عابدین خرم در نخستین جلسه گروه کاری اشتغال و بازار کار استان در سال جدید اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با علم به اهمیت کیفی‌‌سازی در بخش تولید، امسال بر مساله دانش‌‌بنیان شدن این بخش تاکید کردند که اگر به این موضوع توجه شود، تولید و اشتغال هدفمندتر و با نتایج بهتر محقق خواهد شد.

 وی مشاوره شغلی برای افراد جویای کار را از مشکلات حوزه اشتغال استان دانست و گفت: اکنون ارتباط هدفمندی بین افراد جویای کار و صاحبان صنایع و کارفرمایان وجود ندارد که لازم است اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری بخش خصوصی و تعاونی اقدام اساسی در این حوزه انجام دهد.

 خرم ارائه مشاوره‌های شغلی به افراد جویای کار به ویژه فارغ‌‌التحصیلان بیکار، ساکنان مناطق حاشیه‌‌نشین، دهک‌‌های پایین جامعه و مددجویان نهادهای حمایتی را ضروری دانست و گفت: با وجود فرصت‌‌های شغلی در بخش تولید استان، دسترسی نیروی کار به این فرصت‌‌ها دشوار است و لازم است نیروی کار متناسب با نیاز کارفرمایان شناسایی و ارتباط بین آنها برقرار شود.

 استاندار آذربایجان شرقی همچنین حل مشکل بیکاری در برخی شهرها و روستاهای استان را نیازمند اصلاح روش‌ها در بخش کشاورزی دانست و گفت: دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت که سهم بالایی در حوزه اشتغال دارند، مزیت‌‌های مربوط به این بخش‌ها را شناسایی و فعال کنند. وی با تاکید بر اینکه مسوولان استان در حوزه تخصصی خود به صورت جدی وارد شده و موانع ایجاد اشتغال را رفع کنند، افزود: اگر موانع رفع شود، کاروان تولید و اشتغال خودبه‌‌خود به حرکت درمی‌‌آید.

 خرم همچنین بر فعال‌‌تر شدن کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال جدید و تلاش برای افزایش سهم استان از تسهیلات و اعتبارات اشتغال‌‌زایی تاکید کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی هم در این جلسه ضمن تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های اشتغال استان در سال جدید گفت: در سال گذشته با ایجاد و راه‌‌اندازی ۱۰ مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی، چهار مرکز شتاب‌‌دهی و اورژانس کسب‌‌وکار، بستر مناسبی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ در استان فراهم شده است.

 حسین فتحی گفت: ایجاد زیست‌‌بوم اشتغال، تحول در آموزش‌های مهارتی، ایجاد کسب‌‌وکارهای تعاونی و خوشه‌‌ای، ایجاد کرسی‌‌های کارآفرینی در دانشگاه‌ها، ساماندهی مشاغل خرد و خانگی، شناسایی ایده‌های جدید کارآفرینی و تلاش برای تجاری‌‌سازی آنها از برنامه‌های حوزه اشتغال استان در سال جدید است.