ایجاد پست‌‌‌های برق دیجیتالی در خراسان رضوی

حسین محمودی روند رو به رشد مصرف برق را عامل عقب‌‌‌ماندگی تولید دانست و گفت: این موضوع سبب می‌شود تا در سیاست‌‌‌های خود بازنگری کنیم. حتی اگر تولید و مصرف برابر باشد، باید سبد تولید را متنوع کنیم و همگام با کشورهای پیشرفته دنیا به سمت روش‌های جدید تولید برق، قدم برداریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌‌ای خراسان افزود: در این راستا باید در حوزه‌‌‌های تولید انرژی تجدیدپذیر، بهینه‌‌‌سازی مصرف، استفاده از تکنولوژی جدید در شبکه و افزایش راندمان و بهره‌‌‌وری ورود پیدا کنیم. البته در حمایت از این روش‌ها در دولت فعلی قوانین خوبی تصویب شده است که وظیفه ما فراهم کردن این شرایط و استفاده بخش خصوصی از این فرصت‌‌‌هاست و برگزاری نمایشگاه یکی از این فرصت‌‌‌ها محسوب می‌شود.

او با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه صنعت برق افزود: این دبیرخانه متشکل از نمایندگان بخش خصوصی و عمومی استان است و به منظور عملیاتی‌‌‌تر شدن نمایشگاه‌‌‌ها تشکیل می‌شود.

محمودی گفت: از وظایف نمایندگان دبیرخانه دائمی نمایشگاه صنعت برق، شناسایی نیازهای حوزه‌‌‌های مختلف این صنعت مانند شرکت برق منطقه‌‌‌ای است و این حوزه‌‌‌ها می‌توانند مشکلات خود را با توجه به شرایط روز به دبیرخانه و هیات‌‌‌های تخصصی اعلام کنند. در نهایت دبیرخانه وظیفه دارد این نیازها را به شرکت‌های دانش‌بنیان داخل استان ارائه کند تا با توجه به ظرفیت‌‌‌های خود در این حوزه فعالیت کنند.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی نیازهای صنعت برق، سبب توسعه ظرفیت‌‌‌های استان و برگزاری کاربردی‌‌‌تر نمایشگاه خواهد شد و همچنین منجر به انعقاد قراردادهای خوب می‌شود که در واقع حمایت از بخش خصوصی و تولید است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌‌ای خراسان در خصوص نوآوری در صنعت برق استان اظهار کرد: خراسان دارای شرکت‌های معتبر دانش‌‌‌بنیان است که کارهای بزرگی در حوزه نوآوری تاسیسات صنعت برق انجام می‌دهند و قطعات و تجهیزات تولیدی در این حوزه علاوه بر مصرف داخلی استان، در سطح کشور و حتی صادرات استفاده می‌شود. او با تاکید بر حمایت صنعت برق از تولیدات حوزه نوآوری استان گفت: زمانی که محصول جدیدی با نظارت و دانش صنعت برق استان ساخته می‌شود ما برای نصب این تجهیزات در شبکه و تاسیسات در حال اجرا، مجوز می‌‌‌دهیم که در واقع پذیرش یک ریسک و به نوعی حمایت از تولیدات حوزه نوآوری محسوب می‌شود.

محمودی در ادامه با اشاره به نیازهای جدید و بهره‌‌‌مندی از دانش روز در حوزه صنعت برق اظهار کرد: برای مثال در گذشته ما از پست‌‌‌های conventional و بعد CDS در پروژه‌‌‌ها استفاده می‌‌‌کردیم که در هر مرحله با هدف کاهش هزینه، زمان و افزایش سرعت انجام می‌‌‌گرفت. اکنون با مطرح شدن ایجاد پست‌‌‌های دیجیتالی، صنعت برق استان نیز برای تغییر برخی از پروژه‌‌‌های در حال اجرای خود به این سیستم، اعلام آمادگی کرده است.