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز و رشد هفته اخیر تولیدات تا سطح ۹/ ۹ میلیون بشکه در روز در کنار چشم‌انداز رشد تولیدات کانادا و برزیل فشار را بر نفت حفظ کرده است. بیکرهیوز نیز رشد ۱۲ موردی تعداد دکل‌های نفتی، بیشترین افزایش از مارس را گزارش کرد. علاوه بر این نزدیک شدن زمان تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها، رشد قیمت بنزین به بالاترین سطح از مرداد و پایان فصل سرما در نیمکره شمالی چشم‌انداز کاهش تقاضای نفت را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید