دفتر ایرانشناسی مجموعه کتاب‌هایی از ایران است که به معرفی ایران می‌پردازد و مرجعی است برای شناخت ایران. کتاب راهنمای میدانی طبیعت‌گردی با گیاهان ایران و پرنده‌هاى شکارى ایران به تازگى از این دفتر ورق خورده‌اند.

برگ اول: کتاب پرند‌ه‌های شکاری ایران در قطع وزیری و ۴۵۶ صفحه گلاسه رنگی، توسط پرویز بختیاری تالیف شده است. این کتاب راهنمای مناسبی برای علاقه‌مندان به پرندگان شکاری است که به معرفی گونه‌های پرندگان شکاری روز ایران می‌پردازد و بیش از ۲۵۰ عکس رنگی و ۹۲ نقشه‌ پراکنش دارد.

کتاب پرند‌ه‌های شکاری ایران برای هر گونه توضیحات کاملی به شرح زیر ارائه کرده است: نحوه‌ شناسایی هر گونه از مسافت‌های دور، نزدیک و در حالت نشسته، نحوه‌ شناسایی نر و ماده و جوان و نابالغ، نوع طعمه، نحوه شکار کردن، نوع زیستگاه، مشخصات لانه و زادآوری، معرفی گونه‌های مشابه، مکان‌های مهم زادآوری در ایران، مسیرهای مهاجرت و همچنین پراکنش در جهان، ایران و شهر تهران.

برگ دوم: کتاب راهنمای طبیعت گردی با گیاهان ایران برای استفاده‌ ساده و آسان عموم علاقه‌مندان به طبیعت و محیط‌زیست است. در این کتاب بیش از ۷۰۰ گونه از گیاهان ایران به کمک رنگ و علامت و تصویر، در قالب گیاهان دارویی، صنعتی، خوراکی، سمی، زینتی، تثبیت‌کننده خاک، علف‌های هرز، شاخص یا اندیکاتور و گیاهان در معرض تهدید معرفی شده‌اند. دسته‌بندی گیاهان براساس ملموس‌ترین شاخصه‌ هر گیاه یعنی رنگ گل و رنگ عمومی آن انجام شده است.

راهنمای طبیعت گردی با گیاهان ایران توسط مهندس مجید اسکندری جمع آوری و تالیف شده است. این راهنمای میدانی در ۴۰۰ صفحه، گلاسه، در قطع پالتویی منتشر شده است. این کتاب اولین راهنمای جامع گیاهان درباره گیاهان ایران است.

راهنمای میدانی پروانه‌های ایران تالیف علیرضا نادری، راهنمای میدانی خزندگان و دوزیستان ایران تالیف کامران کمالی، آبشارهای ایران تالیف مجید اسکندری، ردپا و آثار جانوران تالیف سعید چراغی و سعیده بنی اسدی از دیگر عناوین منتشرشده در خصوص ایران‌شناسی است که طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان این حوزه می‌توانند از آنها بهره ببرند.