نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۵ فروردین

مرحله جدید تنظیم بازار آغاز شد

کدخبر: ۶۳۷۶۵۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
مرحله جدید تنظیم بازار آغاز شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 فروردین 1374؛با متخلفان از قیمت‌های تعیین‌شده کالا به شدت برخورد می شود

وزارت صنایع قبل از ظهر امروز در اطلاعیه‌ای فهرست و نحوه قیمت‌گذاری 349 قلم کالای تولیدی مشمول طرح ستاد تنظیم بازار را اعلام کرد.

در این اطلاعیه از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواسته شده است با رعایت مفاد اطلاعیه فوق موجبات تثبیت قیمت‌ها را فراهم کنند.

انتظار می‌رود واحدهای تولیدی نهایت همکاری و مساعدت را در جهت اجرای صحیح و دقیق موارد اعلام‌شده مبذول دارند.

براساس این اطلاعیه، قیمت‌ها با در نظر گرفتن سود عادله برای تولیدکننده و عوامل توزیع در سه مقطع در کارخانه، عمده‌فروشی و مصرف‌کننده تنظیم شده است.

همچنین رعایت و اجرای کلیه قیمت‌های اعلام‌شده برابر ضوابط در سراسر کشور لازم‌الرعایه بوده و سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالاها و خدمات وزارت بازرگانی و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی بر اجرای صحیح و دقیق آن نظارت و کنترل دقیق را اعمال خواهند نمود.

مرحله جدید تنظیم بازار آغاز شد

ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار دیروز تشکیل جلسه داد. براساس مصوبه ستاد پشتیبانی تنظیم بازار، وزارت صنایع موظف شد لیست قیمت‌های تعیین‌شده را طی اطلاعیه‌ای در اختیار جراید و صداوسیما قرار دهد.

تولیدکنندگان نیز موظف شدند قیمت تعیین‌شده را طی اطلاعیه‌ای در اختیار جراید و صداوسیما قرار دهد. تولیدکنندگان نیز موظف شدند قیمت تعیین‌شده را بر روی کالای تولیدی خود درج کرده و نرخ‌های تعیین‌شده را برای اطلاع عموم منتشر کنند.

همچنین تخلف از قیمت‌های مصوب تعزیرات حکومتی خواهد بود.

وزیر صنایع گفت: قیمت این کالاها براساس ضوابط تعیین‌شده ازسوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان توسط کارشناسان وزارت صنایع و سایر صنایع کشور در اسفند سال گذشته و در چند روز ابتدای سال‌جاری تعیین شده است.

وی برای اطلاع تولیدکنندگان، شبکه توزیع و مصرف‌کنندگان به چگونگی تعیین قیمت کالاها اشاره کرد و افزود: ضوابط و نکات رعایت‌شده در قیمت‌گذاری‌ها همان ضوابط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تولیدکنندگان است، ولی به خاطر جلوگیری از افزایش قیمت در این بخش فشار بیشتر به صنایع وارد شده است.

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: قیمت‌گذاری کالاها براساس نوع ارز آزاد و ارز حاصل از صادرات و با توجه به اینکه در حال حاضر واحدهای فوق مواد اولیه را در انبارها و یا کالاهای نیمه‌ساخته و غیره در اختیار دارند، تعیین شده است به‌خصوص اینکه برای اقلام وارداتی متوسط نرخ ارز اعمال شده است.

وی افزود: برای اقلامی که تا 6 ماه اول سال جاری مواد اولیه آنها نیاز به واردات جدید دارد، از نرخ ارز امروز استفاده خواهد شد.

وزیر صنایع بیان کرد: در قیمت‌گذاری‌ها سهم عمده‌فروش و خرده‌فروش برابر سهم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مشخص و رعایت‌شده و قیمت‌هایی که اعلام می‌شود در سه ستون فروش کارخانه، عمده‌فروش و قیمت مصرف‌کننده در شبکه توزیع است.

وی اظهار کرد: هر کس بخواهد از قیمت‌های تعیین‌شده تخطی کند متخلف است و با او مطابق قانون برخورد می‌شود و این در حالی است که اگر مصرف‌کننده نهایی قیمت‌ها را رعایت کند مطمنا تمام این قیمت‌ها به‌طور سلسله مراتب رعایت خواهد شد.

15 فروردین 1384؛گفت‌و‌گوهای سیاسی و اقتصادی رئیس‌جمهور ایران در اروپا

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اولین سخنران همایش گفت‌و‌گوی تمدن‌ها در سازمان یونسکو در پاریس خواهد بود.

سفیر فرانسه در تهران، سطح روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: بین ایران و فرانسه هیچ اختلافی حتی کوچک وجود ندارد.

فرانسوا نیکولو که به مناسبت سفر قریب‌الوقوع، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به کشور فرانسه، سفیر سیدمحمد خاتمی به فرانسه را یک سفر دوستانه خواند و افزود: رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سخنرانی در مقر یونسکو در پاریس به این کشور سفر خواهند کرد.

15 فروردین 1394؛ بیانیه تاریخی ایران و غرب پس از 8 روز مذاکرات فشرده لوزان

توافق جامع هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی حاضر در گروه 1+5 هنوز امضا نشده است، اما گفت‌و‌گوهای لوزان نشان می‌دهد که رسیدن به چنین موقعیتی دور از ذهن نیست، اهمیت مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته در لوزان سوئیس میان تهران با پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان را می‌توان آشکارا در واقعیت‌هایی دید: جدا از اینکه مباحث مطرح در نشست‌های پرشمار مقام‌های ارشد طرف‌های درگیر، امنیتی و سیاسی و از این رو مهم است 8 روز حضور مدام جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در لوزان و شکسته شدن رکورد ساعات مذاکره یک وزیر خارجه آمریکا از زمان جنگ جهانی اول در این مذاکرات نشان م‌دهد که طرفین اراده کرده‌اند تا ژون 2015 (تیرماه پیش‌رو) توافق را نهایی کنند، مذاکرات لوزان با خوش‌بینی بسیار زیاد افکار عمومی آغاز شد.

آنچه در بیانیه جلب توجه می‌کند نخست موارد مربوط به نحوه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و دوم نحوه رفع تحریم‌ها در صورت امضای توافق جامع در تیرماه است. براساس بیانیه پایانی مذاکرات لوزان، «فردو از یک سایت غنی‌سازی به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری تبدیل خواهد شد. راکتور تحقیقاتی پیشرفته آب سنگین در اراک با همکاری مشترک بین‌المللی باز طراحی و نوسازی خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فناوری‌های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی‌های توافق‌شده بیشتری ازجمله به‌منظور روشن کردن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.

جهت‌یابی اقتصاد پساتحریم

پس از حصول بیانیه مشترک لوزان در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران افکار عمومی با سه پرسش اساسی روبه‌رو است. راهکارهای حاصل‌شده چگونه موجب رفع تحریم‌ها می‌شود؟ واکنش بازارها به این اتفاق چه خواهد بود؟ و درنهایت اقتصاد ایران پس از اجرایی شدن راهکارهای این بیانیه به چه سمتی می‌رود؟

رئیس‌جمهور: تحریم‌ها یکجانبه لغو می‌شود

یک روز پس از آنکه ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس به تفاهم سیاسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کردند، حسن روحانی رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی با مردم، مذاکرات هسته‌ای را پله اول برای تعامل سازنده با جهان دانست.

وی که در حضور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با مردم سخن می‌گفت، با اشاره به قصد دولت برای بهتر کردن روابط با کشورهای دولت اضافه کرد: ما پایان تنش با کشورهای دیگر را می‌خواهیم. ما با همه کشورهایی که می‌خواهند به ملت ایران احترام بگذارند، تعامل خواهیم داشت.

رئیس‌جمهوری که درباره نتایج و ثمرات مذاکرات هسته‌ای سخن می‌گفت، افزود: دنیا متوجه شد اگر به ما تکریم کنند ازسوی ما تکریم خواهند دید.

روحانی اضافه کرد: در چارچوبی که تا دیشب به آن رسیدیم، 1+5 پذیرفتند که ایران دارای غنی‌سازی در خاک خود باشد یعنی آنچه که تا دیروز می‌گفتند غنی‌سازی در ایران تهدید در منطقه و جهان است، امروز همه قبول کردند که غنی‌سازی در ایران برای هیچ کسی تهدید نیست.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: طبق این چارچوب همه تحریم‌های مالی، اقتصادی و بانکی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

در همان روز اجرای توافق همه قطعنامه‌ها علیه ایران یعنی 6 قطعنامه لغو خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید