ابتکار عمل مدیریت شهری برای محیط زیست از مسیر پسماند

به گزارش دنیای اقتصاد از اصفهان او با تاکید بر مشارکت ارزشمند شهروندان در صیانت از محیط‌زیست شهر اصفهان افزود: حدود ۵ هزار هکتار از فضای سبز شهر در اختیار شهرداری و هزار هکتار نیز در اختیار شهروندان قرار دارد که به‌رغم خشک بودن زاینده‌رود و چاه‌های آب، همه برای نگهداری از این سرمایه ارزشمند تلاش می‌کنند.

کلنگ زنی و افتتاح سه پروژه زیست‌محیطی در شهر

شهردار اصفهان اضافه کرد: پروژه تصفیه شیرابه پسماندهای تر اقدام بسیار موثری در زمینه مدیریت شیرابه است که توسط یک شرکت دانش‌بنیان طراحی و با مشارکت شهرداری احداث و در هفته گذشته افتتاح شد.

قاسم‌زاده ادامه داد: کلنگ پروژه تبدیل نخاله‌های ساختمانی به مصالح ساختمانی نیز بر زمین زده شد که تا پایان سال جاری با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، فاز نخست آن به بهره‌برداری می‌رسد.

بخش خصوصی حامی پروژه های پسماند در نصف جهان

در همین رابطه مسعود حیدری مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان از احداث سه پروژه مشارکتی حوزه «مدیریت پسماند» خبر داد و گفت :سه پروژه مشارکتی حوزه مدیریت پسماند شامل احداث کارخانه زباله‌سوز باارزش حدود ۵ همت، کارخانه ریجکت‌سوز و کارخانه هاضم بی‌هوازی در دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد

او  اعلام این خبر گفت: در کنار سازمان مدیریت پسماند که نقش محوری در زمینه مدیریت پسماند شهر ایفا می‌کند، در این دوره مدیریت شهری تلاش‌های بسیار زیادی جهت استفاده از دانش فنی و عملیاتی بخش خصوصی به‌منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پسماند شهری انجام‌شده است.

او با تشریح ابعاد پروژه مشارکتی احداث تصفیه‌خانه شیرابه تصریح کرد: واحد تصفیه شیرابه در فضایی به مساحت ۱۰۰ مترمربع با مشارکت شرکت دانش‌بنیان پویا ژن آزما احداث‌شده است.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه بازیافت نخاله‌های ساختمانی گفت: این پروژه نیز دیگر طرح مشارکتی شهرداری است که با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان احداث‌شده است. چنانکه آورده شهرداری، زمین، تأمین زیرساخت برق و شیرابه جهت استفاده در کارخانه است و کل سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام‌شده است.

او بابیان اینکه مقررشده است که تا سال ششم اجرای این طرح، اجاره زمین به شهرداری پرداخت شود، خاطرنشان کرد: همچنین از سال هفتم تا دوازدهم ۳ درصد از فروش و از سال سیزدهم تا پایان سال بیستم، ۷ درصد از فروش به شهرداری پرداخت می‌شود.

او افزود: با احداث این پروژه، انبوه آوارهای ساختمانی که در مسیر گردنه زینل تلنبار شده از طریق ۲ خط ۹۰۰ تنی با ظرفیت ۱۸۰۰ تن در روز، به مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه و مواد اولیه جهت تولید فراورده‌های بتی و ساختمانی تبدیل می‌شود.

حیدری با اشاره به سایر برنامه‌های سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: فراخوان احداث کارخانه زباله‌سوز باارزش حدود ۵ همت منتشرشده است و در مرحله بررسی و جمع‌بندی قرار دارد. همچنین احداث دو پروژه کارخانه ریجکت‌سوز و هاضم بی‌هوازی با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد.

گزارش مدیریت پسماند برای رئیس جمهور

در همین زمینه و هم‌زمان با افتتاح پروژه‌های مدیریت پسماند در اصفهان احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان ، سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان را قطب مدیریت پسماند در کشور خواند و گفت: امروز می‌توان ادعا کرد که این سازمان یک‌قطب مدیریت پسماند در کشور به شمار می‌رود و گزارشی از فعالیت‌های این سازمان به ریاست جمهوری ارائه خواهد شد.

او افزود: خوشبختانه طی دو سال گذشته با کمک شهرداری و سایر نهادهای ذی‌ربط، روند خروج واحدهای آلاینده از اصفهان آغازشده و حدود ۵۳ واحد ریخته‌گری تا پایان امسال به یک عرصه ۵۰ هکتاری که برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده منتقل می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: حل مشکل اختصاص قطعه زمین برای انتقال صد واحد طلاسازی، پلمپ ۳۰۵ واحد آجر در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر برای اولین بار، برخورد قانونی با ۳۰۰ واحد متخلف و نصب تجهیزات کنترل آلودگی در ۷۰ واحد صنعتی از دیگر اقدامات سال گذشته است.

بخش خصوصی کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی احداث  می‌کند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز در آیین مذکور محیط‌زیست را موضوعی بسیار حیاتی در زندگی انسان دانست و افزود:  سازمان مدیریت پسماند در شهر بزرگی مانند اصفهان، رسالت مهمی در زمینه صیانت از محیط‌زیست بر عهده دارد.

غلامرضا ساکتی بابیان اینکه در این دوره مدیریت شهری، اقدامات شاخصی توسط این سازمان انجام‌شده است، افزود: از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به آغاز احداث مرکز جامع جمع‌آوری پسماند خشک، آغاز احداث کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی و بهره‌برداری از واحد تصفیه شیرابه پسماند شهری اصفهان اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد: برای تکمیل چرخه هدایت شیرابه، نیازمند احداث تصفیه‌خانه‌ای بودیم که این پروژه با ظرفیت روزانه تصفیه ۲۰ مترمکعب شیرابه، با مشارکت یک شرکت دانش‌بنیان احداث شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان احداث پروژه بازیافت نخاله‌های ساختمانی را از دیگر پروژه‌های شاخص این سازمان دانست و گفت: این پروژه به‌صورت صد درصد مشارکتی و با ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغازشده است.

ساکتی ادامه داد: پروژه شهرک بازیافت پسماندهای خشک نیز در مرحله آغاز عملیات اجراییِ فاز نخست قرار دارد و گام مهمی در زمینه حذف دخالت‌ها در چرخه بازیافت به شمار می‌رود. به گفته او، راه‌اندازی سامانه هوشمند پسماند خشک (اصپاک)، بی‌بو سازی کود کمپوست، راه‌اندازی کارخانه ریجکت‌سوز ۳۰۰ تنی و هاضم ۳۰۰ تنی نیز از دیگر اقدامات شاخص سازمان در این دوره بوده است.

۱۰۰ اتوبوس برقی در راه اصفهان

در ادامه تلاش‌های شهرداری اصفهان برای مشارکت در بهبود وضعیت زیست‌محیطی این شهر، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان از  خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در سال جاری خبر داد.

حسین حق‌شناس با  اعلام این خبر گفت: خرید واگن‌های مترو، خرید اتوبوس برقی و تعمیرات و تجهیزات مترو با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی از برنامه‌های شهرداری اصفهان در سال جاری است.

او با اشاره به تسهیل روند خریداری وسایل حمل‌ونقل پاک از سوی شهرداری اظهار کرد: شهروندان می‌توانند با دریافت وام از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، برای خرید وسایلی همچون موتورسیکلت برقی، اسکوتر برقی، دوچرخه‌های برقی و معمولی اقدام کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان بابیان اینکه ایستگاه‌هایی در سطح شهر برای اجاره دوچرخه و اسکوتر برقی احداث می‌شود، گفت: همچنین پارکینگ‌هایی در ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی راه‌اندازی شده است تا شهروندان دوچرخه خود را در آنجا پارک کرده و از وسایل حمل‌ونقل همگانی استفاده کنند.

او ایجاد تسهیلات ویژه برای آن دسته از رانندگان تاکسی که تمایل دارند خودروهای خود را به خودروی برقی تبدیل کنند را از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان دانست و گفت: دو قرارداد برای راه‌اندازی محل‌های شارژ تاکسی‌های برقی منعقدشده است. همچنین شارژهای کوچک‌تری برای موتورها، خودروهای برقی، اسکوتر و دوچرخه در پارکینگ‌ها جانمایی می‌شود.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، از برنامه‌های شهرداری اصفهان در سال جاری است.