راه‌‌‌اندازی آزمایشی ترمینال جدید فرودگاه کیش

سعید پورزادی، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در این باره گفت: مجموع فضای فرودگاهی و ترمینالی جدید جزیره کیش حدود ۹۰۰ هکتار با زیربنای ۴۹‌هزار مترمربع ۴۹ کانتر پذیرش و سامانه پذیرش مسافر و دریافت و تحویل بار این فرودگاه کاملا هوشمند است.

پورزادی با توضیح اینکه در هفته‌‌‌های بعد هم این پروازها ادامه خواهد داشت،  ادامه داد : این برنامه بر اساس ظرفیت پذیرشی که پیش از طرح جامع فرودگاه کیش، حدود ۶میلیون مسافر در سال بوده، تعریف شده است.

وی یادآور شد : پل‌‌‌های تلسکوپی فرودگاه جدید کیش توسط یک شرکت دانش‌‌‌بنیان داخلی به عنوان یکی از امتیازات این طرح تولید شده است.

به گفته او طراحی جدید عملیات تخریب و بارگیری هواپیماها را خیلی تسریع خواهند کرد؛ پله دیگر به هواپیما نمی‌‌‌چسبد، اتوبوس دیگر به هواپیما نزدیک نمی‌شود. سیستم برقی تعبیه شده، باعث می‌شود که دیزل‌‌‌ها و موتورهای برق هم دیگر نیازی نباشد که به هواپیما نزدیک شوند. از این رو در پروازهای همزمان و ترافیک تاثیر زیادی برایمنی پرواز دارد.

بر اساس این گزارش، از ویژگی‌‌‌های مهم این پایانه فرودگاهی می‌توان به تعداد ۱۰ پل تلسکوپی«PBB» جهت انتقال مسافر به هواپیما، سیستم انتقال بار مسافران «BHSL»به صورت اتوماتیک، ۴۸ دستگاه میز پذیرش مسافر «چک‌‌‌این»، سیستم CUTE یکپارچه، ۱۰دستگاه پله‌‌‌ برقی و ۱۲ دستگاه آسانسور برای تردد در طبقات و سیستم‌های پیشرفته تجهیزات فرودگاهی و پارکینگ رو باز با ظرفیت ۵۲۰ خودرو در محوطه شمالی اشاره کرد.

پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش در ارتفاع ۲۶/ ۳۱ متر بالاتر از تراز سطح دریای آزاد و در ۴ طبقه شامل طبقه همکف به مساحت حدود ۲۰۷۸۷ متر با کاربری فضای عمومی، گمرک، طبقه اول به مساحت ۹۱۵۰ مترمربع در تراز ۸۰/ ۲+و ۱۵/ ۳+ با کاربری کریدورهای اصلی و فضاهای جانبی، طبقه دوم به مساحت ۱۴۸۶۳ مترمربع در تراز ۳۵/ ۶+ با کاربری سالن انتظار مسافران خروجی کنترل امنیت و فضاهای تجاری، طبقه سوم به مساحت ۴۲۵۰ مترمربع در تراز ۲۰/ ۱۱+ با کاربری رستوران و تریاست.

گفتنی است مساحت کل زمین پایانه جدید فرودگاه بین‌المللی کیش ۲۵ هکتار با زیربنای ساختمان پایانه ۴۹‌هزار مترمربع است که زیر بنای موتورخانه ۱۸۶۵ مترمربع و مساحت محوطه نیز ۱۶ هکتار پیش‌بینی شده است.