جنگ ستارگان تمام‌عیار

در مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و بیانیه‌های اخیر مقامات پنتاگون گفته‌اندکه وزارت دفاع به دنبال دستیابی به نسل جدیدی از ابزارهای زمینی و فضایی است که به آنها اجازه می‌دهد از شبکه ماهواره‌ای خود در برابر حمله دفاع و در صورت لزوم، فضاپیماهای دشمن را در مدار مختل یا غیرفعال کنند. این استراتژی با گسترش دامنه قابلیت‌های تهاجمی با برنامه‌های نظامی قبلی در فضا تفاوت اساسی دارد؛ برای مثال با پیشنهاد ابتکاری دفاع استراتژیک در دهه۱۹۸۰ که هرگز دنبال نشد که بر استفاده از ماهواره‌ها برای محافظت از ایالات متحده در برابر موشک‌های هسته‌ای متمرکز بود، بسیار متفاوت است. ژنرال چنس سالتزمن، رئیس عملیات فضایی در نیروی فضایی، آژانسی که در سال۲۰۱۹ به‌عنوان بخش جدیدی از نیروی فضایی ایجاد شد، گفت: «ما باید از قابلیت‌های فضایی خود محافظت کنیم. همچنین قصد داریم که استفاده خصمانه از قابلیت‌های فضایی دشمن را خنثی کنیم.» سالتزمن در ماه مارس تصریح کرد که «وزارت نیروی هوایی این تلاش را رهبری می‌کند؛ چون اگر فضا نداشته باشیم، بازنده‌ایم.»

مقامات پنتاگون و ارزیابی طبقه‌بندی‌نشده اخیر توسط مدیر اطلاعات ملی می‌گویند که روسیه و چین قبلا سیستم‌هایی مانند لیزرهای پرانرژی زمینی، موشک‌های ضد ماهواره یا ماهواره‌های قابل مانور را آزمایش یا مستقر کرده‌اند که می‌توانند برای مختل کردن تجهیزات فضایی آمریکا مورد استفاده قرار گیرند. این نگرانی تنها با گزارش‌هایی تشدید شده است که روسیه ممکن است در حال توسعه یک سلاح هسته‌ای مبتنی بر فضا باشد که می‌تواند به‌طور گسترده ماهواره‌های موجود در مدار، اعم از تجاری و نظامی را از بین ببرد. استفاده روسیه از ابزارهای پارازیت الکترونیکی در طول جنگ در اوکراین -که در برخی مواقع سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته آمریکایی را مختل کرده است- توسط مقامات پنتاگون به‌عنوان یکی دیگر از دلایلی که ایالات متحده باید دفاع خود را در فضا تشدید کند، ذکر می‌کند.

ژنرال استفان ان.وایتینگ که بر فرماندهی فضایی که مسوول استفاده از دارایی‌های فضایی برای دفاع از ایالات متحده است، در نشستی با خبرنگاران در جریان کنفرانس صنعت فضایی در کلورادو در ماه گذشته گفت: «دیگر اینها فرضیه نیست، واقعی است، در محیط مستقر شده است.» حرکت برای افزایش ظرفیت جنگی در فضا بیشتر به‌دلیل گسترش ناوگان ابزارهای نظامی چین در فضا است. فرانک کندال، وزیر نیروی هوایی در مصاحبه‌ای گفت: «چین تعدادی از قابلیت‌های فضایی طراحی‌شده برای هدف قرار دادن نیروهای ما ارائه کرده است.» ژنرال وایتینگ می‌گوید: «چین از سال۲۰۱۸ شبکه ماهواره‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی خود را سه‌برابر کرده است.» این ژنرال هدف چین از این اقدامات را برای هدف قرار دادن ایالات متحده و قابلیت‌های نظامی‌اش توصیف کرد.

 مقامات دولتی در چین و روسیه این اظهارات را رد کرده‌اند و استدلال می‌کنند که این ایالات متحده است که باعث نظامی شدن فضا می‌شود. در بیانیه دولت چین که در اوایل سال جاری منتشر شد، آمده است: «ایالات متحده مدت‌هاست که چین را به‌عنوان «تهدیدی در فضای ماورای جو» برای لکه‌دار کردن و حمله به چین معرفی می‌کند.» پکن این تلاش را «بهانه‌ای برای ایالات متحده در جهت گسترش نیروهایش در فضا و حفظ هژمونی نظامی می‌داند.»

برای عقب نشاندن آمریکا از ادعاهایش، روسیه و چین ماه گذشته به‌طور ناموفق از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا «برای همیشه از قرار دادن تسلیحات در فضا جلوگیری کند.» جان اف.پلامب، دستیار وزیر دفاع در امور سیاست فضایی، تایید و اجرای پیشنهاد روسیه و چین را غیرممکن و آن را «ریاکارانه» خواند؛ زیرا هم روسیه و هم چین در حال استقرار سلاح هستند. او افزود که نظامی کردن فضا اجتناب‌ناپذیر است. پلامب در مصاحبه‌ای گفت: «برتری بشریت در تاریخ در جایی است که مزایای نظامی وجود دارد و ارتش به آن عمل خواهد کرد.» مقامات آمریکایی در عوض با تلاشی که آنها آن را «کارزار ضدفضایی مسوولانه» می‌نامند، پیش می‌روند. این یک اصطلاح عمدا مبهم است که از تایید مستقیم اینکه ایالات متحده قصد دارد سلاح‌های خود را در فضا قرار دهد، اجتناب می‌کند.