گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بورس پایتخت:

واکنش منفی بورس به علامت‌های مثبت +نمودار

کدخبر: ۴۱۰۷۹۱
اقتصادنیوز: امروز 18 اردیبهشت 1400 شاخص کل بورس ریزش کرد و بار دیگر سطح حمایت یک میلیون و 170 هزار واحد را از دست داد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس 4 هزار و 755 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 167 هزار واحد رسید. این در حالی است که پس از تصویب بسته حمایتی 7+3 و با رشد قیمت دلار در روزهای اخیر ناظران در انتظار رشد شاخص بودند. در واقع می‌توان گفت بورس نسبت به دو نیروی صعودی مهم حساسیت نشان نداد.

از دست دادن سطح حمایت

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی 2 هزار واحد رشد کرد، اما خیلی زود رو به پایین تغییر جهت داد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز چهارشنبه 4 هزار و 755 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 167 هزار و 502 واحد رسید تا بار دیگر سطح حمایت یک میلیون و 170 هزار واحد را از دست بدهد.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 836 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 422 هزار و 18 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 59 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 365 واحد رسید.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 19 نماد رشد قیمت داشتند که 15 نماد بورسی و 4 نماد فرابورسی بودند. همچنین 250 نماد کاهش قیمت داشتند که 170 نماد بورسی و 80 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 4 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 59 درصد بازار افت قیمت داشتند.

افزایش خروج پول حقیقی 

در روز ‌شنبه برای شانزدهمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار با رشد 29 درصدی به 436 میلیارد تومان افزایش یافت.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 29 میلیارد تومان بود. پس از شستا، وسپهر (شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز «شستا»، «فارس» و «شپنا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس فملی صدرنشین است و شستا و وپاسار در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وسپهر، آریا و دماوند پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه‌های قرمز

امروز قیمت سهام تمام نمادهای سه گروه «خودرو و ساخت قطعات»، «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش یافت.

افزایش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز چهارشنبه 55 درصد کاهش یافت و در رقم 29 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 2  درصد افزایش یافت و 4 هزار و 307 میلیارد تومان شد.

شرکت سیمان داراب (با نماد معاملاتی ساراب) برای دومین روز متوالی با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ساراب، شصدف (شرکت صنعتی دوده فام) و واعتبار (سرمایه گذاری اعتبار ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 152 میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) و بنو (بیمه تجارت نو) بیشترین صف فروش را داشتند.

افزایش رکود معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 204  میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌چهارشنبه 11 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با افت 8 درصدی نسبت به روز چهارشنبه  به رقم 2 هزار و 115 میلیارد تومان رسید.

فملی صدرنشین بورس امروز

در معاملات امروز فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت، بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 137 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، بانک پاسارگاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن بانک تجارت و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز بانک تجارت با تعداد 222 میلیون و 878 هزار و 557 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک صادرات در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ایران خودرو تعلق داشت. خودروسازی بهمن و سرمایه‌گذاری استان کردستان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید