نیمه اول بازار ارز و سکه در روز دوشنبه 23 فروردین

تغییر تعادل در بازار سکه /کانال قیمت دلار عوض شد

کدخبر: ۴۰۵۰۵۵
اقتصاد نیوز: بازار ارز و سکه روز دوشنبه را افزایشی استارت زد. این در حالی است که در روزهای گذشت انتظارات کاهشی برای قیمت دلار و قیمت سکه فعال‌شده بود. در بازار سکه تعادل تغییر کرد در بازار دلار کانال.
تغییر تعادل در بازار سکه /کانال قیمت دلار عوض شد

به گزارش اقتصاد نیوز، بازار ارز و سکه به عادت خبری بازگشته‌اند، معامله گران بسته به اخبار مسلط رو به موقعیت خریدوفروش می‌آورند و سطوح فنی را جدی می‌گیرند.

در بازار سکه قیمت 10 میلیون و 300 هزار تومان کف محسوب شد. تحلیل گران فنی توصیه می‌کردند در این محدوده محتاط شوند و اگر بازار بالای این قیمت تثبیت شد بااحتیاط خرید کنند زیرا قیمت 10 میلیون و 500 هزار تومان نقطه مقاومت است. نقطه‌ای که احتمال دارد وقتی قیمت سکه به آن برسد مجدداً دچار ریزش شود. شب گذشته روی موج خبری حادثه نطنز قیمت در معاملات پشت خطی بالا آمد. در شروع بازار نقدی نیز این موج ادامه یافت. با افزایش قیمت سکه امامی در بازار  اندازه حباب آن نیز قدری بزرگ شد، اما تغییرات قیمت انواع سکه به نحوی بود که اختلاف بین اندازه حباب سکه‌های کوچک و بزرگ کاهش یافت.

دور و نزدیک شدن سکه از تعادل 

قیمت سکه امامی در شروع معاملات روز دوشنبه، 10 میلیون و 480 هزار تومان معامله شد و نسبت به‌روز گذشته 60 هزار تومان افزایش قیمت داشت. با توجه به قیمت دلار و طلای جهانی در زمان نوشتن گزارش، قیمت واقعی سکه امامی 10 میلیون و 227 هزار تومان به دست می‌آید. بر این اساس اختلاف قیمت بازاری و واقعی سکه 253 هزار تومان، معادل 2.5 درصد به دست می‌آید. با توجه به این‌که اندازه حباب سکه در روز یکشنبه 2.3 درصد بود، می‌توان نتیجه گرفت که اندازه حباب سکه قدری بزرگ شد، حال آیا این بزرگ شدن حباب در جهت دور شدن از حالت تعادل بود؟ به نظر می رسد تعادل بازار سکه با نرم جهانی که قیمت طلا است امروز بیش از روزهای گذشته به هم خورد اما در بازار داخلی قیمت انواع سکه به هم نزدیکتر شد.

اخیراً قیمت سکه‌های کوچک‌تر اختلاف بیشتری با مقدار واقعی خود داشتند، درواقع حباب سکه‌های کوچک‌تر، بزرگ‌تر بود. تغییرات قیمتی دیروز در جهت کاهش اختلاف اندازه حباب‌ها اتفاق افتاد. بر این اساس نیم‌سکه در شروع معاملات به قیمت 6 میلیون و 150 هزار تومان معامله شد. قیمت واقعی نیم‌سکه 5 میلیون و 512 هزار تومان بود. اختلاف قیمت سکه نیم با مقدار واقعی یک‌میلیون و 35 هزار تومان و اندازه حباب آن 20 درصد محاسبه شد. اندازه حباب نیم‌سکه در روز گذشته 22 درصد بود. درنتیجه اندازه حباب نیم‌سکه قدری کوچک شد.

در مورد ربع‌سکه نیز اتفاقی مشابه رخ داد. قیمت ربع‌سکه در شروع معاملات روز گذشته 3 میلیون و 850 هزار تومان بود. قیمت واقعی آن 2 میلیون و 560 هزار تومان محاسبه شد. درنتیجه اختلاف قیمت بازاری باقیمت واقعی یک‌میلیون و 290 هزار تومان و اندازه حباب 50 درصد به دست می‌آید. اندازه حباب ربع‌سکه در روز گذشته 55 درصد بود. درنتیجه اندازه حباب ربع‌سکه به‌اندازه 5 درصد کاهش یافت.

سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به‌روز قبل 2 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد. اندازه حباب سکه گرمی، که در روز گذشته 75 درصد بود، با تغییر جزئی قیمت طلای جهانی و دلار، امروز قدری کاهش یافت و به 74 درصد رسید. قیمت واقعی سکه گرمی یک‌میلیون و 262 هزار تومان به دست می‌آید و می‌توان نتیجه گرفت که قیمت بازاری و واقعی سکه گرمی 938 هزار تومان اختلاف دارند.

درصورتی‌که روند تغییر اندازه حباب‌ها در روزها و هفته‌های آتی به همین صورت ادامه داشته باشد، می‌توان نتیجه گرفت که بازار سکه داخلی در حال حرکت به سمت نقطه تعادل است، اما برای بررسی تعادل با بازار جهانی باید دید اندازه متوسط حباب‌های انواع سکه باگذشت زمان کوچک می‌شود یا خیر.

در اکوایران ببینید:دلار تا انتخابات کاهشی خواهد بود ؟

اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت انواع سکه

در مورد اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت انواع سکه در روز گذشته (یکشنبه) نیز می‌توان گفت، بیشترین و کمترین قیمت ربع‌سکه حدود 4 درصد باهم اختلاف داشتند و بیشترین و کمترین قیمت سکه گرمی کمتر از 2 درصد اختلاف داشتند. با توجه به این‌که اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت نیم‌سکه و سکه تمام بین این دو قرار گرفت، نمی‌توان رابطه مستقیم بین اندازه سکه و نوسان قیمت آن را با این اطلاعات استخراج کرد. نوسان قیمت نیم‌سکه در حدود 1 درصد و نوسان قیمت سکه کمتر از 3 درصد بود.

از ممنوع شدن خرید دلار تا بالا رفتن قیمت

روز گذشته تحلیل گران فنی خرید دلار ممنوع عنوان کردند اما امروز قیمت دلار در بازار به‌سوی بالا جابجا شد.قیمت دلار به مرز 24 هزار و 950 تومان در نیمه اول بازار رسید. مرزی که گفته می‌شد اگر حفظ شد پتانسیل افزایش قیمت تا سطح 25 هزار تومان را دارد. این اتفاق در ابتدای نیمه دوم بازار رخ داد و قیمت دلار وارد کانال 25 هزار تومان شد. پس با این حساب در نیمه اول بازار قیمت دلار در سطح 24 هزار و 950 تومان بسته شد.

قیمت دلار در نیمه اول معاملات روز دوشنبه در محدوده 24 هزار و 950 تومان بود. قیمت دلار در روز گذشته در حوالی 24 هزار و 820 تومان قرار داشت و دلار در شروع معاملات روز دوشنبه روند افزایشی را دنبال کرد.

قیمت درهم امارات نیز در پایان نیمه اول بازار 6 هزار و 890 تومان بود، که در مقایسه باقیمت 6 هزار و 848 تومان قدری افزایش یافت.

با توجه به نرخ برابری ثابت دلار به درهم که 3.67 است، نرخ دلار از طریق تبدیل درهم 25  هزار و 286 به دست می‌آید. درنتیجه اختلاف بین قیمت دلار در بازار و قیمت محاسبه‌شده از طریق درهم که در روز گذشته نیز مشاهده‌شده بود، همچنان وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید