نیمیتز فعلاً ماندگار شد؛

پشیمانی پنتاگون از تصمیم قبلی درباره ناو مستقر در خلیج‌فارس

کدخبر: ۳۸۳۵۹۵
کریستوفر میلر، سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا که دیروز در میانه تنش‌های لفظی و به‌رغم مخالفت برخی مقامات ارشد نظامی، دستور بازگشت ناو هواپیمابر نیمیتز به ایالات متحده را صادر کرده بود، به تازگی این دستور را لغو کرده است.
پشیمانی پنتاگون از تصمیم قبلی درباره ناو مستقر در خلیج‌فارس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان، کریستوفر میلر وزیر دفاع موقت آمریکا، تنها ۲ روز پس از دستور خروج ناو هواپیمابر نیمیتز از خاورمیانه به ایالات متحده،  این تصمیم را لغو کرده و به ناو نیمیتز دستور داده است که به دلیل تهدیدهای ادعایی ایران "علیه پرزیدنت ترامپ و دیگر مقامات دولت آمریکا در موقعیت خود باقی بماند."

میلر یکشنبه شب به وقت محلی (بامداد دوشنبه به وقت تهران) در بیانیه‌ای اعلام کرد که "به ناو آمریکایی نیمیتز دستور داده است که فرآیند معمول استقرار مجدد (بازگشت به بندر برمرتون) را متوقف کند".

میلر با اعلام اینکه این ناو "اکنون در ایستگاه منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) باقی خواهد ماند" ادعا کرد که "هیچ کس نباید در عزم ایالات متحده آمریکا تردید کند."


مطالب مرتبط؛
دستور بازگشت نیمیتز؛ عملیات فریب یا تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران؟

انگیزه خطرناک ترامپ از درگیری نظامی با ایران


بر اساس گزارش سی‌ان‌ان آخر هفته گذشته، سرپرست وزارت دفاع آمریکا برخلاف درخواست سنتکام برای تمدید استقرار ناو نیمیتز در خلیج فارس با توجه به تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و تهران در نزدیکی سالگرد ترور ژنرال ایرانی [شهید] قاسم سلیمانی، در اقدامی شگفت‌آور، دستور بازگشت ناو نیمیتز را صادر کرد.

در آخرین روزهای سال 2020، بمب افکن‌های B-52 ایالات متحده با قابلیت‌های هسته‌ای چندبار در خاورمیانه پرواز کردند، اقدامی که باعث شد یک مشاور ارشد نظامی ایران در توییتر مستقیماً به ترامپ هشدار داد که "سال نو را به عزاداری آمریکایی ها تبدیل نکن".

ایران روز پنجشنبه از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد که آمریکا را از تشدید "ماجراجویی‌های نظامی" در خلیج فارس و دریای عمان، از جمله اعزام بمب‌افکن‌های دارای توان هسته‌ای به منطقه، باز دارد و با اعلام اینکه خواهان درگیری نیست، هشدار داد که در صورت لزوم از خود دفاع خواهد کرد.

سی‌ان‌ان به نقل از منابع آمریکایی ادعا کرده است که نیروهای نظامی ایران در روزهای اخیر همانند روزهای پس از ترور [شهید] قاسم سلیمانی در سال گذشته، سطح آمادگی خود را افزایش داده‌اند.

ترامپ سیاست‌های سختی در قبال ایران اتخاذ کرده است، اما در حالی که در طول شیوع ویروس کرونا، تنش‌ها میان دو کشور به میزان قابل توجهی فروکش کرده بود، با نزدیک شدن به سالگرد ترور فرمانده [شهید] نیروی قدس سپاه پاسداران، تنش‌ها و تهدیدها تا مرز درگیری شدت گرفته است.

در روزهای پایانی دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برخی از تحلیلگران این گمتانه را مطرح کرده‌اند که ممکن است ترامپ دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند تا از این طریق توجه افکار عمومی را از شکست انتخاباتی‌اش و تلاش‌های بی‌ثمر و ادعاهای بی‌اساس وی برای لغو پیروزی بایدن، منحرف کرده و همچنین شرایط منطقه را برای جانشین خود پیچیده کند.

تام نیکولز ، کارشناس امور بین‌‌الملل که در کالج جنگ دریایی آمریکا تدریس می کند، در این‌باره می‌گوید: "من واقعاً نگران این هستم که رئیس جمهور به این فکر باشد که حین خروج از کاخ سفید، نوعی عملیات نظامی را به رئیس جمهور منتخب بایدن تحمیل کند."

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز روز پنجشنبه ترامپ را به بهانه‌جویی برای به راه انداختن جنگ متهم کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب، قصد تسهیل کارزار "فشار حداکثری" ترامپ علیه تهران، از سرگیری تعامل و بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را دارد؛ به عبارتی همه گام‌هایی که شاهین‌ها (راست‌گرایان تندرو و جنگ‌طلب) در دولت ترامپ به شدت با آن‌ها مخالف هستند- و برخلاف همه استدلال‌های برخی تحلیلگران که می‌گویند، اگر ایران هر نوع حمله‌ای انجام دهد، به دقت آن را کالیبره* خواهد کرد.

سام وینوگراد، مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا و تحلیلگر سی‌ان‌ان ادعا کرد: فکر می‌کنم ایران هر گونه حمله مرتبط با این سالگرد را کالیبره* خواهد کرد، زیرا نمی‌خواهد پیش از روی کار آمدن بایدن که ظاهراً قصد بازگشایی مذاکرات هسته‌ای که احتمالاً به برداشتن تحریم‌ها منجر می‌شود را دارد، خود را در مخمصه قرار دهد.


* کالیبره کردن بطور کلی معانی مختلفی چون تجدید نظر، بررسی و اندازه‌گیری دقیق، بازنگری و تنظیم مجدد دارد و وجه مشترک در کاربرد آن، دقت و بررسی موشکافانه فاکتورها، پیامدها و چگونگی بهینه‌سازی یک فرآیند یا اقدام است. کالیبره کردن در حوزه‌های استراتژیک نظامی به معنای تعیین دامنه خطای ابزارها، صحت‌سنجی اهداف، تنظیم دقیق تجهیزات، برنامه‌ریزی مدبرانه، پیش‌بینی پیامدها، تجدیدنر برای سازگاری با شرایط جدید، کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی دستاوردها در یک عملیات نظامی است.

ناو هواپیمابر آمریکایی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید