گزارشی از تورم ماهانه کالاهای خوراکی و غیرخوراکی؛

معرفی صدرنشینان مسابقه تورم در آذرماه 1402

کدخبر: ۶۱۸۷۰۷
اقتصادنیوز: طبق آمار انتشار یافته مرکز آمار ایران سبزی و حبوبات و میوه در صدر فهرست تورم مواد خوارکی در اخرین ماه پاییز بوده است.
معرفی صدرنشینان مسابقه تورم در آذرماه 1402

به گزارش اقتصادنیوز در آذر 1402، بالاترین تورم ماهانه خوراکی‌ها مربوط به «سبزی و حبوبات» و «میوه و خشکبار» بوده است. همچنین، بالاترین تورم ماهانه غیرخوراکی نیز در گروه «مسکن» و «پوشاک» دیده شده است.

 

آخرین داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه آذر ماه نسبت به آبان افزایش یافته و دومین رکورد خود در سال 1402 را ثبت کرده است. این افزایش بیش‌تر متاثر از بالا رفتن قیمت کالاهای خوراکی بوده به طوری که تورم ماهانه کالاهای خوراکی در آذر سال جاری به بالاترین سطح خود در سال 1402 رسیده است. از میان اقلام خوراکی، بالاترین تورم ماهانه مربوط به سبزی و حبوبات و میوه و خشکبار بوده است.

در مقابل، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی نسبت به آبان کاهش یافته است. بالاترین سطح این نرخ میان کالاهای غیرخوراکی مربوط به «مسکن» و «پوشاک» بوده است.

تصویری از تورم خوراکی‌ها در آذر 1402؛ صدرنشینی سبزی و حبوبات

تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه در آذر امسال به 2.9 درصد رسیده است. این نرخ دومین رکورد ثبت شده از تورم ماهانه پس از فروردین ماه در سال 1402 است. بالا رفتن تورم ماهانه کل کشور بیش‌تر متاثر از افزایش قیمت اقلام خوراکی بوده به طوری که تورم ماهانه این گروه کالایی در آذر سال جاری به 4.1 درصد رسیده است. این رقم بالاترین سطح ثبت شده از این نرخ از ابتدای سال جاری تا کنون است.

اکوایران در ادامه نوشت: از میان اقلام خوراکی، بالاترین تورم ماهانه 14.4 درصد بوده که مربوط به سبزی و حبوبات است. این نرخ در آبان ماه 3.6 درصد بوده است. دومین کالای خوراکی با تورم بالا در آذر سال 1402 میوه و خشکبار است که تورم ماهانه آن 8.2 درصد ثبت شده است. این نرخ در حالی ثبت شده که در آبان ماه تورم ماهانه این کالا منفی 1.2 درصد بوده است.

به نظر می‌رسد علت این افزایش قیمت، مشکلاتی باشد که در عرضه این کالا در اواخر پاییز ایجاد شده است. به دلیل مشکلات بارندگی و تغییرات دمای هوا محصولات کشاورزی آسیب دیدند و به مقدار کافی به بازار عرضه نشدند.

در سوی دیگر، «روغن‌ها و چربی‌ها» و «نان و غلات» قرار گرفته که کمترین تورم ماهانه را در آذر تجربه کرده‌اند. برای مثال تورم ماهانه روغن‌ها و چربی‌ها منفی و تورم ماهانه نان و غلات 0.6 ثبت شده است.

photo_2023-12-27_17-40-32

کاهش تورم اقلام غیرخوراکی در آذر 1402

برخلاف خوراکی‌ها، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در آذر 1402 نسبت به آبان ماه کاهش یافته است. این نرخ در کل کشور برابر با 2.3 درصد به ثبت رسیده در حالی که در آبان ماه 2.7 درصد بوده است.

از میان کالاهای غیرخوراکی، بالاترین تورم ثبت شده مربوط به «مسکن» است که نرخ آن 3.3 درصد برآورد شده است. تورم ماهانه مسکن به قیمت خرید مسکن مربوط نیست بلکه اجاره خانه و هزینه تعمیرات و نگهداری آن را نشان می‌دهد. تورم ماهانه مسکن در آبان ماه 4 درصد بوده بنابراین می‌توان گفت که این نرخ در آذر ماه روند نزولی در پیش گرفته است.

در رتبه دوم، «پوشاک و کفش» قرار گرفته که تورم ماهانه آن در آذر سال جاری 2 درصد اعلام شده است. این نرخ در ماه قبل 2.5 درصد بوده بنابراین تورم ماهانه پوشاک و کفش نیز در انتهای پاییز کاهش یافته است. شدیدترین کاهش تورم میان اقلام غیرخوراکی نیز در «آموزش» دیده شده است. تورم ماهانه خدمات آموزشی از 4.3 درصد در آبان به 1.2 درصد در آذر نزول کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید