اختصاص 40میلیون مترمکعب از آب سد چمشیر به بوشهر

وی با تاکید بر گره‌‌‌گشایی از مشکلات سرمایه‌گذاران مستقر در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی استان گفت: با توجه به مصوبه تخصیص ۲۰ میلیون مترمکعب گاز به‌‌‌عنوان خوراک سرمایه‌گذاری صنایع به منطقه ویژه شمال استان بوشهر لازم است از این ظرفیت برای توسعه صنایع استفاده شود. محمدی‌‌‌زاده اضافه کرد: علاوه بر این سهمیه ۳۰۰‌هزار بشکه‌‌‌ای نفت برای توسعه صنایع پایین‌‌‌دستی منطقه ویژه شمال استان بوشهر مصوب شده است. سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا ۲۶ تیرماه سال‌جاری توسط رئیس‌‌‌جمهور در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.  مطالعات ساخت این سد در سال ۱۳۷۳ و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط و با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شده بود، اما ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که در دولت سیزدهم با تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل و به مرحله بهره‌‌‌برداری رسید.

سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر و طول تاج ۵۸۰ متر، دارای مخزنی به حجم ۳/ ۲ میلیارد مترمکعب، دریاچه‌‌‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است. مهم‌ترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین‌‌‌دست است که با ذخیره‌‌‌ سیلاب در ماه‌‌‌های‌ تر و رهاسازی آب در طول سال به‌ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تامین امنیت غذایی شود. آبگیری سد چمشیر ۲۷دی سال گذشته با موفقیت انجام شد و خوشبختانه نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر بر روی کیفیت آب پایین‌‌‌دست است.

استاندار بوشهر گفت: همچنین در راستای تامین زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ۴۷۵ هکتار زمین به شهرک‌‌‌های صنعتی بوشهر و دشتستان افزوده شد. محمدی‌‌‌زاده افزود: با تدابیر انجام‌شده محدوده شهرک صنعتی ۲ بوشهر از ۴۰۰ هکتار به ۸۰۰ هکتار افزایش یافته است. وی یادآورشد: کمبود زمین در شهرک صنعتی برازجان مرکز شهرستان دشتستان از چالش‌‌‌های زیرساختی بود که با تدابیر انجام‌شده ۷۵ هکتار نیز به محدوده شهرک صنعتی یادشده افزوده شد. محمدی‌‌‌زاده با اشاره به تکمیل واحدهای صنعتی و تولیدی نیمه‌‌‌تمام در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی گفت: لازم است برای بهره‌‌‌برداری از واحدهای صنعتی و تولیدی در سال‌جاری برنامه‌‌‌ریزی شود.