بهنام محسنی افزود: تحقیقات مختلف در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌‌‌یافته حاکی از اثر معنادار و شگرف اقتصاد دانش‌بنیان بر رشد اقتصادی کشورهاست. وی با تاکید بر اینکه به جهت روند پیری جمعیت و کاهش منابع طبیعی، مهم‌ترین منبع رشد اقتصادی در آینده، توسعه دانش‌بنیان خواهد بود، اظهار کرد: سرمایه اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان دارایی فکری و سرمایه انسانی است و فعالیت اصلی این شرکت‌ها همان‌طور که اشاره شد، تبدیل دانش به محصول و سهم دارایی‌های فیزیکی و منابع طبیعی در این شرکت‌ها کمتر از دیگر شرکت‌هاست.

محسنی درخصوص لزوم نوآوری در تامین مالی دانش‌بنیان‌ها نیز خاطرنشان کرد: نحوه ارزش‌گذاری و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت از دیگر شرکت‌هاست. بنابراین به‌منظور تامین مالی مناسب شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند توسعه ابزارها، نهادها و بازارهای خاص هستیم. به گفته وی، امروزه صنایع دانش‌بنیان بخش بزرگی از اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته را شامل می‌شوند. بنابراین مسیر توسعه کشورهای در حال توسعه از اقتصاد دانش‌بنیان می‌گذرد. محسنی با اشاره به اینکه عدم‌تامین مالی مناسب همواره توسعه بنگاه‌های دانش‌بنیان را با چالش مواجه می‌کند، یادآور شد: شکاف سرمایه به معنای عدم‌تامین مالی کافی شرکت‌های دانش‌بنیان و از دست رفتن بخشی از پتانسیل‌های رشد در این حوزه است.

 بنابراین بازار سرمایه برای رفع شکاف سرمایه، نیازمند نوآوری‌های مالی اسلامی در توسعه ابزارها و نهادهای مالی، به‌منظور تامین مالی کارآ و کافی شرکت‌های دانش‌بنیان است. وی با تاکید بر لزوم نوآوری اسلامی در تامین مالی دانش‌بنیان‌‌‌ها گفت: با توجه به اینکه بسیاری از این نهادها و ابزارها، در بازارهای متعارف (Conventional) در حال استفاده هستند، ورودشان به بازار سرمایه اسلامی، نیازمند تطابق آنها با شریعت و نوآوری اسلامی به‌منظور تسهیل به‌کارگیری این ابزار و تسریع فرآیند صدور مجوز است.

وی با تاکید بر این نکته که با به‌روز کردن استانداردهای گزارشگری مالی به‌خصوص استانداردهای مربوط به دارایی‌های نامشهود و افزایش شفافیت و حسابرسی در این زمینه، می‌توان شاهد افزایش شفافیت و جلب نظر سرمایه‌گذاران در حوزه دانش‌بنیان بود، تصریح کرد: تسهیل عرضه اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب رغبت بیشتر سرمایه‌گذاران و تامین مالی سهل‌تر این شرکت‌ها می‌شود. از سوی دیگر با نوآوری اسلامی در حوزه قابل معامله شدن اعتبار مالیاتی (Tax Credit)، امکان تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان به‌خصوص در مراحل اولیه عمر، افزایش خواهد یافت. وی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود ‌‌به نوآوری‌‌‌ها و نیازمندی‌‌‌های درخواستی از سیاستگذار اشاره و عنوان کرد: با تقویت منابع صندوق نوآوری و شکوفایی، شکاف سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان کاهش خواهد یافت.