به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در پی افزایش غیر‌قانونی نرخ سود تا ۲۵‌درصد در برخی بانک‌ها و اخطار بانک‌مرکزی، توافق شده است که اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳درصدی در بانک‌ها عرضه شده و افتتاح سپرده با سود بیش از ۲۰‌درصد ممنوع شود.

حسن رضایی‌پور در گفت‌‌‌وگو با «سنا» در این خصوص بیان کرد: طبیعی است که کاهش سود سپرده‌‌‌های بانکی و همین‌طور سود اوراق، بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد و در معاملات روز شنبه هم بازار سهام تحت‌تاثیر این خبر رشد داشت.

مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین افزود: نکته اینجاست که شاید نرخ بهره اسمی کاهش یابد؛ ولی بانک‌ها تحت‌تاثیر تورم، با روش‌ها و فرمول‌‌‌های مختلف اجازه کاهش نرخ بهره موثر سپرده‌‌‌ها و اوراق را ندهند و نرخ‌ها را بالاتر از این اعداد نگه دارند. باید دید بانک‌مرکزی از چه ابزار کنترلی برای نظارت بر نرخ سود سپرده‌‌‌ها و اوراق استفاده خواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در مورد تاثیر تورم بر بازار سرمایه اظهار کرد: افزایش قیمت کالاهای مختلف، حاصل عدم‌تعادل بین عرضه و تقاضاست. وقتی در بازاری عرضه کاهش و تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها گران خواهند شد. مثال بارز این موضوع را می‌‌‌توان در بازار خودرو و مسکن مشاهده کرد. اما معتقدم سیاستگذار برای مهار تورم کالاها می‌‌‌تواند از ابزارهایی برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه استفاده کند تا خود به خود با کاهش تقاضا در بازارهای کالایی، قیمت‌ها هم کنترل شود. با این اقدام و هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق بازار سرمایه، شرکت‌های تولیدی هم توان بیشتری برای افزایش ظرفیت و عرضه بیشتر خواهند داشت. از این رو هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه در بلندمدت، هم به نفع بازار سرمایه و هم به نفع اقتصاد کشور خواهد بود. بهترین مسیر برای کنترل تورم، بازار سرمایه خواهد بود.