بررسی معاملات این هفته بازار سهام

معاملات سهامی پس از روز‌های سخت / بورس سبزپوش می‌شود؟

کدخبر: ۵۹۳۸۲۴
اقتصادنیوز: بورس تهران در جریان معاملات آخرین هفته مردادماه با افت شدید ارزش معاملات خرد و تثبیت آن در سطح 3 همتی مواجه بوده است. در این هفته هزار و 612 میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی بازار کاسته شد و شاخص‌های سهامی افت قابل توجهی داشتند.
معاملات سهامی پس از روز‌های سخت / بورس سبزپوش می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام هفته آخر مرداد ماه را در تداوم روند نزولی و رکودی هفته‌های گذشته به پایان رساند. روند رکود معاملات و افت تراز شاخص کل در کنار خروج پول حقیقی در هفته انتهایی مرداد ماه به اوج خود رسید. آخرین هفته مرداد ماه را می‌توان سخت‌ترین هفته معاملاتی سال جاری نام نهاد. در این هفته بازار سهام شاهد تعویق همه جانبه معاملات تا روشن شدن چشم‌انداز‌های بازار سهام بود.

بازار سهام پس از شروع روند اصلاحی شاخص‌های سهامی از نیمه اردیبهشت ماه شرایط مساعدی ندارد. تداوم معاملات بدون روشن شدن تکلیف برخی از صنایع، در کنار ریزش اندک قیمت دلار در بازار آزاد و سیگنال‌های مؤثر منفی دیگری که بازار سهام را نزولی کرده است؛ موجب شده تا با گذشت زمان رکود معاملاتی تشدید شود.

حمایت‌هایی نیز در این مدت از بازار سهام شده اما با در نظر گرفتن ضربه مستحکمی که بر تنه صنایع سنگین بازار نشسته است؛ حمایت‌های آرام‌بخش‌ ضعیف این روز‌ها دردی از بازار سهام و صنایع بورسی را درمان نمی‌کند.

یک‌طرفه بودن بازار سهام چگونه به رکود و رونق معاملات دامن‌ می‌زند؟

همواره معامله‌گران بازار‌های مالی تکلیف رونق یا رکودی بودن را مشخص می کنند. زمانی که سهامداران شروع به معاملات متعدد می‌کنند و سفته‌بازان که به عنوان خون بازار‌های مالی به شمار می‌روند نیز در مسیر نوسانات بازار سهام نوسان‌گیری می‌کنند؛ شرایط معاملات در حالت طبیعی قرار دارد.

در بازار‌های مالی جهانی معاملات دوطرفه‌اند و در صورت ریزش قیمت‌ها نیز می‌توان از طریق فروش استقراضی ذخیره سود کرد. بورس تهران اما به دلیل مسائل فقهی فروش استقراضی، امکان دوطرفه بودن را ندارد. این مسئله باعث می‌شود که در شرایط ریزشی قیمت‌ها، تمام سرمایه‌گذاران ضرر کنند و در شرایط صعودی نیز همه سود ببرند.

یک طرفه بودن معاملات بازار سهام در ایران باعث می‌شود که در روند‌های صعودی بازار سهام ارزش معاملات به شدت افزایش یابد و در روند‌های ریزشی نیز این معیار با افت شدیدی مواجه باشد. به زبان دیگر نوسانات ارزش معاملات در بازار‌های سهامی یک طرفه شدت بسیار بالا‌تری به نسبت بازار‌های مالی دوطرفه دارد.

بورس تهران نیز از ابتدای امسال شاهد هر دو روند صعودی با رونق بالای معاملات و نزولی با رکود معاملاتی شدید بوده است. ارزش معاملات خرد بازار سهام در اردیبهشت ماه امسال سطح 24 همتی را در یک روز پشت سر گذاشت و در این هفته نیز در سطح 3 همتی قرار دارد.  

روند معاملات هفته آخر مرداد

بازار سهام این هفته شاهد ریزش شاخص‌های سهامی اصلی بورس تهران بود. شاخص کل هم‌وزن بورس و فرابورس در این هفته نوسانات سنگین‌تری به نسبت شاخص کل این دو بازار سهامی به ثبت رساندند که شدت این شکاف در فرابورس بیشتر بوده است. در ابتدای این هفته از شدت شکاف بازدهی میان شاخص کل و هم‌وزن در بورس و فرابورس کاسته شده بود اما در دو روز انتهایی این هفته شدت این شکاف افزایش داشت.

بورس تهران روز شنبه این هفته را با بلاتکلیفی سهامداران آغاز کرد. از یک سمت همچنان تکلیف نرخ جدید گاز صنایع همچنان معلوم نشده است. از سمت دیگر مسئله ناترازی بانک‌ها نیز همچنان معلوم نشده بود و از سمت دیگر بحث توافقات بین‌المللی موجب ریزش قیمت دلار در بازار آزاد نشده است. این مسائل و دیگر تپه‌هایی که موجب مخدوش شدن چشم‌انداز بازار سهام شده، دست معامله‌گران را از پشت بسته است. در این شرایط سفته‌بازان سودی به دست نمی‌آورند و سهامداران نیز یا در صفوف فروش هستند که خریداری ندارد و یا تمایلی به معامله ندارند؛ ارزش معاملات خرد به کمترین سطح 8 ماهه اخیر خود رسیده و در این سطح نیز تثبیت شد.

چهار روز معاملاتی ابتدایی این هفته بازار سهام معاملات مشابهی را به ثبت رساندند. در این چهار روز به طور متوسط 75 درصد از نماد‌های بازار سهام قرمز پوش بودند و خروج پول حقیقی از معاملات روز به روز تشدید می‌شد. از سوی دیگر با ثبات حدودی صفوف فروش، صفوف خرید سهامی تا روز سه‌شنبه به زیر 100 میلیارد تومان رسیدند. شکاف سرانه خرید و فروش هر کد حقیقی که از روز چهارشنبه هفته قبل با افزایش مواجه بود در این 4 روز معاملاتی نیز با شکاف بالایی همراه بودند.

با توجه به بازگشت بازار سهام در آخرین روز معاملاتی این هفته و ثبت مثبت بودن بیش از 75 درصد نماد‌ها در معاملات چهارشنبه، هفته آینده احتمال با رشد شاخص‌های سهامی در ابتدای معاملات روز شنبه آغاز شود؛ اما با وجود احتمال اندک رفع سیگنال‌های منفی مؤثر بر بازار، هفته آینده نیز بازار نزولی و رکودی پیش بینی می‌شود.

نمودار اقتصادنیوز2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید