شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۱۲ دنیای اقتصاد

اخبار مسکن و عمران - روزنامه شماره ۶۰۱۲

  • ۳ پیام تورم تولید مسکن

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: تورم تولید مسکن در پایتخت طی سال گذشته با دو تغییر معنادار برای بازار ساخت‌وساز همراه شد. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از تغییرات قیمت ساخت براساس داده‌های رسمی جدید حاکی است، نرخ رشد هزینه ساخت‌وساز از محل قیمت مصالح‌ساختمانی و خدمات مرتبط، از ۴۰درصد در بهار سال گذشته –تغییرات نقطه‌ای- به ۲۳درصد در فصل آخر کاهش پیدا کرد. تورم سالانه تولید مسکن نیز نرخ ۳۷درصد را به ثبت رساند؛ درحالی‌که، این نرخ در ۱۴۰۱، به میزان ۴۰درصد بود. این تنزل دو علت می‌تواند داشته باشد؛ اما نتیجه‌اش، «افت التهاب قیمت‌ها در بالادست مسکن» است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از سطح۱۴۰۲ تورم ساخت مسکن نشان می‌دهد، این شاخص از قله سال۹۹ که نرخ رشد نزدیک به ۸۰درصد را به ثبت رسانده بود، فاصله چشمگیر پیدا کرده است. اولین پیام تورم بالادست مسکن، حرکت غیرهم‌جهت آن با روند صعودی تورم ملک در سال گذشته است. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» با استناد به «وزن محرک‌های تورم‌سازبیرونی» از تاثیر کمتر تورم ساخت گفته بود. پیام‌های بعدی به درون این بازار برمی‌گردد.
  • پول‏‏‌پاشی دوم در املاک چین

    دنیای اقتصاد-نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه، خبری از برنامه دولت چین برای حمایت از دولت‌‌‌های محلی با اعطای وام‌‌‌های دولتی به منظور رفع معضل انبوه خانه‌‌‌های به فروش نرفته منتشر کرد. این خبر در رسانه‌‌‌های داخلی با برداشتی نادرست بازتاب یافت و عنوان شد که هدف از این طرح، خانه‌‌‌های خالی است. اما بیانیه‌‌‌ اخیر مقامات چینی روشن ساخت که این طرح، بخشی از یک بسته نجات جامع برای بازار مسکن بوده و هدف اصلی آن، یاری رساندن به انبوه‌‌‌سازان در حل معضل آپارتمان‌‌‌های فروخته‌‌‌نشده‌‌‌ای است که انباشت آنها به تهدیدی جدی برای ثبات اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده است.
  • ۵۱ درصد تهرانی‏‏‌ها مستاجرند

    مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: ۵۱‌درصد خانوارهای تهرانی مستاجر هستند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالفضل نوروزی افزود: در کشور ما حدود ۳۱‌درصد از مردم مستاجر و بقیه مالک هستند و ۸‌درصد هم در خانه‌‌‌های سازمانی زندگی می‌‌‌کنند در حالی که این عدد در کشورهای دیگر بیشتر از کشور ماست. وی گفت: البته ۳۱‌درصد متوسط کشوری است و در کلان‌شهر تهران بالغ بر ۵۱‌درصد از شهروندان تهران مستاجر هستند. به گفته نوروزی، همچنین برخی از مستاجران، موجر هم هستند. یعنی امکان دارد خانه‌‌‌ای که مالک آن هستند را اجاره داده باشند و در خانه دیگری مستاجر باشند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر