بازار سهام

رشد آرام بورس در فضای احتیاط

آینده نگر بازار

شاخص کل بورس با رشد هفتگی 3/ 0 درصدی همراه شد. با نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام، تقویت احتیاط افت 43 درصدی ارزش معاملات را نسبت به نیمه اول دی رقم زد. با وجود این، خوش‌بینی به گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها به خصوص فلزی‌ معدنی‌ها و قیمت‌های مناسب جهانی، حرکت مس بالاتر از 7100 دلار و لمس مقطعی 3400 دلار روی روز جمعه همچنان عامل حمایت از شاخص است. اما چشم‌انداز بازگشت تدریجی عرضه روی و احتمال کاهش تقاضا، تردیدها را نسبت به پایداری قیمت روی حفظ کرده است. کاهش تولیدات چین نیز عامل حمایت از تقاضای مس است. لمس سطح ۷۰ دلاری توسط برنت از پالایشی‌ها و قیمت‌های مناسب متانول و اوره در کنار رشد نرخ دلار عوامل حمایت از صنایع کالایی است. اما همچنان مهم‌ترین ریسک، تصمیم ترامپ نسبت به برجام است که گروه خودرویی را نیز متاثر ساخته است.

 

بازار ارز

رفت و برگشت دلار در پایان هفته

آینده نگر بازار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 94/ 1 درصدی با ثبت سومین هفته صعودی به نرخ 4414 تومان معامله شد. از ابتدای هفته با نزدیک شدن به زمان تصمیم ترامپ در مورد برجام نوسانات دلار تشدید و روز چهارشنبه سقف 4400 تومانی دلار شکسته شد. همچنان روز پنج‌شنبه در ابتدای معاملات با تشدید نگرانی‌ها نسبت به احتمال خروج آمریکا از برجام، با تشدید نوسانات صعودی، مقاومت سطح 4430 تومان را شکست و در میانه معاملات دلار را تا 4450 تومان نیز نزدیک کرد. اما در ادامه توجه معامله‌گران به اعلام پایبندی طرف‌های اروپایی به برجام و چشم‌انداز فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را نزولی کرد. همچنان در صورت عدم خروج، ریسک تمدید تعلیق تحریم‌ها بر بازار وجود دارد. بنابراین بیش از عوامل بنیادین، فضای هیجانی ناشی از تصمیم ترامپ عامل اثرگذار بر بازار خواهد بود.

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به نوسانات ارز

آینده نگر بازار

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 4/ 1 درصدی، ثبت سومین هفته صعودی، به قیمت یک میلیون و 489 هزار تومان معامله شد. در هفته اخیر تا روز پنج‌شنبه اونس طلا در بازه 1310 تا 1325 دلار نوسان داشت. اما روز جمعه با تداوم روند نزولی شاخص دلار، اونس طلا در سقف ۴‌ماهه (بالاتر از ۱۳۳۰ دلار) قرار گرفت. اما همچنان شاهد شرایط انتظاری برای انتشار نرخ تورم آمریکا بودیم. در بازار ارز نیز روز پنج‌شنبه نوسانات صعودی دلار تا سقف ۴۴۵۰ تومان رقم خورد. اما از میانه معاملات نرخ دلار روند نزولی را در پیش‌ گرفت و تنها رشد ۴ تومانی دلار رقم خورد. اما تردیدها نسبت به روند آتی نرخ دلار، کم‌واکنشی سکه و مقاومت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را در مقابل سکه رقم زده است. اما پایداری طلا در سطح کنونی می‌تواند از سکه حمایت کند.

 

بازار طلای جهانی

تداوم سقف‌شکنی طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1330 دلار معامله شد. در شرایط انتظاری پیش از انتشار نرخ تورم آمریکا، اونس طلا در سقف 4‌ماهه نوسان داشت. از روز سه‌شنبه شاهد افت 3/ 1 درصدی شاخص دلار برای چهار روز متوالی بودیم. چشم‌انداز کاهش خرید اوراق قرضه آمریکا از سوی چین (بزرگ‌ترین خریدار خارجی اوراق قرضه آمریکا) در کنار رشد ین با چشم‌انداز کاهش خرید اوراق قرضه بلندمدت دولتی از سوی بانک مرکزی ژاپن عامل فشار بر شاخص دلار شد. در ادامه نرخ تورم تولیدکننده آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها در کنار رشد یورو فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. در نشست اخیر بانک مرکزی اتحادیه اروپا احتمال بازبینی و توقف خرید اوراق قرضه (خروج از سیاست‌های انبساطی) از سپتامبر در نشست مارس یا ژوئن از یورو حمایت کرد. روند بازارهای سهام و نرخ تورم آمریکا بر طلا اثرگذار است.

 

بازار اوراق مسکن

صعود «تسه»ها پس از ۳ هفته

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94(تسه9412) پس از 3 هفته نزولی با رشد 4/ 0 درصدی همراه شدند. با وجود روند کم‌نوسان قیمت اوراق تسهیلات در سطح 74 هزار تومانی در آذر، از ابتدای دی روند نزولی قیمت اوراق تشدید شد تا کف 71 هزار تومانی رقم خورد. اما در ادامه شناسایی کف و رشد تدریجی تقاضا «تسه»ها را از کف مزبور بازگرداند. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در سطح 73 هزار تومان قرار گرفته است. در بازار مسکن نیز در ماه‌های اخیر رشد تقاضا به خصوص از سوی «خانه‌اولی»ها در کنار به اعتقاد برخی کارشناسان رشد نسبی تقاضای سفته‌بازی، روند صعودی تعداد و قیمت معاملات مسکن را در ما‌ه‌های آبان و آذر تشدید کرد. موضوعی که واحدهای کوچک‌تر را در صدر معاملات قرار داد. همچنان رشد تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن علاوه بر تقاضای مصرفی می‌تواند نوسانات مسکن را تشدید کند.

 

بازار نفت

حرکت نفت نزدیک سقف ۳‌ساله

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 63 دلار معامله شد. افت موجودی نفت تجاری و کاهش تولیدات آمریکا روز پنج‌شنبه برنت ( بالاتر از 70 دلار) و WTI را به بالاترین سطح از دسامبر 2014 رساند. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش ۹۵/ ۴ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری، بیش از پیش‌بینی کارشناسان برای هشتمین هفته متوالی در کنار کاهش تولیدات آمریکا به میزان ۲۹۰ هزار بشکه در روز به ۵/ ۹ میلیون بشکه در روز از نفت حمایت کرد. با وجود این EIA رشد تولیدات آمریکا به ۰۴/ ۱۰ میلیون بشکه در روز را در ماه آینده پیش‌بینی کرد. برخی کارشناسان نیز افت تولیدات را به دلیل سرمای هوا در مناطق تولیدکننده شیل می‌دانند. همچنان خوش‌بینی به تعهد اعضای اوپک به توافق و ریسک ژئوپلیتیک تصمیم ترامپ نسبت به برجام نیز عوامل حمایت از قیمت نفت هستند.

 

گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید