میرمحمد صادقی: مُهر محرمانه شورای نگهبان مانع ایجاد می کند

هشدار لاریجانی به مقامات نظام درباره رویه خطرناک شورای نگهبان

کدخبر: ۴۵۷۶۵۹
سخنگوی پیشین قوه قضاییه با انتقاد از رفتارهای شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان با الصاق یک مهر محرمانه به نامه عدم احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، تمامی راه‌های دفاع ایشان از خود را می‌بندد.
 هشدار لاریجانی به مقامات نظام درباره رویه خطرناک شورای نگهبان

به گزارش اقتصادنیوز، منابع آگاه نزدیک به علی لاریجانی به تازگی خبری را رسانه‌ای کرده‌اند که حاکی از نامه نگاری 30 صفحه ای رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با برخی از مقامات نظام در خصوص عدم احراز صلاحیت خود در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ است. لاریجانی در متنی تفصیلی به مباحث مطرح شده از سوی شورای نگهبان پاسخ داده و مکتوب مباحث خود را برای سران قوا و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی ارسال کرده است. 

تلاش برای خنثی سازی یک رویه خطرناک

در همین رابطه حسین میرمحمد صادقی معاون تنقیح مجلس دهم و از چهره های نزدیک به لاریجانی بر این عقیده است که لاریجانی با متانت به نظر شورای نگهبان تمکین کرده است و اگر امروز تلاشی سیاسی را انجام می‌دهد، تنها برای آگاه‌سازی سیاسیون از آغاز یک رویه خطرناک در کشور است.

او تأکید می‌کند؛ شورای نگهبان با بی اعتنایی به توصیه رهبر انقلاب در خصوص لزوم جبران حقوق تضییع شده از برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، سوالات بی‌شماری را ایجاد کرده است.

مُهر محرمانه شورای نگهبان مانع پاسخگویی افراد می شود

حسین میرمحمد صادقی حقوقدان و سخنگوی پیشین قوه قضاییه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در خصوص تلاش‌های جدید علی لاریجانی برای علنی شدن دلایل عدم احراز صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: شیوه‌ای که شورای نگهبان در پیش گرفته است، موجب اثرگذاری منفی بر روی حیثیت افراد و شخصیت‌های سیاسی خواهد شد.

وی تأکید کرد: وقتی یک فرد با نظر منفی شورای نگهبان مواجه می‌شود، تلاش می‌کند پاسخ‌ها و استدلال‌های خود را مطرح کند. اما نکته تأمل برانگیز این است که این شورا با یک مهر محرمانه بر روی نامه دلایل اعلامی خود، مانع از پاسخگویی طرف مقابل می‌شود.

این حقوقدان با انتقاد از رفتار دوگانه شورای نگهبان، تصریح کرد: شورای نگهبان با اعلام علنی عدم احراز صلاحیت یک فرد موجب هتک حیثیت وی می‌شود و زمانی هم که فرد اصرار دارد که دلایل عدم احراز صلاحیت خود را به صورت علنی دریافت کند، به وی نامه‌ای را ارسال می‌کنند که بر روی آن مهر محرمانه درج شده است. 

میرمحمد صادقی

رفتار دوگانه شورای نگهبان در قبال کاندیداهای انتخاباتی

وی گفت: نکته جالب اینجاست که شورای نگهبان به فرد معترض می‌گوید که محتوای نامه محرمانه را خود فرد رسانه‌ای کند. هرچند که درباره بار حقوقی «مهر محرمانه» شورای نگهبان می‌توان مفصل بحث و صحبت کرد، اما فردی مانند آقای «لاریجانی» قائل به این نیست که محتوای یک نامه رسمی محرمانه را پخش و علنی کند.

شاید روند بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان اصلاح شود اگر...

میرمحمد صادقی در مواجهه با این مطلب که اصرار آقای لاریجانی بر حق خود شاید موجب تغییر روند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان شود، بیان داشت: به نظر می‌رسد که حق آقای لاریجانی در موضوع انتخابات سال ۱۴۰۰ از سوی شورای نگهبان تضییع شد و امروز دیگر نمی‌توان درباره مسأله انتخابات انتظار احقاق حق داشت.

سخنگوی پیشین قوه قضاییه اضافه کرد: بنده معتقدم رویه فعلی شورای نگهبان که مسائل مربوط به بررسی صلاحیت‌ افراد را به صورت محرمانه بیان می‌کند، باید تغییر کند.‌ زیرا این امکان وجود دارد که استدلال‌های ارائه شده از سوی شورای نگهبان ضعیف باشد و فرد به دلیل محدودیت پیش آمده امکان دفاع و احقاق حق خود را با این روند از دست می‌دهد.

این حقوقدان درباره بی اعتنایی شورای نگهبان به توصیه رهبر انقلاب در خصوص لزوم دلجویی از افرادی که حق ایشان در انتخابات تضییع شد، بیان داشت: باید از اعضای شورای نگهبان این پرسش مطرح شود که چرا علی‌رغم توصیه مهم مقام معظم رهبری، این اتفاق رخ نداد. اما آنچه واضح است، مصداق بارز کلام رهبری در بحث بررسی صلاحیت‌ها؛ شخص آقای علی لاریجانی بودند.

رویه فعلی شورای نگهبان موجب قهر مردم با صندوق های رای شده است

میرمحمد صادقی تصریح کرد: رفتار شورای نگهبان حتی بر روی مخالفان آقای لاریجانی نیز تأثیر منفی گذاشت. زیرا فردی که سه دوره در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی قرار داشت و مشاور رهبر انقلاب بود از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرد.‌ همین نگاه موجب می‌شود که علاوه بر موافقان آقای لاریجانی، مخالفان ایشان نیز از حضور در پای صندوق‌های رأی دلسرد شوند.

هشدار لاریجانی به مقامات نظام چه بود؟

این حقوقدان در پایان در مواجهه با این پرسش که در نهایت اختلاف نظر آقای لاریجانی و شورای نگهبان به کجا خواهد رسید، ابراز داشت: آقای لاریجانی علی‌رغم میل باطنی به نظر شورای نگهبان تمکین کرده است و اگر امروز در موضوع پرونده خود با برخی از مقامات نظام صحبت می‌کند، تنها برای مطلع کردن ایشان از ایجاد یک رویه خطرناک از سوی شورای نگهبان برای کشور است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید