ابوظبی در لیست سیاه غرب

هویج مسکو به دهان امارات مزه کرده است؟

کدخبر: ۵۹۹۳۴۱
اقتصاد نیوز: حمله روسیه به اوکراین معادلات خاورمیانه را تغییر داده، به بیانی دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به واسطه هراس از تداوم انفعال آمریکا، بیش از گذشته به روسیه نزدیک شده اند. در همین راستا بازیگرانی چون امارات و عربستان به مامن نخبگان روس تبدیل گشتند که این خود خطری است برای غرب.
هویج مسکو به دهان امارات مزه کرده است؟

به گزارش اقتصادنیوز ، دکترین «تنش صفر» امارات با همسایگان ارتباط چندانی با پوشش ژئواستراتژیک ندارد، ابوظبی با توسل به چنین دکترینی سیاست های ظاهرا متناقضی را در ارتباط با سایر کشورها دنبال می‌کند. این دکترین از طریق ساختن پل هایی با همسایگان، به سان آزمونی برای استقلال عمل خواهد کرد. در چنین شرایطی مسکو تلاش دارد تا با توسل به ناامیدی شورای همکاری خلیج فارس از سیاست های منفعلانه جو بایدن به این گروه از بازیگران که می خواهند مستقل از واشنگتن فعالیت داشته باشند، نزدیک شود.

مامن الیگارش های روس

هفته گذشته، مؤسسه دولتی روابط بین‌الملل مسکو از «تالار امارات »- هویج تازه ای که کرملین در اختیار ابوظبی پس از پذیرشش در بریکس، قرار داده، رونمایی کرد. همزمان سرگئی لاوروف از روابط دوجانبه و در عین حال نزدیک دو کشور خبر داد. آن هم در شرایطی که گردش تجاری روسیه با امارات در هشت ماه اول سال 2023 به 10 میلیارد دلار رسیده که نشان از دوری ابوظبی از متحدان غربی اش است.امروز دبی مقصدی برای الیگارش‌های روس، تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی، تاجران نفت و کارآفرینان فعال در حوزه فن آوری است. شرکت های چندملیتی که پس از حمله روسیه به اوکراین به فعالیتشان در روسیه پایان دادند، کارکنان مستقر در مسکو را راهی امارات کردند. از همین رو می توان گفت، رونق بازار املاک و خرده فروشی های دبی، ماحصل تزریق سرمایه ناگهانی از سوی کرملین نشین های ثروتمند است.

آنگونه که وال استریت ژورنال نوشته، مقام های بلندپایه ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا هفته گذشته در جریان دیداری دیپلماتیک از امارات، ابوظبی را برای تغییر مسیرش تحت فشار قرار دادند. به نوشته مسکو تایمز، شواهد نشان می دهد که اعضای گروه هفت که تا به امروز صرفا به دنبال پایان دادن به جنگ روسیه بودند، حالا می بایست با اعمال تحریم های جدیدتر جهان جنوب را از روسیه جدا کنند.واضح است که بازگرداندن امارات به لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی به اندازه کافی تحقیرآمیز نبوده،با این حال، محروم کردن ابوظبی از مزایای ویزای شینگن برای دارندگان پاسپورت، صدای مقام های این کشور را درخواهد آورد و شاید موجب بازتعریف سیاست های این بازیگر شود.

92315ac_GGGBAG566_EMIRATES-RUSSIA-_1015_11

ابوظبی در لیست سیاه غرب

علاوه بر این، غرب نمی‌تواند نقش مهمی را که شرکت‌های هواپیمایی مانند امارات و قطر ایرویز در تسهیل مهاجرت روس‌های ناراضی ایفا می‌کنند نادیده بگیرد. به واسطه ترس از بسیج دیگر، سربازان راه های فرار خود را پیدا کرده اند.در چنین شرایطی مراکز حمل و نقل هوایی منطقه ای - یعنی دبی و دوحه – به سان سکوی پرشی برای این گروه از سربازان تعریف شده اند تا بدین طریق خود را به اروپا برسانند. به طور مشابه، تعداد فزاینده‌ای از مهاجران روسی که بودجه‌ دارند و در سنی هستند که عازم جبهه خواهند شد، در حال عبور از خلیج فارس برای رسیدن به جنوب شرق آسیا هستند، جایی که در صورت فراخوان، کمتر در معرض خطر بازگرداندن به وطن هستند.

ناظران می گویند، امارات دیگر تلاش ندارد تا میان شرق و غرب نقش تعدیل کننده ایفا کند، این بازیگر در حال نزدیک تر شدن به مسکو است. محمد بن زاید، اواسط ژوئن و در دیدار با پوتین، در حالی که برج خلیفه به سه رنگ پرچم روسیه مزین شده بود، بر لزوم تقویت روابط تاکید کرد.امارات در تمامی معاملات تجاری مخفی مسکو با حوزه های قضایی شخص ثالث اثر انگشتش را گذاشته است. شرکت‌های لجستیکی مقیم امارات نیز به انتقال پهپادها و قطعات یدکی شان به کرملین متهم شده‌اند. امارات همچنین متهم شده که از نفوذش برای کمک به واگنر در سودان استفاده می کند.علاوه بر این، این کشور با هند و روسیه برای پیشبرد دلارزدایی از طریق ایجاد چارچوبی جهت استفاده از ارزهای محلی در معاملات برون مرزی هم صدا شده است.

Putin_business_AP

خطر بازگشت ترامپ برای خاورمیانه

تحلیلگران براین باورند که تحریم‌های ثانویه می‌توانند به عنوان سلاح انتخابی جهان آزاد در برابر بازیگرانی چون عربستان و امارات عمل کنند. کشورهایی که صدها هزار شهروند روس را در خود جای داده و آنها را در برابر ضربه جنگ پوتین مصون می دارند. محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم طرفدار تجارت امارت دبی، احتمالا به اندازه الکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور بلاروس برای کمک به مسکو نقش دارد.در چنین شرایطی بازگشت احتمالی دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری خواهان به کاخ سفید، برای ائتلاف تعریف شده میان روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس خطری جدیاست. نه روسیه و نه چین نمی توانند جای واشنگتن را به عنوان ضامن امنیت دریایی در شبه جزیره بی ثبات عربستان بگیرندغرب گزینه هسته ای در اختیار دارد - قانون جهانی مگنیتسکی - برای قرار دادن پای آل مکتوم در آتش. چنین اقدام سخت‌گیرانه‌ای نه تنها می تواند اقتصاد روسیه را در هم بشکند، بلکه قادر است دیگر پادشاهی‌های موروثی در منطقه را از پیروی از آن باز دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید