نخستین ناحیه ویژه صنایع‌‌‌دستی ایران در تبریز؛آماده بهره‌‌‌برداری

وی نوع طراحی و معماری غرفه‌‌‌های ناحیه ویژه صنایع‌‌‌دستی تبریز را منحصر به فرد و دارای مضامین خاص ایرانی و اسلامی دانست و افزود: بدون تردید این محل پس از بهره‌‌‌برداری می‌تواند به عنوان تنها مرکز بزرگ و مهم انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی و ایران به شمار رود که به لحاظ فروش و تولید در سطح منطقه تاثیرگذار باشد. حمزه‌‌‌زاده مجموع غرفه‌‌‌های پیش‌بینی شده در محل یاد شده را ۱۵۶ باب اعلام و اضافه کرد: زیربنای این غرفه‌‌‌ها ۱۲۰ مترمربع طراحی شده که در آنها علاوه بر فعالیت کارگاه‌‌‌های تولیدی محل‌‌‌های مناسبی نیز برای فرش محصولات در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: با هماهنگی و همکاری شهرک‌‌‌های صنعتی، صمت و استانداری آذربایجان شرقی تمام امکانات زیرساختی از قبیل انشعابات آب، برق، گاز و مخابرات در بازارچه صنایع‌‌‌دستی قزلجه میدان فراهم شده است تا هنرمندان و فعالان این حوزه به راحتی و بدون دغدغه نسبت به تولید و عرضه محصولات خود اقدام کنند.

حمزه‌‌‌زاده از آماده شدن تعداد ۳۰ غرفه از مجموع غرفه‌‌‌های ناحیه صنعتی فوق خبر داد و یادآور شد: تمام مراحل اداری مربوط به واگذاری این غرفه‌‌‌های به هنرمندان مزبور پایان یافته و به زودی این غرفه‌‌‌ها به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد. وی با تاکید بر اینکه نظارت بر فعالیت صنایع‌‌‌دستی مستقر در ناحیه ویژه یاد شده از سوی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به دقت و به طور مستمر خواهد بود، گفت: بر همین اساس اجازه ورود و فروش محصولات غیرایرانی به‌خصوص چینی داده نمی‌شود و تیم‌‌‌های نظارت مشترک با اداره کل صنعت، معدن و تجارت بر نحوه عملکرد آنها نظارت خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌‌‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از فعالیت تعداد ۸۶ رشته صنایع‌‌‌دستی در این استان خبر داد و افزود: توجه به صنایع‌‌‌دستی یکی از اولویت‌‌‌های وزارت و اداره کل آذربایجان شرقی است که بر همین مبنا اکنون با مشارکت دانشگاه هنر اسلامی تبریز و در خانه قدیمی صدقیانی نمایشگاه و فروشگاه متمرکز دایر شده و در خدمت هموطنان است. وی برپایی نمایشگاه‌‌‌های صنایع‌‌‌‌‌‌دستی را عامل محوری و موثر در توسعه چرخه اقتصادی، تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: نمایشگاه‌‌‌های ملی و بین‌المللی فرصت خوب برای معرفی این آثار به مردم ایران و کشورهای دیگر است. به گفته وی در این نمایشگاه تعداد ۲۲۰غرفه در اختیار صاحبان صنایع دستی کشور قرار می‌گیرد.