حیدر محمدی copy

  هم اکنون در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی شرایط رو به ‌رشد است و در چند سال اخیر محصولات جدیدی در حوزه دارو، طب سنتی و تجهیزات ملزومات پزشکی تولید کرده‌ایم.

 از  ۱۷۰۰ شرکت در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی حدود  ۴۰۰ شرکت، دانش‌بنیان هستند؛ هرچند کوچک بودن این شرکت‌ها ضعف‌ محسوب می‌شوند؛ اما با ادغام با یکدیگر می‌توانند توانمندتر شوند. البته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در این حوزه به فعالان کمک کرده‌اند.

در این میان نباید فراموش شود شرکت‌های دانش‌بنیان توان تبدیل ایده به محصول را دارند، بنابراین باید به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک شود تا بتوانند ایده‌های خود را به محصول تبدیل کنند؛ بخش زیادی از نیازهای ما همین ایده‌هایی است که بعضاً به محصول تبدیل نمی‌شوند؛ درحالی‌که با ادغام صنعت و پژوهش می‌توانیم محصولات موردنیاز کشور را تامین کنیم.

به طور مثال در ایام کرونا برای تامین ونتیلاتور با سختی‌های بسیاری مواجه بودیم؛ اما در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان ونتیلاتور حتی به اروپا تبدیل شده‌ایم.

تولید سی‌تی‌اسکن، اکسیژن‌ساز و محصولات دیگر و صادرات آن به کشورهای مختلف و ورود بعضی از شرکت‌ها به حوزه تولید دستگاه ام‌آرآی از دستاوردهای حوزه تجهیزات پزشکی است.

Untitled-2 copy

در خصوص چالش‌های پیش روی حوزه تجهیزات پزشکی باید گفت  کمبود نقدینگی یکی از مهم‌ترین موضوعات این حوزه است که باهمت سازمان برنامه بودجه در روزهای اخیر مقرر شد اعتبارات مناسبی به تامین اجتماعی داده شود تا بتواند بدهی خود را به مراکز درمانی پرداخت کند.

در حال حاضر مطالبه شرکت‌های حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی تامین نقدینگی است؛ شرکت‌های بزرگ با صادرات خوبی که دارند می‌توانند نیاز خود را در حوزه نقدینگی تامین کنند و تلاش می‌کنیم که تولیدکنندگان بیشتری به حوزه صادرات ورود کنند، بر این اساس در حاشیه نمایشگاه ایران هلث جلساتی برای توسعه صادرات با شرکت‌ها خواهیم داشت.

چرا که معتقد هستیم در کنار جهش تولید در حوزه تجهیزات پزشکی موضوع صادرات نیز باید توسعه پیدا کند. امروز از افتخارات ما تجهیز بیمارستان‌های تازه تاسیس با تجهیزات تولید داخل است. خوشبختانه روند تولید در حوزه تجهیزات پزشکی رو به‌ رشد است و امیدواریم که در سال‌های آتی بتوانیم در حوزه تجهیزات پزشکی به خودکفایی برسیم و معتقدیم یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این هدف، توسعه صادرات است.

از جمله اقدامات صورت‌گرفته در این راستا ابلاغ سیاست‌های بلندمدت به شرکت‌ها، تخصیص ارز موردنیاز شرکت‌ها با کمک بانک مرکزی و پیگیری سازمان غذا و دارو و تلاش این سازمان برای تامین نقدینگی و با کمک بانک مرکزی برای اخذ تسهیلات ریالی بوده است.