گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سکه؛

پشت پرده ریزش قیمت سکه/پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۹ مهر ۱۴۰۲

کدخبر: ۶۰۱۳۳۹
اقتصادنیوز: سکه بازان در معاملات پشت خطی شنبه شب با اشاره به کاهش قیمت طلا و سکه می گفتند اگر نرخ دلار از بازار سکه حمایت نکند احتمال عقب نشینی سکه به کانال ۲۶ میلیون تومان وجود دارد.
پشت پرده ریزش قیمت سکه/پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۹ مهر ۱۴۰۲

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هسته مرکزی بازار سکه در اولین روز هفته جاری حکایت از کاهش تقاضا برای خرید سکه و از سوی دیگر افزایش فشار فروش دارد.

قیمت هر قطعه سکه امامی در معاملات نقدی دیروز تا سطح ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پایین آمده بود که در مقایسه با عصر پنجشنبه هفته قبل کاهش ۳۵۰هزار تومانی را نشان می دهد.

اما چه اتفاقی افتاد که سکه مسیر کاهش را دنبال‌کرد؟

این روزها از بازار جهانی طلا خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. قیمت طلا در روز جمعه تا زیر مرز مقاومتی ۱۸۵۰ دلار افت کرد و در روز شنبه هم جان صعود نداشت.

تحلیلگران می گویند اونس طلا در مسیر کاهش ماهانه و سه‌ماهه قرار گرفته؛ زیرا انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا ممکن است نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد. از سوی دیگر، دلار و بازدهی شاخص ۱۰ساله خزانه‌داری به سمت افزایش سه‌ماهه پیش رفت.

از طرفی هم قیمت طلای آب شده روز گذشته از سطح ۹ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان پایین آمد.

فعالان اقتصادی می‌گویند نزول بهای اونس طلا و قیمت طلای آب شده در انتهای هفته، وضعیت دشواری را برای دارندگان فلز گران‌بهای داخلی ایجاد کرده است.

عده‌ای از معامله‌گران باور دارند دلیل اصلی کاهش تقاضا در بازار سکه ناشی از ثبات نسبی قیمت دلار در سنگر ۴۹ هزار تومان بوده است. به عقیده آنها سنگرگیری بازیگران ارزی در این مرز، باعث شده که سطح احتیاط در بازار سکه بیشتر شود و برخی از خریداران سکه چند وقتی خانه‌نشین شوند.

برخی هم عقیده دارند در شرایطی که قیمت دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۴۰۰‌تومان تا ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان‌در نوسان است، این قیمت اونس طلاست که لیدر بازار سکه شده و به سکه‌بازان خط‌دهی می‌کند.

به باور تکنیکالیست‌ها، قیمت طلا جهانی درحال‌حاضر  در مرز مقاومتی ۱۹۵۰ دلار قرار دارد. در صورتی که طلا بالای آن تثبیت دهد، ممکن است سطح تقاضا برای خرید سکه امامی تاثیر ملموسی بپذیرد.

با‌ این‌ حال، اگر فلز گران بهای جهانی نتواند از سطح ۱۹۵۰ دلار عبور کند، ممکن است در برگشت با شکست سطح ۱۹۴۲ تا حوالی ۱۹۳۸ و ۱۹۲۵ دلار کاهش یابد. این امر می‌تواند زمینه‌ساز کاهش تقاضا برای سکه امامی شود.

به عقیده آنها در شرایط کنونی مهم‌ترین مرز حمایتی برای سکه امامی محدوده ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که در صورتی که این مرز از دست برود احتمال عقب‌نشینی آن به سمت کانال ۲۶ میلیون تومان وجود دارد.

البته در صورتی که نرخ دلار صعودی شود این امر می تواند اثر کاهشی قیمت طلا روی سکه را تا حدودی کمرنگ کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید