هرمزگان در انتظار مسافران نوروز

ارتقای سفرهای دریایی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بنادر استان هرمزگان برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده می‌‌‌شوند. حسین عباس‌‌‌نژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام آغاز طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ از۲۴ اسفندماه جاری در بنادر هرمزگان می‌‌‌گوید: در راستای ارتقای سفرهای دریایی و افزایش رضایتمندی مردم، کمبودها و نیازهای فنی و ایمنی شناورها رفع و اقدامات لازم طی روزهای آینده انجام خواهد شد. پنج فروند شناور گردشگری در قشم و بنادر غرب استان آماده‌سازی شده و به‌زودی سه فروند دیگر به این ظرفیت اضافه می‌شود. به گفته عباس‌‌‌نژاد، درحال حاضر ۱۱۵ شناور با ظرفیت پنج‌هزار و ۶۲۸ مسافر و ۲‌هزار و۴۶۰خودرو لندینگ‌‌‌کرافت طی هر بار سفر، جابه‌‌‌جایی مسافر و خودرو را به جزایر استان هرمزگان برعهده دارند. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان میزان جابه‌‌‌جایی مسافر در۱۱ ماه امسال را نیز۲۰ میلیون و۵۸۰‌هزار و ۲۱۳ نفر اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳‌درصد افزایش داشته است.

ایمن‌سازی شناورها

اسماعیل مکی‌‌‌زاده، معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان می‌‌‌گوید: بنادر مسافری هرمزگان بیش از ۹۵‌درصد از کل حمل‌ونقل مسافران دریایی کشور و حدود۱۰۰‌درصد حمل خودرو به مقصد جزایر خلیج‌‌‌فارس را پشتیبانی می‌کنند و حجم عمده این مسافرت‌‌‌ها نیز در تعطیلات نوروزی انجام می‌شود. او با اشاره به اجرای طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ ادامه می‌دهد: از مهرماه امسال به صورت ویژه همه شناورهای مسافری در حال رفت و آمد به بنادر تابعه از نظر فنی و ایمنی کنترل و بازرسی شدند. او همچنین می‌‌‌گوید: طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز ۱۴۰۳ و طرح جست‌وجو و نجات در ایام این طرح، تهیه طرح آموزشی خدمه شناورهای مسافری، مهمانداران، همیاران ناجی و برنامه‌‌‌ریزی برای اجرای آن، برگزاری نشست‌‌‌های کارشناسی تعیین نرخ بلیت شناورهای مسافری و لندینگ کرافت‌‌‌های مسیر پهل به لافت، ساماندهی، تجهیز، آموزش تیم‌‌‌های همیار ناجی (۳۵ تیم) و ۲۴ تیم غواصی و تهیه و تدوین مسیرهای تردد شناورهای تفریحی درجزیره کیش و قشم درحال انجام است.

بندر شهید حقانی درصدر بنادر

حمیدرضا محمدحسینی‌تختی، مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان نیز با اعلام جابه‌جایی بیش از۴ میلیون و ۹۶‌هزار نفر در بنادر شرق استان در سال‌جاری می‌‌‌گوید: بندر شهید حقانی بندرعباس در صدر بنادر مسافری دریایی کشور با افزایش ۱۱ درصدی این جابه‌‌‌جایی‌‌‌ها قرار دارد. از این مجموع، ۲میلیون و ۸۸۱‌هزار و ۱۶۵ مسافر از طریق بندر شهید حقانی به جزایر قشم، هرمز و بالعکس تردد داشته‌‌‌اند. او ادامه می‌دهد: در جزیره هرمز نیز یک میلیون و ۱۹۷‌هزار و ۸۱۳ مسافر با افزایش ۳۳ درصدی جابه‌‌‌جا شده که در زمینه رفت و آمد شناورها، با افزایش ۲۸درصدی همراه بوده است. در این مدت۱۷‌هزار و ۶۶۵ مسافر در مسیر بین‌المللی بندر شهید باهنر بندرعباس به بندر شارجه کشور امارات تردد داشته‌‌‌اند که رشد۲۹درصدی را نشان می‌دهد.

خدمات آنلاین درکیش

مدیرکل بنادر کیش نیز می‌‌‌گوید: بنادر کیش با تسهیل و تسریع فرآیندها، خدمات خود را به صورت آنلاین به گردشگران نوروزی ارائه می‌کنند. داریوش حامدخواه ادامه می‌دهد: فروش بلیت از طریق سامانه آنلاین اقدام موثری در جهت برنامه‌‌‌ریزی بهتر مسافران و کاهش ترافیک ورود و خروج از جزیره کیش در ایام نوروز است. تلاش کرده‌‌‌ایم مسیرهای اطلاع‌‌‌رسانی در نوروز امسال بیشتر و فعال‌‌‌تر باشند و گردشگرانی که از طریق سامانه آنلاین و شماره‌‌‌های اعلام‌شده اطلاعات کسب کنند می‌توانند در فضایی مناسب برای ورود و خروج از کیش اقدام کنند تا شاهد ترافیک و اتلاف وقت گردشگران نباشیم. مدیرکل بنادر کیش همچنین از افزایش شناورهای مسافری در مسیر چارک به کیش و بالعکس، درجهت تسهیل سفر به کیش برای نوروز سال۱۴۰۳ خبر می‌دهد.

خدمات شبانه‌روزی در بنادر غرب

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان از آمادگی بنادر این منطقه برای خدمات‌‌‌دهی به مسافران نوروزی خبر می‌دهد. مرتضی سالاری، ساماندهی اسکله‌‌‌ها، برگزاری آموزش‌‌‌های دریایی و بازآموزی برای خدمه شناورها و بازرسی ایمنی شناورها را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده عنوان می‌کند. او جزیره کیش را یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری می‌‌‌داند و می‌‌‌گوید: در تعطیلات بهمن ماه سال‌جاری، بالغ بر۳۵‌هزار و ۴۶۸ نفر مسافر از طریق بنادر چارک و آفتاب به مقصد جزیره کیش و بالعکس تردد داشتند. دراین مدت، ۴۹۹ سفر دریایی و رفت وآمد شناورهای مسافری و لندینگ کرافت در این مسیرها ثبت شد. سالاری در تشریح عملکرد بنادر غرب هرمزگان در طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲ می‌‌‌گوید: ۱۷۱‌هزار و ۷۴۷ نفر سفر (مسافر و گردشگر) به مقصد جزیره کیش و بالعکس در ایمنی کامل رفت و آمد کردند. طی این مدت ۱۰ فروند شناور مسافری نیز با ظرفیت ‌هزار و ۲۶۵ صندلی به صورت شبانه‌‌‌روزی خدمات‌رسانی به مهمانان نوروزی را از دو مبدأ بندر چارک و بندرآفتاب به مقصد جزیره کیش عهده‌‌‌دار بودند.