صدرنشین توسعه بوم‌‌‌گردی در گردشگری بی‌بهره از درآمدها

احمد تجری با اعلام خبر صدور ۲۷۰۰ موافقت اصولی گردشگری گفت: صدور ۲۷۰۰ موافقت اصولی و تعداد ۴۸۰ مجوز در ۳۱ استان کشور طی سال ۱۴۰۱ یکی از اهم اقدامات اجرایی و شاخص‌‌‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کشور به شمار می‌‌‌آید. وی افزود: طبق آمار گرفته شده، بالاترین تعداد صدور موافقت اصولی مربوط به استان‌‌‌های یزد، فارس و گلستان و بالاترین تعداد صدور مجوز ایجاد مربوط به استان‌‌‌های فارس، خوزستان و خراسان‌‌‌رضوی است که به ترتیب در صدر استان‌‌‌های کشور قرار دارند. تجری خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد صدور موافقت اصولی و مجوز ایجاد در کل کشور به ترتیب مربوط به طرح‌های بوم‌‌‌گردی و مجتمع‌‌‌های گردشگری است.

در واقع به گفته این مسوول وزارت میراث‌‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌دستی، استان یزد صدرنشین در توسعه بوم‌‌‌گردی در صنعت گردشگری کشور است اما نتوانسته به خوبی از این ظرفیت‌‌‌ها استفاده کند که با نگاهی کوتاه به آمار اسکان و ورود گردشگران در نوروز ۱۴۰۲ و تعطیلات عید فطر قابل مشاهده است. امسال در حالی یزد شاهد اسکان تعداد ۵۲۵‌هزار و ۶۰۶ نفر مسافر نوروزی از ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ و رشد بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌‌‌ها، رتبه نخست کاهش تلفات جاده‌‌‌ای را شاهد بود که هم نتوانست در جمع ۱۰ استان برتر از حیث پرمسافرترین استان‌های کشور قرار گیرد و هم نتوانست از زیرساخت‌‌‌های مناسبی که طی سالیان اخیر در این استان ایجاد شده بهره ببرد.

یزد با عناوینی همچون نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان در کنار استان‌‌‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی در مرکز ایران شناخته می‌شود و در سال‌های گذشته همواره مقصد اصلی گردشگران و مسافران داخلی و گردشگران خارجی به‌ویژه علاقه‌مندان به تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی بوده و هست. فضای تاریخی و قدیمی برخی محله‌های شهرها و روستاهای استان یزد موجب شد تا بازسازی، مرمت و فضاسازی خانه‌‌‌های قدیمی برای جذب و اقامت و اسکان مسافران و گردشگران پیگیری شود که در این خصوص خانه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی از سال ۹۵ در کشور راه‌‌‌اندازی شد و اکنون بیش از ۱۶۰ خانه بوم‌‌‌گردی در استان یزد فعالیت می‌کنند که ۶۰‌درصد از این خانه‌‌‌ها در روستا‌‌‌های استان هستند.

اما همانگونه که به آن اشاره شد با وجود رتبه نخست استان یزد در توسعه بوم‌‌‌گردی به دلیل مشکلات متعدد از جمله شیوع ویروس کرونا و تحریم‌‌‌ها و البته عدم‌تبلیغات مناسب در تعطیلات نوروز و عید فطر و حتی تعطیلات تابستان پیش رو، صاحبان خانه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی با مشکل نبود مسافر و گردشگر مواجه هستند و همین مشکلات مالی زیادی برای آنها در پی داشته و خواهد داشت که امیدواریم اداره کل میراث فرهنگی استان یزد تدابیر لازم  را در این باره بیندیشد.