مرحله دوم توزیع سبد کالا بعد از هدفمندی
گروه بازرگانی- در حالی که تا پیش از این، زمان دریافت سبد کالایی سال 92 تا پایان اسفندماه اعلام شده بود؛ اما وزارت صنعت، معدن و تجارت طی اطلاعیه جدیدی اعلام کرده متقاضیانی که تاکنون موفق به دریافت سبد کالای سال 92 نشدند تا پایان فروردین فرصت دارند، سبد خود را دریافت کنند.
در این میان، یکی از وعده‌های دولت در حالی اعطای 6 سبد کالایی در سال جاری است که بیشترین توجه به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی معطوف شده است. اگرچه تصمیم‌گیری‌ها در رابطه با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی برعهده ستاد هدفمندی است، اما با اجرای طرح انتزاع، چگونگی اجرای وعده دولت مبنی بر اعطای 6 سبد کالایی نیز مورد توجه قرار گرفته است. برخی مطلعان بر این باورند دولت تصمیم‌گیری درباره آغاز مرحله دوم توزیع سبد کالا را به اواخر اردیبهشت ماه موکول کرده است.
دولت یازدهم در ماه‌های پایانی سال گذشته با هدف فراهم کردن رفاه برای عموم مردم جامعه توزیع سبد کالایی را آغاز کرد که از آن به‌عنوان «هدیه دولت» به افراد اقشار آسیب‌پذیر نام برده می‌شد. مشمولان دریافت این سبد کالایی افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، مستمری بگیران دولت و بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام و اندکی بعد دانشجویان متاهل، خبرنگاران و طلاب نیز به این گروه افزوده شدند. از همان روزهای نخست بهمن ماه که توزیع این سبد آغاز شد گلایه‌هایی در جامعه هدف دریافت این سبد کالایی به وجود آمد؛ به همین منظور دولت در نوبت دوم (اسفند ماه ۹۲) حدود ۵ میلیون نفر دیگر را به لیست افراد حائز دریافت سبد کالا اضافه کرد. با آغاز سال جدید و انتظار مردم برای دریافت سبد دوم کالایی، دولت درگیر اجرای فاز دوم هدفمندی‌سازی یارانه‌ها بوده و به گفته مطلعان بررسی و ارائه این سبد را به بعد از فاز دوم موکول کرده است. البته بنا بر برخی گمانه‌زنی‌ها دولت پس از دریافت اطلاعات خانوارها، سبد دوم کالایی را در مقیاس کوچک‌تر به اقشار نیازمند حائز دریافت یارانه ارائه خواهد داد.
در این میان یک مقام آگاه در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: از آنجا که قرار است سبد کالا در مرحله دوم به اقشار خاص تعلق گیرد، ممکن است جامعه هدف تغییر کند.
به اعتقاد این مقام آگاه، تغییر جامعه هدف در حال بحث است و به احتمال زیاد سبد کالا از مرحله دوم به نیازمندان واقعی پرداخت می‌شود؛ اما هنوز درباره تغییر محتوای سبد کالای مرحله دوم تصمیم گیری قطعی نشده است.
بنا به گفته این مقام مسوول خیلی‌ها سبد کالای خود را دریافت نکرده‌اند؛ به طوری که از مجموع مشمولان دریافت سبد کالا در مرحله اول ۱۰ درصد سبد خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که دولت اعلام کرده کمبود کالا نداشته است و اگر کسی سبد خود را دریافت نکرده، شاید دریافت سبد کالا را در شأن خود ندانسته است.
در همین حال براساس گزارش شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت، در اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: سرپرستان خانوارهای مشمول دریافت سبدکالا که تاکنون به هر دلیلی موفق به دریافت سبد کالای خود در سال ۹۲ نشده‌اند، می‌توانند حداکثر تا پایان فروردین ماه سال جاری، جهت دریافت کالاهای خود شامل (۱۰ کیلو برنج، ۲بطری روغن مایع ۸۱۰ گرمی، ۲بسته پنیر ۴۰۰ گرمی، یک شانه تخم‌مرغ و ۴ کیلوگرم مرغ منجمد) به شبکه‌های توزیع و فروشگاه‌های منتخب در سراسر کشور مراجعه و کالاهای خود را دریافت کنند.