روش‌های استعلام کالابرگ الکترونیکی مشخص شد/ همه آنچه باید درباره کالابرگ فجرانه بدانید+ فیلم

کدخبر: ۶۳۳۴۷۳
اقتصادنیوز: مرحله دوم طرح فجرانه که اخیرا آغاز شده است، همچون طرح اول ۶۰ میلیون نفر مشمول طرح هستند که در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند.
روش‌های استعلام کالابرگ الکترونیکی مشخص شد/ همه آنچه باید درباره کالابرگ فجرانه بدانید+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، طرح کالابرگ فجرانه فاز دوم اجرای خود را از روز جمعه 18 اسفند ماه آغاز کرده است، در این طرح که تفاوت چندانی با فاز نخست ندارد؛ 11 قلم کالا در سبد خرید خانوارهای مشمول قرار خواهد گرفت تا بتوانند با قیمت مناسب تری نیاز خود را تامین کنند.

خبر مرتبط
آخرین مهلت استفاده از کالابرگ فجرانه مشخص شد/ خانوارهای مشمول بخوانند

اقتصادنیوز: بر اساس اعلام وزارت کار، یارانه افرادی که از طرح کالابرگ فجرانه استفاده می‌کنند قطع نمی‌شود و مهلت استفاده از این طرح روز جمعه 17 اسفندماه 1403 به اتمام می‌رسد.

اما چه کالاهایی در طرح فجرانه وجود دارد؟

در این طرح سبد ۱۱ قلمی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز(۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین می‌شود.

خبر مرتبط
خبر مهم درباره پرداخت یک یارانه/ خانوارهای مشمول مشخص شدند+ جزئیات

اقتصادنیوز: طرح دوم یارانه کالابرگ الکترونیک فجرانه قرار است از 18 اسفند آغاز شود؛ طرحی که تفاوتی با مرحله نخست ندارد و به همان ترتیب ادامه خواهد یافت.

اما طرح دوم کالابرگ الکترونیک فجرانه با فاز نخست این طرحه چه تفاوت هایی دارد؟

علیرضا عسگریان در حاشیه همایش بنگاه‌های اقتصادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال توضیح داد: مرحله دوم طرح فجرانه همچون طرح اول است و هیچ تفاوتی ندارد. حدود ۲۲ روز است که از اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک می‌گذرد و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دولت هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان بر روی سفره مردم نشسته است، افزود: دامنه مواد خوراکی نیز چرخی در حوزه تولید زده است. در مرحله اول اجرای طرح ۴۷ میلیون بسته غذایی توزیع شده است و یقین داریم در مرحله دوم اجرای طرح نیز مردم با همین استقبال حضور پیدا می‌کنند.

همچنین اخیرا سیدرضا یحیوی در گفتگو با ایسنا، از به‌روز رسانی برنامه کاربردی «شما» خبر داد و اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیک خدمت فناورانه و نوینی است که در راستای سیاست‌های رفاهی و حمایتی دولت شکل گرفته و به صورت تصاعدی در حال پیشرفت است. طرح یسنا، طرح کالابرگ الکترونیک و طرح حمایت از امنیت غذایی کودکان بر روی شبکه ملی اعتبار (شما) پیاده‌سازی شده است.

وی با اشاره به طرح کالابرگ الکترونیک ادامه داد: اکنون این بستر شکل گرفته و خانواده‌ها نیز براساس آن رفتارشان تغییر کرده و با اجرای این طرح که طی هفت فاز توسعه پیدا کرده، رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم در حال تغییر است. مردم به سمت خریداری مواد خوراکی سالم حرکت می‌کنند.

یحیوی با بیان اینکه طرح فجرانه الکترونیک طی سه دوره و از ۱۸ هر ماه اجرا می‌شود، گفت: خانوار‌ها بدانند می‌توانند خرید خود را براساس این طرح از هجدهم تا پایان روز هفدهم ماه بعد خرید کنند.

چند میلیون نفر در طرح فجرانه حضور پیدا کردند؟

عسگریان با بیان اینکه مشمولان این طرح ۶۰ میلیون نفر هستند که در دهک درآمدی یک تا هفت قرار دارند، تاکید کرد: تاکنون استقبال از طرح فجرانه به ۸۷ درصد رسیده و دهک یک تا سه بیشترین استقبال را داشته‌اند.

اعتبار طرح فجرانه کالابرگ

در طرح کالابرگ الکترونیکی میزان حمایت دولت از یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال (اعتبار تشویقی کالابرگی) به 2میلیون و دویست هزار ریال افزایش می‌یابد و شرط خرید ۲ میلیون ریال برای دریافت2میلیون ودویست هزار  ریال اعتبار تشویقی نیز حذف شده است.

مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود.

کدام خانوارها مشمول دریافت طرح فجرانه هستند

با اجرای این طرح دهک‌های یک تا هفت درآمدی، مشمول اعتبار جدید می شوند و یارانه‌بگیران این دهک‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های عضو طرح ملّی کالابرگ الکترونیک نسبت به خرید اقلام اساسی و بهره‌مندی از این حمایت تشویقی اقدام کنند.

نحوه شناسایی فروشگاه های فعال طرح کالابرگ

در حال حاضر در این طرح 210 هزار فروشگاه و دو فروشگاه بزرگ اینترنتی متصل به شبکه هستند که خدمات کالابرگی ارائه می‌دهند.

شهروندان برای شناسایی فروشگاه‌های عامل طرح فجرانه می‌توانند به نرم‌افزار کاربردی شما مراجعه و فروشگاه‌های اطراف خود را مشاهده کنند. این برنامه از طریق سایت https://shoma.sfara.ir و یا اجرای کد دستوری *۵۰۰*۱۴۶۳# قابل دریافت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    کارگزاری مفید