آیا امید به توافق موقت ایران و آمریکا کم‌رنگ شده است؟

رمز گشایی از بازگشت نظامی واشنگتن به خاورمیانه

کدخبر: ۵۸۷۶۳۲
اقتصادنیوز: همزمان با رسانه ای شدن افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس، گمانه زنی ها درباره چرایی چنین تحرکاتی افزایش یافته است. به همین بهانه اقتصادنیوز با عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلتیک جهت بررسی سناریوهای احتمالی رایزنی داشته است.
رمز گشایی از بازگشت نظامی واشنگتن به خاورمیانه

به گزارش اقتصادنیوز ، ارتش ایالات متحده مدعی شد که ناوهای جنگی و تفنگداران دریایی بیشتری را عازم خاورمیانه خواهد کرد تا بدین طریق نوعی بازدارندگی تعریف کرده و مانع از توقیف کشتی ها توسط ایران شود. در همین راستا لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در پاسخ به سوال درباب چرایی افزایش مهمات نظامی واشنگتن در خاورمیانه، گفت که این واکنشی به کنش خاصی نیست بلکه صرفا تلاشی است برای پاسخ به فعل و انفعال های( ادعایی) ایران.

پشت پرده بازگشت نظامی واشنگتن به منطقه

همزمان نشریه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت که ایالات متحده برای مقابله با ایران تحت فشار متحدان سنتی اش قرار دارد. به ادعای این نشریه، بهار سال جاری ایران دو نفتکش را توقیف کرد که یکی از آنها حامل نفت خام کویت بود.ناظران مدعی اند که امارات متحده نیز اوایل سال جاری انفعال آمریکا در برابر آنچه به ادعای این گروه اختلال در مسیر حرکت های تجاری منطقه است را برنتابیده.

اوایل آوریل، پیش از توقیف دو نفتکش توسط ایران، ایالات متحده زیردریایی مجهز به موشک هدایت شونده را راهی دریای سرخ کرد. پس از توقیف ها، آمریکا ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده را به منطقه اعزام کرد و همزمان هواپیماهای تجسسی را برای تظارت بر فرایند کشنیرانی بر فراز مناطق دریایی به پرواز درآورد.

photo_2023-07-22_16-45-28

واشنگتن خود را برای گریز هسته ای ایران آماده می کند؟

در همین راستا اقتصادنیوز با عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلتیک در باب چرایی افزایش فعل و انفعال های نظامی واشنگتن در خاورمیانه گفت‌وگو داشت. فرجی راد در پاسخ به چرایی بازگشت نظامی واشنگتن به منطقه به سه گزاره اشاره کرد و گفت، همزمان در شرایطی که برنامه هسته ای ایران به سرعت پیشرفت کرده و به ادعای غرب سطح غنی سازی اورانیوم تولیدی توسط تهران بالای 60 درصد تخمین زده شده، شواهد نشان از آن دارد که تلاش ایالات متحده و تروئیکای اروپایی جهت تعریف توافق موقت یا عبارت دیگر شفاهی با ایران فعلا بی نتیجه مانده است.

به همین دلیل آنتونی بلینکن،وزیر خارجه ایالات متحده مدعی شده که ایران در آستانه گریز هسته ای قرار دارد. در چنین چارچوبی طبیعتا فعل و انفعال های نظامی واشنگتن در قاب بازدارندگی قابل تبیین است. ایالات متحده با بازگرداندن تجهیزات نظامی اش به خاورمیانه تلاش دارد تا نوعی بازدارندگی ایجاد کرده و تهدیدهای شفاهی اش را در صورت افزایش میزان غنی سازی و عبور ایران از آستانه گریز هسته ای عملی کند. به بیانی دیگر ایالات متحده در صدد است تا در برابر پیشرفت برنامه هسته ای ایران به اهرم فشار متوسل شده و بدین طریق اگر به واسطه رایزنی نتوانست خواسته هایش را محقق کند در عمل مانع تراشی کند.

oman-fm—busaidi-iran-abdollahian-july-2023-afp

خیز واشنگتن برای دور تازه تحریم ها

 فرجی راد در پاسخ به سوال اقتصادنیوز در باب میزان تاثیر فشارهای منطقه ای بر ایران جهت ارسال اف-35 ها و اف-16 به خلیج فارس گفت: پیش از پرداختن به نقش متحدان سنتی ایالات متحده در این باره باید تاکید کرد که پر رنگ شدن حضور نظامی ایالات متحده از منظری دیگر نیز باید تبیین شود، بدین معنا که واشنگتن در صدد است که اگر تلاش هایش برای دستیابی به توافق شفاهی یا موقت به نتیجه نرسد، تحریم های تحمیلی علیه ایران را تشدید کند، به همین دلیل آمریکا می خواهد روند انتقال نفت ایران را درگیر مانع کند. به باور فرجی راد در صورتی که ایالات متحده به تحریم ها متوسل شود کنش ها از جانب ایران بی واکنش نمی ماند. به همین دلیل شاهد دور تازه ای از تنش ها خواهیم بودیم.

im-800107

سیاست چماق و هویج

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال اقتصاد نیوز در باب این که تشدید تنش ها طبیعتا خواست کشورهای منطقه و متحدان سنتی آمریکا نیست، گفت: دقیقا، با این همه واشنگتن با پیروی از چنین سیاستی به دنبال اجرایی کردن کردن سیاست هایی متفاوت است، این بازیگر از یک طرف می خواهد به جهان ثابت کند که حضورش در خاورمیانه کم رنگ نشده و فارغ از همکاری های اقتصادی و نظامی نزدیک چین با پادشاهی خلیج فارس، خاورمیانه حیاط خلوت ایالات متحده هخست و می ماند. سیاست دیگر آمریکا تحت فشار قرار دادن متحدانش است، بدین معنا که با افزایش تنش ها در منطقه، طبیعتا فرایند انتقال نفت این گروه از بازیگران که منبع اصلی اقتصادی وابسته شان هست با چالش بسیاری روبرو خواهد شد. در همین راستا می توان گفت که امریکا در این باره به سیاست چماق و هویج متوسل شده تا بتواند توازن خواست خود را برقرار سازد.

2ca888bae6b8fe7f2b15f55d5ce768805bec24d9-2500x1667

هم صدایی مسکو و تهران

با این همه آنگونه که ناظران می گویند فارغ از افزایش تحرکات نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، باز هم حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه در قیاس با زمانی که این کشور درگیر جنگ با افغانستان و عراق بود، کم رنگ است. وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود ادعای تازه ای را مطرح کرد و در باب چرایی افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه گفت، یکی از سناریوهای احتمالی شاید هم صدایی تهران و مسکو جهت پایان دادن به حضور آمریکا در سوریه است. این نشریه به نقل از ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی که بر عملیات نظامی آمریکا در ماه گذشته در آسمان های کشورهای جنوب شرق آسیا و خاورمیانه نظارت می کند، مدعی شد، طبیعتا ایران و روسیه در سوریه در باب منافع خود یک صدا نیستند و اختلاف نظرهایی جدی دارند با این همه شاید دو قدرت در یک مورد اتفاق نظر داشته باشند و آن هم افزایش هزینه های حضور واشنگتن در سوریه است. به ادعای این ژنرال آمریکایی ماجراجویی های جنگده های سوری در کنار حمله[ادعایی] متحدان ایران به پایگاه های آمریکایی شاید از این منظر قابل تبیین باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید