ناصر ترکش‌دوز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این مطلب افزود: این نیروگاه‌ها متکی به جریان آب از جمله آب پشت سدها است. وی با اشاره به پیشرو بودن صنعت سدسازی در ایران، گفت: درحال‌حاضر ممکن است توان تولید بزرگ‌ترین و بهترین هواپیمای جهان را نداشته باشیم اما بلندترین سد‌ جهان را طراحی می‌کنیم؛ ایران پنجمین سد بزرگ جهان را طراحی و بهره‌برداری کرده است. وی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان مانند «لامایر آلمان» و «هَچ یا ایکرز کانادا»، هم اکنون از ما برای همکاری جهت مشارکت در مناقصات معتبر بین‌المللی در جهان، با هدف بالابردن شانس موفقیت‌شان دعوت کرده‌اند. این در حالی است که ایران با محدودیت‌های متعددی در حوزه اقتصادی از جمله بحث تحریم‌ها، دست و پنجه نرم می‌کند. ترکش دوز گفت: شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، جزو ۱۰ شرکت معتبر جهان است. این شرکت توانست در ۲ مناقصه بزرگ سد‌های «ایزیمبا» و «کاروما» که با حضور شرکت‌های مطرح جهان از جمله «ای‌اف‌کانسالت نروژ»، «لامایر آلمان»، «پویری سوئیس» و... در اوگاندا برگزار شد، پیروز شود. تمام اینها بیانگر رقابتی بودن و توان فنی ـ مهندسی بالای صنعت سدسازی، طراحی و ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی ایران، در عرصه‌های بین‌المللی است. وی افزود: البته این موفقیت‌های بین‌المللی محدود به عرصه سد و نیروگاه برق‌آبی نبوده است. هم‌اکنون این شرکت در یک پروژه بزرگ آب‌رسانی در نیجریه مشغول طراحی و نظارت بر ساخت است. این پروژه را نیز در یک مناقصه مهم بین‌المللی با شرکت کشورهای آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و مصری برنده شده است و مناقصه‌گذار آن بانک توسعه اسلامی است.

همچنین در رشته توسعه کشاورزی و آبیاری و زهکشی نیز این شرکت در کشور «اوگاندا» برنده یک مناقصه معتبر بین‌المللی شده است. ترکش‌دوز گفت: متاسفانه عده‌ای به دلیل اطلاعات ناکافی، سدسازی را زیر سوال برده و مانع پیشرفت و توسعه این صنعت می‌شوند. مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی وجود این‌گونه مخالفت‌ها و مانع‌تراشی‌ها گفت: مخالفان سدسازی در ایران متفاوت هستند. عده‌ای به‌دلیل عدم آگاهی و دانش کافی، گمان می‌کنند ایجاد سد، تهدیدهای زیست‌محیطی در پی دارد و باعث کمبود آب و خشک شدن تالاب‌ها می‌شود. این درحالی است که بارها اعلام کردیم که ایجاد سد، باعث تنظیم آب آن رودخانه می‌شود. خود سد، آبی مصرف نمی‌کند، همان گونه که یک حساب پس‌انداز برای تنظیم هزینه‌ها ایجاد می‌شود و خود حساب، پولی را مصرف نمی‌کند.  ترکش‌دوز افزود: میزان بارندگی در کشور در فصل‌های مختلف سال‌، متفاوت است (بیش از ۸۰ درصد بارندگی در فصولی که نیاز به مصارف آب کم است، انجام می‌گیرد). همچنان کشور ما درگیر نوسانات سال‌های خشک و خیس بارشی است؛ چنانچه اخیرا ۱۷ سال خشک از لحاظ بارش داشتیم. بنابراین، سد، یک سازه تنظیم‌کننده بوده و عملکرد آن ایجاد تعادل میان آب طبیعی موجود و میزان مصرف آن است.

متاسفانه در این بین گروه اقلیتی نیز وجود دارند که دانسته یا نادانسته، در مسیر تخطئه و نخبه‌کشی در جامعه قرار می‌گیرند. وی با اشاره به پروژه‌های شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس، افزود: تاکنون پروژه‌های بسیاری در کشورهای تاجیکستان، آذربایجان، عمان، آلبانی، سری‌لانکا و... اجرا کرده‌ایم که تمامی آنها بدون هیچ مشکلی فعال هستند. ترکش‌دوز با اشاره به رابطه نیروگاه‌های برق‌آبی با گازهای گلخانه‌ای، گفت: یکی از معضلاتی که ما همواره با آن درگیر هستیم، گرمایش جهانی و آلودگی هوا است. این گرمایش و نیز آلودگی ناشی از تولید بیش از اندازه گازهای گلخانه‌ای است. سالانه ۴۰ میلیارد تن از این گازها وارد هوا می‌شود. مطالعات جهانی در زمینه گازهای گلخانه‌ای نشان می‌دهد نیروگاه‌های حرارتی، بالاترین سهم را در تولید گازهای گلخانه‌ای (حدود ۲۲ درصد) دارا هستند. وی افزود: ایران با تولید ۸۰۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در سال، هشتمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است. گازهای گلخانه‌ای منبع اصلی آلودگی هوا و محیط‌زیست بوده که بزرگ‌ترین مشکلات محیط‌زیستی را ایجاد می‌کند.

حتی پدیده ویرانگر ریزگردها نیز به علت انتشار بیش از حد گاز‌های گلخانه‌ای است. مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس گفت: معتقدم یکی از منطقی‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین راهکارها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، جایگزین کردن نیروگاه‌های سبز، پاک و تجدیدپذیر به جای نیروگاه‌های حرارتی است. زیرا کاهش قابل‌توجه دیگری در سایر بخش‌ها از جمله حمل‌ونقل و صنعت و مصارف خانگی بسیار دشوار بوده و اگر بتوانیم نرخ رشد را کاهش دهیم، تنها باید به توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی فکر کنیم. وی افزود: طبق تعهد مقامات ایران در اجلاس سران پاریس ( اواخر سال ۱۳۹۵)، ایران باید تا سال ۲۰۳۰ بتواند ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر برای تولید انرژی پاک ایجاد کند؛ در غیر این صورت، در تولید، صادرات، فروش و مصرف سوخت فسیلی با محدودیت مواجه خواهد شد. ترکش‌دوز گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، دولت برای ایجاد و جایگزین کردن نیروگاه‌های برق‌آبی به جای نیروگاه‌های حرارتی، طرح‌های حمایتی و تشویقی پیش‌بینی می‌کند و این نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد. شورای جهانی انرژی، دو برابر کردن تولید انرژی برق‌آبی را طی ۳۰ سال آینده در جهان تصویب کرده است. وی افزود: در همین راستا نیز دولت آمریکا دو برابر کردن ظرفیت انرژی برق‌آبی را در دستور کار خود قرار داده است. گزینه‌های جایگزین برای نیروگاه‌های حرارتی، عبارت است از «نیروگاه‌های برق‌آبی»، «خورشیدی»، «بادی» و «زمین گرمایی» اما هم اکنون در جهان بیش از ۸۰ درصد نیروگاه‌های پاک و تجدیدپذیر، نیروگاه‌های برق‌آبی هستند. دلیل اینکه نیروگاه‌های برق‌آبی نسبت به سایر نیروگاه‌ها اقبال بیشتری دارند، راندمان بالاتر این نیروگاه‌ها و امکان تولید در مقیاس هزاران مگاوات و همچنین مورد استفاده‌ آنها در موتورهای بزرگ برقی است. این کارشناس ارشد بخش امور آب و انرژی کشور در خاتمه یادآور شد:  استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی همواره مناسب‌ترین، پاک‌ترین و منطقی‌ترین راهکار برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در برنامه‌های تولید برق است.