آلارم «شاهچراغ» برای استان یزد

مثلث طلایی مرکز ایران که به عنوان مثلث گردشگری معرفی می‌شود شامل استان‌‌‌‌های فارس، ‌‌‌‌ اصفهان و یزد است که هر کدام در آثار تاریخی و طبیعی نه تنها در ایران بلکه در دنیا کم نظیر و حتی بی‌‌‌نظیر هستند به گونه‌‌‌‌ای که همین مزایا موجب شده تا بافت تاریخی شهر یزد به عنوان تنها بافت زنده دارای سکنه در دنیا در یونسکو، ثبت جهانی شود. حالا و با تحولات اخیر و آماری که از وضعیت ورود گردشگران به‌‌‌ویژه گردشگران خارجی شاهد هستیم و نیز افتتاح آزادراه اصفهان – شیراز و احتمالا تغییر مسیر بسیاری از گردشگران داخلی، شاید کاهش رونق بخش‌‌‌هایی همچون گردشگری استان یزد را نسبت به دو ضلع دیگر شاهد باشیم. البته استان یزد برنامه‌‌‌‌های متنوعی در دولت سیزدهم برای تقویت گردشگری در استان یزد تدارک دیده ولی به نظر می‌رسد روند کندی دارد و شاید کم‌‌‌کاری‌‌‌‌های دوره‌‌‌‌های قبل در تقویت زیرساخت‌‌‌‌های این بخش به‌‌‌ویژه در حوزه هوایی، ریلی و حتی زمینی عامل طول کشیدن فعالیت‌‌‌ها باشد.

درباره وضعیت برنامه‌‌‌‌های دولت در این استان، استاندار یزد گفت: بخش حمل‌‌‌ونقل به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌‌‌‌های توسعه گردشگری استان است و تا قبل از دولت سیزدهم در استان یزد، شرکت پروازی با نام و نشان یزد وجود نداشت و این خواسته اول تمامی فعالان گردشگری در شرایط تحریمی بسیار سخت محقق شد. مهران فاطمی افزود: با مشارکت شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و یکی از قوی‌‌‌‌ترین شرکت‌های پروازی کشور، یک شرکت هوایی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان راه‌‌‌‌اندازی شد که اکنون با منظم‌‌‌‌ترین پروازها در حال فعالیت است. وی با اشاره به مشکلات استان در حوزه حمل‌‌‌ونقل ریلی تصریح کرد: با توجه به خارج شدن ترنست‌‌‌‌های یزد به دلیل تحریم‌‌‌‌ها و به‌‌‌رغم قرارگیری استان در ۵ راه کشور، به دلیل نبود زیرساخت‌‌‌‌های مناسب، در این حوزه با مشکل مواجه هستیم.

استاندار یزد با اشاره به پیگیری‌‌‌‌های مستمر استان برای راه‌‌‌‌اندازی یک شرکت حمل‌‌‌ونقل ریلی در حوزه بار و مسافر گفت: امیدواریم با انجام فرآیندهای لازم شرکت حمل‌‌‌ونقل یزد ریل تا آبان امسال مورد بهره‌‌‌‌برداری قرار گیرد. فاطمی با اشاره به برنامه‌‌‌‌ریزی برای راه‌‌‌‌اندازی شرکت حمل‌‌‌ونقل زمینی با نام یزد سیر افزود: با مشارکت یکی از شرکت‌های تعاونی بنام استان این شرکت حمل‌‌‌ونقل زمینی راه‌‌‌‌اندازی خواهد شد تا هر سه زیرساخت حمل‌‌‌ونقل همزمان با هم باعث پیشرفت هرچه بیشتر حوزه گردشگری شود. وی در بخش دیگری از سخنانش مهم‌ترین مشکل بافت تاریخی یزد را عدم‌‌‌زیرساخت‌‌‌‌های مناسب دانست و اظهار کرد: زیرساخت‌‌‌‌های آب و برق و گاز در بافت تاریخی متناسب با شرایط گذشته ایجاد شده و اکنون با توجه به حضور گردشگران و وجود بوم‌گردی‌‌‌‌ها و هتل‌‌‌‌ها این زیرساخت‌‌‌‌ها باید تجهیز شود. رئیس شورای برنامه‌‌‌‌ریزی استان یزد با اشاره به اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌‌‌‌های بافت تاریخی در سفر اول رئیس‌جمهور به استان هم گفت: علاوه بر ایجاد امنیت در بافت تاریخی توسط نیروی انتظامی، بحث مردمی‌‌‌‌سازی امنیت بافت با مشارکت ساکنان این منطقه در دستور کار استان قرار دارد.

فاطمی با بیان اینکه اعتبارات میراث فرهنگی استان در دولت سیزدهم ۴ تا ۵ برابر قبل شده است، یادآور شد: اقدامات دیگری نیز همچون مساله زیباسازی و مرمت بافت در حال انجام است تا بتوانیم بافت تاریخی یزد را زیست‌پذیرتر و متناسب با فرهنگ یزد حفظ کنیم. استاندار یزد با بیان اینکه در سند یزد نوین، معرفی یزد به یک میلیارد نفر از مردم جهان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اعتبار مصوب شده در راستای تولید محتواهای گردشگری به زبان‌‌‌‌های زنده دنیا، برای معرفی یزد و تبدیل آن به مقصد گردشگری استفاده خواهد شد. فاطمی در ادامه با بیان اینکه گردشگری سلامت به عنوان شاخه ارزش‌‌‌‌آفرین این حوزه در جلسات شورای توسعه گردشگری استان مورد تاکید قرار دارد، گفت: زیرساخت‌‌‌‌های ارزشمند موجود در استان مخصوصا نیروی انسانی توانمند و خدمات پزشکی ارزان‌قیمت زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی را فراهم کرده است.

استاندار یزد در ادامه با اشاره به برنامه‌‌‌‌ریزی برای افتتاح قطار اقلید یزد تا پایان سال‌جاری گفت: با طی شدن مراحل پایانی این طرح، مسیر شیراز به یزد و یزد به مشهد تسهیل خواهد شد. وی ادامه داد: پروازهای یزد به شهرهای ایران و حتی کشورهای مختلف در دستور کار قرار دارد که با توسعه ناوگان این اتفاق رقم خواهد خورد. فاطمی همچنین به مراودات یزد با استان‌‌‌‌های اصفهان و فارس در خصوص توسعه گردشگری اشاره و اظهار کرد: توسعه گردشگری جزو محورهای اساسی هر سه استان قرار دارد و با وجود برگزاری جلسات مختلف این موضوع باید تقویت شود.

درباره بخش اول این گزارش نکته مهم این است که طرح‌‌‌‌های بزرگی همچون آزادراه اصفهان – شیراز با وجود طولانی شدن و ۱۲سال طول کشیدن بالاخره به بهره‌‌‌‌برداری رسید و راه رفت و آمد مردم دو استان و شمال و جنوب کشور و به‌‌‌ویژه گردشگران داخلی و خارجی را کوتاه کرد. هر چند که ۲۱۲ کیلومتر این مسیر ( که اگر با رفت و برگشت‌‌‌‌ها بر اساس جاده معمولی محاسبه کنیم بیش از ۶۰۰ کیلومتر می‌شود ) ۱۲سال طول کشید ولی به عاقبت مسیر طولانی و خطرناک یزد - طبس که ۱۶ سال از مصوبه سفر مقام معظم رهبری درباره دوبانده کردن آن گذشته، دچار نشد و به عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌‌‌‌برداری رسید. بر این اساس، مسوولان استان یزد باید با وجود تمام تلاش‌‌‌‌ها و برنامه‌‌‌‌ها در مسیر تقویت زیرساخت‌‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل و گردشگری استان یزد در خصوص دریافت بودجه اتمام جاده‌‌‌‌ها و محورهای اصلی استان اهتمام بیشتری داشته باشند.