بی‏‌میلی به سفر در هفته مسافرت

کاهش ۸۰ درصدی مسافران

صاحب یک اقامتگاه در گیلان در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با وجود اینکه تعطیلات مناسبتی مردم را به سفر کردن تشویق می‌کند اما تاکنون رزروی برای ابتدای دی ماه نداشتیم. این در حالی است که آلودگی هوا در شهرهای بزرگ معمولا یکی از انگیزه‌های سفر از سوی خانواده‌ها برای گذراندن چند روز در هوای شمال منطقه و روستایی است که مجموعه ما نیز در آن قرار دارد. او به این پرسش که آیا وضع رزرو آنها نسبت به ماه‌های ابتدایی بهتر شده است، پاسخ منفی داده و اضافه می‌کند: از اواسط مهر تعداد مسافران ما نزدیک به ۸۰ درصد کاهش داشته و همچنان هم این رویه ادامه دارد.

تنها مرجع تبلیغ سفر

مالک یک اقامتگاه گردشگری در استان مازندران هم به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «کل فرآیند رزرواسیون ما از طریق اینستاگرام انجام می‌شد که با فیلترینگ کسب و کار ما نیز به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت و در حال حاضر معدود کسانی هستند که با ما تماس می‌گیرند.» او با اشاره به آمار مسافران خود در مرداد و شهریور بیان می‌کند: «در آن بازه زمانی شاهد استقبال بسیار خوب از مجموعه‌‌مان بودیم، با این حال از زمانی که تبلیغات ما در شبکه‌های اجتماعی به واسطه فیلترینگ و اتفاقات رخ داده در سطح جامعه متوقف شد، مشتریان‌‌مان را از دست دادیم.»

کویر بدون توریست

روستای رضاآباد در حاشیه پارک ملی توران از جمله روستاهای پرطرفدار گردشگران در استان سمنان است. وضعیت توریسم در این روستا به گونه‌‌ای است که گاه بیش از ظرفیت اهالی، گردشگران در آن حضور پیدا می‌کنند. همین موضوع هم در چند سال اخیر به مایه مباهات مسوولان استانی بدل شده و آنها از توریسم به عنوان محرک توسعه و فقرزدایی این منطقه یاد می‌کنند. اوضاع و احوال گردشگری در دی ماه در رضاآباد به عنوان روستایی که در کویر قرار گرفته و به تبع آن توریست‌‌های بیشتری در زمستان دارد چگونه است؟ صاحب یکی از اقامتگاه‌های این روستا به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگر سال قبل بود از سه هفته پیش تمام اتاق‌‌های اقامتگاه ما رزرو شده بود اما حالا یک هفته مانده به تعطیلات مناسبتی ابتدای دی ماه هنوز یک مسافر هم نداریم. او عامل اصلی این عدم استقبال را به وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه مرتبط می‌‌داند و اضافه می‌کند: رکود شکل گرفته در توریسم نه تنها دامن اقامتگاه ما، بلکه سایر صاحبان این کسب و کار در رضاآباد را هم گرفته است و همگی با افت شدید مسافر مواجه شده‌‌ایم.

مردم میلی به سفر ندارند

دشت سوسن در حوالی ایذه یکی از مناطق مطلوب برای توریست‌‌ها است. اما این منطقه هم با رکودی بی‌سابقه مواجه شده است. یکی از صاحبان اقامتگاه در این منطقه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در کنار تورهای گردشگری، بسیاری به صورت خانوادگی ایذه و دشت سوسن را برای سفر انتخاب می‌کنند. وضعیت کنونی جامعه اما سبب شده است کمتر کسانی مایل به سفر کردن باشند و بخواهند تعطیلات خود را خارج از خانه بگذرانند. همین امر در گردشگری ایذه هم اثر گذاشته و با وجود بازسازی و تعمیر اقامتگاه‌‌مان، مسافری برای این هفته نداریم.

گردشگر نباشد، تعطیل می‌کنیم

صاحب اقامتگاهی در خراسان جنوبی و طبس هم وضعیت مشابهی دارد. مالک اقامتگاهی که سه سال است مجموعه خود را راه‌اندازی کرده و برای هفته آتی رزروی نداشته است به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: مردم سفر نمی‌کنند و این امر به دو عامل برمی‌‌گردد؛ اینکه نمی‌توانند هزینه‌های سفرشان را تامین کنند و دوم اینکه میل به سفر کردن را از دست داده‌‌اند. او می‌‌افزاید: اقامتگاه ما ۳۰ نفر ظرفیت دارد و به تازگی کار تعمیرات آن را به اتمام رسانده‌‌ایم. با این حال اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند ناچاریم آن را تعطیل کنیم و سراغ کار دیگری برویم.

قیمت‌‌های سال قبل را اعلام کرده‌‌ایم

قشم از جمله جزایر پرطرفدار برای گردشگران داخلی است. همین موضوع سبب شده در این جزیره انواع و اقسام اقامتگاه‌های بوم‌‌گردی راه‌‌اندازی شود. اقامتگاه‌هایی که در آنها هم می‌توان غذای بومی را تجربه کرد و هم با سبک دیگری از زندگی آشنا شد. با این حال قشم هم مانند سایر مناطق به نظر می‌‌‌‌رسد از لحاظ گردشگری شرایط خوبی را این روزها ندارد. صاحب یک اقامتگاه جزیره قشم در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: مسافرانی که به قشم سفر می‌کنند شامل طیف متنوعی از گردشگران از سراسر ایران هستند. او می‌‌افزاید: در تعطیلات دو روزه آخر هفته گردشگران از شیراز و سایر شهرهایی که در جنوب ایران قرار گرفته‌‌اند به قشم می‌‌آیند. اما در تعطیلات مناسبتی گردشگران از سایر شهرها نیز به این جزیره سفر می‌کنند.

این صاحب اقامتگاه جزیره قشم درباره وضعیت کنونی توریسم در قشم می‌گوید: نسبت به سال قبل ما با رکود در توریسم مواجهیم. سال قبل خوشبختانه استقبال خوبی از سوی گردشگران پس از دو سال کرونا که باعث کاهش سفرها در ایران شده بود، را داشتیم. البته در روزهای آتی شاهدیم که اندکی شرایط بهتر شده اما به وضعیتی که سال قبل داشتیم نزدیک هم نشده‌‌ایم. او در پاسخ به این پرسش که دلیل این کاهش علاقه‌‌مندی به سفر را در چه می‌‌دانید؟ پاسخ می‌دهد: مشکلات اقتصادی که قشرهای مختلف مردم این روزها درگیر آن هستند از جمله مهم‌ترین موضوعات است. ما هم در اقامتگاه‌‌مان با چالش قیمت مواجهیم و برای جذب توریست، قیمت‌‌های سال قبل را به گردشگران اعلام کرده‌‌ایم، این در حالی است که همه‌چیز نسبت به سال قبل چند برابر شده ولی ما تنها به این فکر هستیم که مشتریان‌‌ خود را نگه داشته و از سود خود کم کنیم.