در شنبه مشهد چه گذشت؟

وقتی ابرهای سیاه آسمان مشهد را یکپارچه پوشاندند، بارش تگرگ‌های بزرگ شدت گرفت. پس از آن بارندگی‌ها آغاز شد و حتی در «درگز» یکی از شهرهای خراسان رضوی برف باریدن گرفته است. بر اساس آخرین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بازار طبرسی مشهد زیر آب رفته است. خیابان طالقانی دچار آبگرفتگی شده است. تصاویر نشان می‌دهند، شیشه بسیاری از اتومبیل‌ها با تگرگ شکسته است. تگرگ‌های بزرگ تبدیل به سیلاب‌هایی شدند و بسیاری از خودروها که در مسیر بلوار ناصری در حال تردد بودند، در سیل گرفتار شدند. به گزارش کانال آب‌وهوای مشهد سقف دارالقرآن حرم امام رضا(ع) هم آسیب دیده و آب به درون این بنا جاری شده است.

کوه‌خواری و سیل

بسیاری از مردم معتقدند که اگر سه روز پیش در سیل روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت هم زنگ خطرها به صدا درمی‌آمد، خسارات و کشته‌های این سیل بسیار کمتر می‌شد. با این حال کارشناسان محیط‌زیست متفق‌القول هستند که مهم‌ترین دلیل جاری شدن سیل با این شدت، نادیده گرفتن دیدگاه‌های کارشناسی محیط‌زیستی بود. کوه‌خواری دمار از روزگار مردم در آورده و دیوارهایی که برای ساخت مسکن جلوی جریان آب کشیده شده بودند سیل‌زا شدند. یکی از مناطقی که در سیل چهارشنبه به‌شدت آسیب دیده بود، منطقه سیدی بود. شنیده‌ها نشان می‌دهد، بارندگی‌های دیروز هم خیلی‌ از این خانه‌ها را که انباشته از گل‌ولای بودند، اوضاعشان را بدتر کرده و خسارات جدی به آنها وارد شده است. هرچند رئیس شورای شهر مشهد عنوان کرده که «از ۱۵ سال پیش بنابر دستور اکید مقام معظم رهبری بر اینکه ارتفاعات جنوبی مشهد باید محلی برای کوهنوردی، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و گردشگری مردم باشد، هیچ‌گونه ساخت‌و‌سازی انجام نشده و کوه‌خواری صورت نگرفته است.»

 او دلیل خسارت سیل روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت را این مساله دانست: «سال‌هاست بارش برف در ارتفاعات و کوه‌های جنوبی مشهد رخ نداده و با بارش باران شدید کوه‌ها دچار ریزش شدند. ریزش سنگ‌ها در کانال و مسیرها باعث ایجاد مانع در مسیر آب شده و از سوی‌ دیگر عملکرد پمپ تخلیه در زمان آبگرفتگی را هم دچار اختلال می‌کند.» با این حال؛ فردی به نام آرش هاشمی در شبکه ایکس درباره دو سیل اخیر مشهد و ارتباط آن با کوه‌خواری نوشته است: «دیواری که باعث خرابی‌های منطقه سیدی مشهد شده بود، تخریب شد. هنگام وقوع سیل، این دیوار مانند یک سد عمل کرد و زمانی که بخشی از آن به دلیل فشار آب شکست، سیل با حجم و قدرت بالا وارد کوچه سپاه۶۹ شد و خانه و زندگی مردم را ویران کرد.» تا زمانی‌ که این گزارش نوشته می‌شود، همچنان بارندگی در مشهد ادامه دارد اما هیچ خسارت جانی اعلام نشده است.