نیم قرن با اقتصاد ایران؛16 آبان

ستاد تنظیم بازار: کارخانه‌ها با 3 شیفت کاری کالاهای مصرفی تولید کنند

کدخبر: ۶۰۸۱۳۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ستاد تنظیم بازار: کارخانه‌ها با 3 شیفت کاری کالاهای مصرفی تولید کنند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 آبان 1353؛ ایران: ارتباط دادن بحران غذایی به قیمت نفت ساخته و پرداخته آمریکاست

جمشید آموزگار، وزیر کشور ایران و رئیس هیات نمایندگی این کشور در کنفرانس خواربار جهانی که در رم جریان دارد، غرب را متهم کرد که بحران غذایی کنونی را دامن زده است.

وی گفت: دول مرفه و غنی وظیفه دارند در تغذیه ملل فقیر کمک کنند. آموزگار این ادعا را که افزایش بهای نفت در بحران مواد غذایی دخالت دارد به شدت رد کرد و افزود: قیمت نفت حتی کوچکترین اثری در بحران خواربار ندارد و این فرضیه ساخته و پرداخته آمریکاست.

وزیر کشور ایران تاکید کرد که بهای نفت فقط یک سال قبل افزایش یافت؛ درحالیکه بحران تورم سابقه چندساله دارد و بنابراین نمی‌توان قیمت نفت را در این زمینه مقصر دانست.

وی ادامه داد: ریشه و بنیاد بحران غذایی کنونی را سیاست غیرمنصفانه غرب به وجود آورده و این بحران پدیده غفلت سالیان دراز سیاست استعمارگران است.

آقای آموزگار در نطق خود در کنفرانس خواربار جهانی بار دیگر پیشنهاد شاهنشاه ایران را مبنی‌بر ایجاد یک صندوق عمران با سرمایه سه میلیارد دلار به وسیله کشورهای صنعتی و صاحب نفت برای کمک به کشورهای در حال رشد تاکید کرد و گفت: میزان کمک به کشورهای در حال رشد باید براساس درآمد سرانه تعیین شود.

گفت‌و‌گوی وزیر اقتصاد با حافظ اسد

هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی با حافظ اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ملاقات و گفت‌و‌گو کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی که به دعوت محمد عمادی، وزیر اقتصاد سوریه در رأس هیاتی به این کشور رفته است در ملاقات با رئیس‌جمهوری سوریه پیرامون ایجاد روابط اقتصادی و تجاری گسترده‌تر بین دو کشور به گفت‌و‌گو پرداخت.

انصاری پس از پایان اولین دور گفت‌و‌گوی خود با مقامات اقتصادی با هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهوری از سد فرات در شمال سوریه بازدید کرد.

ایران و سوریه قبلا یادداشت تفاهمی امضا کرده‌اند که به موجب آن ایران 150 میلیون دلار به سوریه وام می‌دهد.

16 آبان 1373؛ ستاد تنظیم بازار: کارخانه‌ها با 3 شیفت کاری کالاهای مصرفی تولید کنند

در پنجمین جلسه ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار مقرر شد تمامی کارخانجات تولیدی کالاهای مشمول مرحله اول طرح پشتیبانی و تنظیم بازار با توجه به تامین مواد اولیه موردنیاز با حداکثر توان و در سه نوبت کاری به تولید پرداخته و تولیدات خود را با قیمت‌های مصوب و با نظارت کامل وزارت بازرگانی از طریق شبکه‌های توزیع، صنفی و تعاونی‌های کارمندی، کارگری و مصرف محلی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

در این جلسه که به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور و با حضور نمایندگان ویژه ایشان تشکیل شد، تمامی واحدهای تولیدی، واردکنندگان و عوامل توزیع به صورت عمده‌فروشی نیز مکلف شدند با توجه به نرخ‌های تعیین شده ازسوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به صدور فاکتور اقدام کنند.

این فاکتورها باید حاوی مشخصات کامل خریدار، فروشنده، بهای واحد کالا، مقدار و مبلغ کالا به عدد و حروف و نام و امضا فروشنده باشند.

همچنین صدرو فاکتور به طور علی‌الحساب و عدم‌درج مشخصات کامل در فاکتورهای صادره به عنوان عدم‌صدور فاکتور تلقی شده و تخلف محسوب می شود.

16 آبان 1383؛ چین واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد

منابع خبری از پکن گزارش کردند، چین قصد دارد به منظور تامین نفت داخلی خود حجم واردات نفت از عربستان را در سال آینده 25 درصد افزایش دهد.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود عربستان سال آینده 20 میلیون بشکه نفت (روزانه 400 هزار بشکه) به چین صادر کند که نسبت به سال جاری میلادی (روزانه 320 هزار بشکه) افزایش 25 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین حجم واردات نفت چین از ایران نیز در سال آینده با 25 درصد افزایش به 310 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

تمام بودجه جاری دولت از محل مالیات تامین می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: کد اقتصادی پس از اصلاح موارد مفسده و اشکالات اجرایی دوباره به جریان می‌افتد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه گفت: هم اکنون جلسه های اصلاح کد اقتصادی در حال برگزاری است که بر مبنای آن تلاش خواهد شد تا در مورد اشخاص حقیقی، رابطه‌ای بین کد اقتصادی، کد ملی و کد پستی برقرار شود.

وی افزود: متاسفانه تاکنون جمع‌بندی خاصی در مورد اصلاح کد اقتصادی برای معاملات اشخاص حقوقی به دست نیاورده‌ایم ولی تلاش خواهد شد تا مدل اصلاح‌شده کد اقتصادی هرچه سریع‌تر جریان افتد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص اصلاحات مترتب بر اجرای برنامه چهارم توسعه در نظام مالیاتی اشاره کرد و گفت: مطابق کلیات ابلاغی از متن برنامه چهارم، سازمان امور مالیاتی موظف است تا سال پایانی برنامه، کل بودجه دولت را از محل درآمدهای مالیاتی تامین کند.

وی افزود: بر همین اساس نیاز است تا پایه‌ها و نرخ‌های مالیاتی با هدف افزایش درآمد مالیاتی دولت، افزایش یابد.

برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی

بر مبنای لایحه‌ای که ازسوی دولت به مجلس ارائه شده است، منابع مابه‌التفاوت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها از محل حساب ذخیره ارزی و سایر منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی گفت: با وجود این مساله، تاکنون هیچ تصمیمی ابلاغ نشده و هنوز مصوبه‌ای در مورد قیمت‌های کالاهای اساسی دریافت نشده است.

وی گفت: اگر این لایحه تصویب شود، حداکثر سقف افزایش قیمت نان در ماه‌های باقیمانده از سال می‌تواند حدود نرخ تورم باشد.

وزیر بازرگانی ادامه داد: 500 میلیون دلار اعتبار برای جلوگیری از افزایش قیمت داروها در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید