سفرهای سبز در پیش است

طبق این گزارش، پس از عمیق‌‌‌ترین بحرانی که سفر و گردشگری با آن مواجه شده است، اکنون این بخش، روند صعودی را نشان می‌دهد. گردشگری نه تنها با سرعت فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای بهبود یافته است، بلکه شرکت‌ها نیز سخت تلاش می‌کنند تا این بخش را متحول کنند و مسافران را با محصولات، فناوری‌‌‌ها و سرمایه‌گذاری‌‌‌های جدید در مسیر پایداری بازگردانند. در سال ۲۰۱۹، سفر و گردشگری ۳/ ۱۰‌درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داد و از هر ۱۰ شغل، یک شغل را شامل می‌‌‌شد. با شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، این بخش در سال ۲۰۲۰ حدود ۴/ ۵۰‌درصد کاهش یافت و منجر به از دست رفتن ۶۲ میلیون شغل شد. با این حال، سال ۲۰۲۱ شاهد آغاز احیای این بخش بود زیرا سهم کل آن در اقتصاد جهانی از ۸/ ۴ تریلیون دلار به ۸/ ۵ تریلیون دلار افزایش یافت و تعداد مشاغل ۲/ ۱۸ میلیون افزایش یافت.

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که، از سال ۲۰۲۱، تقاضا برای سفر و هزینه‌کرد آن به‌طور کلی بالا بوده‌است. در واقع، بسیاری از ما به اندازه قبل از همه‌گیری در حال سفر هستیم. در سال ۲۰۱۹، میانگین سفرهای رفت و برگشت رزرو شده در Trip.com فقط ۹ روز به طول می‌انجامید این در حالی است که در سال ۲۰۲۲، تقریبا دو هفته بود. در طول سال ۲۰۲۲، میل به سفر دوباره به دلیل نگرانی‌های فزاینده در مورد اقتصاد کاهش یافت. در نظرسنجی دلویت، ۴۲‌درصد از پاسخ‌‌‌دهندگان جهانی احساس کردند که وضعیت مالی آنها در سال ۲۰۲۲ بدتر شده است. به‌‌‌ویژه تورم می‌تواند تقاضای سفر را در سال آینده کاهش دهد. اما حتی با وجود احتمال مشکلات اقتصادی، خبرهای خوبی برای این بخش وجود دارد: مردم هنوز برای سفر ارزش قائل هستند.

در واقع، بسیاری از ما هنوز تعطیلات را نزدیک به اولویت‌‌‌های مخارج اختیاری خود قرار می‌‌‌دهیم و ترجیح می‌‌‌دهیم در زمینه‌‌‌های دیگر صرفه‌جویی کنیم. یک نظرسنجی در شرکت هواپیمایی Skyscanner گزارش داد که ۸۶درصد از پاسخ‌‌‌دهندگان قصد داشتند در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، مبلغ مشابه یا بیشتر را برای سفرهای بین‌المللی هزینه کنند و گردشگران آمریکایی به عنوان هزینه‌کنندگان بزرگ در این فهرست، پیشرو بودند. اما سال ۲۰۲۳ از نظر هزینه‌‌‌های مسافران حتی بهتر به نظر می‌‌‌رسد. به‌رغم نگرانی‌ها در مورد تورم و بحران هزینه زندگی در سراسر جهان، نزدیک به یک‌سوم (۳۱درصد) از مسافران گفتند که قصد دارند امسال بیشتر از سال ۲۰۲۲ برای سفرهای بین‌المللی هزینه کنند.

دنیای در حرکت

سال گذشته، پس از دو سال و نیم اختلال در سفر، مسافران با افزایش ۱۰۹ درصدی مسافران بین‌المللی شبانه در مقایسه با سال ۲۰۲۱، اشتیاق مجدد به سفر و گردشگری جانی تازه گرفت. تجربه همه‌گیری، منجر به ظهور روندهای جدید و تسریع روندهای دیگر شده است. این گزارش مواردی مانند انعطاف‌پذیری در رزرو، تاثیر فزاینده رسانه‌‌‌های اجتماعی بر تصمیم‌گیری و علاقه به سفرهای پایدار را شناسایی و مورد بحث قرار داده است. یک نظرسنجی از Trip.com (پلتفرم رزرو جهانی سفر) نشان داد که تقریبا سه چهارم پاسخ‌‌‌دهندگان مایل به انتخاب گزینه‌های سفر پایدار در آینده هستند. جولیا سیمپسون، رئیس و مدیرعامل شورای جهانی سفر و گردشگری، گفت: «تقاضا برای سفر اکنون قوی‌‌‌تر از همیشه است و گزارش ما نشان می‌دهد که امسال شاهد بازگشت قابل‌توجهی خواهیم بود. سال ۲۰۲۳ سال بسیار قوی برای سفر و گردشگری است. پایداری در رأس دستور کار مسافران است و مصرف‌کنندگان ارزش بسیاری برای حفاظت از طبیعت و مسافرت مسوولانه قائل هستند.»

جین سان، مدیرعامل گروه Trip.com نیز گفت: «سفر و گردشگری نیروی قدرتمندی در پیشبرد اقتصاد جهانی، ایجاد شغل، تحریک رشد اقتصادی و رهایی جوامع از فقر است. منطقه آسیا-اقیانوسیه، با اقتصادهای طبقه متوسط و پویا که به سرعت در حال رشد هستند، موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری جهت رشد صنعت و گرفتن جایگاه خود به عنوان مقاصد پیشرو در اقتصاد جهانی گردشگری دارد.» همچنین اسکات روزنبرگر، رئیس بخش حمل‌ونقل جهانی، مهمان‌‌‌نوازی و خدمات دیلویت معتقد است: «سفر در حال بازگشت از همه‌گیری است و در عین حال نوآوری می‌کند و خواسته‌‌‌های انواع سفرهای جایگزین مدرن‌‌‌تر، سفرهای پایدار، سفرهای لوکس و موارد دیگر را برآورده می‌کند. حتی افزایش نگرانی‌های مالی ناشی از تورم، سرعت را کاهش نمی‌‌‌دهد. سفر در اولویت قرار دارد و شرایط کار از راه دور فرصت‌‌‌های جدیدی ایجاد می‌کند.»

بر اساس پژوهش‌‌‌های اخیر شورای جهانی سفر و گردشگری در «تاثیر اقتصادی شهرها»، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲ بازدید از شهرهای بزرگ ۵۸‌درصد افزایش سالانه داشته باشد که تنها ۱۴‌درصد کمتر از سطح ۲۰۱۹ است. در یافته‌‌‌های این فعالان بین‌المللی گردشگری، برآورد شده است که فروش بسته‌‌‌های سفر در مناطق آفتابی و دریایی در تعطیلات ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل ۷۵درصد افزایش داشته باشد. همچنین در سال گذشته در طول تابستان، ورودی‌‌‌های بین‌المللی به مقاصد آفتابی و ساحلی تنها ۱۵درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ بوده است.

همچنین، این گزارش انعطاف‌‌‌پذیری سفرهای لوکس و آینده سفرهای ترکیبی را بررسی می‌کند، که نه تنها شامل افزودن عناصر تفریحی به یک سفر کاری است. بلکه مسافران در‌طول سفر شخصی طولانی‌مدت، وظایف کاری خود هم انجام می‌دهند. این روند قبلا در سال ۲۰۲۱ ظهور کرده بود اما در طول سال ۲۰۲۲ تکامل یافته و تقویت شده است. این گزارش به محبوبیت مداوم سفرهای ترکیبی، «تجارت و اوقات فراغت» پرداخته است. زیرا مردم به‌‌‌طور فزاینده‌‌‌ای از یک سفر کاری برای اکتشاف وقت می‌‌‌گذارند، یا تعطیلات خود را تا پایان کنفرانس ادامه می‌دهند. تعطیلات لوکس بسیار محبوب خواهند بود، به طوری که انتظار می‌رود فروش هتل‌‌‌های لوکس تا سال ۲۰۲۵ به ۹۲ میلیارد دلار برسد (در مقایسه با ۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹).

فناوری نیز به طرق مختلف به این بخش شکل می‌دهد، به‌‌‌ویژه زمانی که صحبت از تصمیم‌گیری مسافران می‌شود. سال گذشته، تعداد بیشتری از ما برای الهام گرفتن از سفر به پلت‌فرم‌‌‌های آنلاینی مانند اینستاگرام و تیک تاک روی آوردیم که عمدتا در بین نسل Z و گردشگران تفریحی طرفدار داشت. در نهایت، گزارش جدید شورای جهانی سفر و گردشگری به‌‌‌همراه دو پلت‌فرم معتبر گردشگری جهان، میل بالای مصرف‌کنندگان به گردشگری پایدار را نشان می‌دهد، به‌‌‌طوری که ۶۹درصد از مسافران فعالانه به دنبال گزینه‌‌‌های سفر پایدار(سفرهای سبز و هماهنگ با حفظ محیط‌زسیت) هستند.

تغییر روند سفر مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۲ و پس از آن نشان می‌دهد که پایداری یک عنصر کلیدی در دستور کار سفر است و مسافران مشتاق به کاهش اثرات کربن و حمایت از گردشگری پایدار هستند. بر اساس نظرسنجی که در این گزارش گنجانده شده است، سه چهارم مسافران به سفر پایدارتر در آینده فکر می‌کنند و تقریبا ۶۰‌درصد از افراد، گزینه‌‌‌های سفر پایدارتری را در دو سال گذشته انتخاب کرده‌‌‌اند. همچنین، نظرسنجی دیگری نشان داد که حدود سه چهارم مسافران سطح بالا مایل به پرداخت هزینه اضافی برای پایدارتر کردن سفرهای خود هستند.

چشم‌‌‌انداز سفر در ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۲، تقاضا برای سفرهای بین‌المللی به شدت روند بازگشت را طی کرد، زیرا دولت‌‌‌ها در سراسر جهان محدودیت‌های سفر مرتبط با کووید را کاهش دادند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود تعداد ورودی‌‌‌های بین‌المللی شبانه در مقایسه با سال ۲۰۲۱ دو برابر شده باشد (۱۰۹‌درصد رشد سالانه) و به ۶۲‌درصد از حجم سال ۲۰۱۹ برسد.

با دقیق‌شدن روی کشورهای خاص، شرایط در سال ۲۰۲۲ پیچیده‌‌‌تر بود. برخی از کشورها محدودیت‌های سفر خود را حذف کردند، در حالی که در بازارهای دیگر به‌ویژه چین این محدودیت‌ها به قوت خود باقی ماندند. به عنوان مثال، تخمین زده می‌شود که آسیای جنوب شرقی شاهد بازگشت زیاد تعداد مسافران بین‌المللی بوده باشد، اما در شمال شرق آسیا، بهبود کندتر بود و کره‌جنوبی و ژاپن مرزهای خود را در نیمه دوم سال بازگشایی کردند. با این اوصاف، این گزارش درباره بازیابی سفر و گردشگری به سطوح قبل از همه‌گیری در سال ۲۰۲۳ خوش‌بین است. چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد، ، سفر و گردشگری احتمالا مسیر روشنی را در پیش دارد. پیش‌بینی ۱۰ساله شورای جهانی سفر و گردشگری، این بخش را در مسیر پیشی گرفتن از رشد جهانی با نرخ سالانه ۸/ ۵درصد قرار می‌دهد، در حالی که تولید ناخالص داخلی جهانی تنها ۷/ ۲‌درصد رشد می‌کند. این می‌تواند به ۱۲۶ میلیون شغل جدید تا سال ۲۰۳۲ تبدیل شود. تقاضا برای سفر به طور فزاینده‌‌‌ای قوی‌‌‌تر از همیشه است.

بازگشت روندهایی مانند رزروهای طولانی‌‌‌تر برای سفرهایی که از قبل برنامه‌‌‌ریزی شده‌‌‌اند و احیای سفرهای شهری، ممکن است نشانه‌‌‌هایی از بازگشت به حالت عادی سفرها باشد. همچنین بازگشت مسافران چینی به مقاصد جهانی پس از کاهش محدودیت‌های کووید-۱۹ باید تقاضای جهانی را بیشتر افزایش دهد. البته شوک‌‌‌هایی را که در آینده ممکن است با آن درگیر شود نباید نادیده گرفت. این بخش با تعدادی چالش از جمله تورم بالا مواجه است که می‌تواند درآمد قابل‌توجهی از مسافران را از بین ببرد. شوک‌‌‌های ژئوپلیتیکی مانند درگیری روسیه و اوکراین، کمبود کارکنان و محدودیت جدید احتمالی کرونا و ظهور مجدد محدودیت‌های سفر نیز نباید نادیده گرفته شود.

این نشان می‌دهد که چگونه قصد سفر و خرج کردن با وجود چالش‌‌‌های مختلف همچنان قوی باقی مانده است. به عنوان مثال، بر اساس ردیاب وضعیت جهانی مصرف‌کنندگان، بیش از نیمی (۵۳درصد) از مصرف‌کنندگان جهانی در ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۲ گفتند که قصد دارند در سه ماه آینده در یک هتل اقامت کنند. در پاییز، آنها قصد داشتند همان سهمی از بودجه کلی خود را که برای سفرهای تفریحی تخصیص می‌‌‌دادند مانند سال قبل حفظ کنند و ابتدا از سایر خریدهای اختیاری بکاهند. این گزارش با تکیه بر قصد سفر، نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان اولویت‌‌‌بندی عناصر مختلف سفر را با میزان هزینه سفر خود تطبیق می‌دهند. به عنوان مثال، یک نظرسنجی از Skyscanner نشان داد که ۳۶درصد ازمسافران مایلند با انتخاب مقصدی که ارز آنها ارزش بیشتری داشته باشد، صرفه‌جویی کنند.