تغییر عادت خرید و چالش های سایبری

با ماندن مردم در خانه، تعداد جستجو‌های گوگل چند برابر شد و مردم شروع به استفاده از وب‌سایت‌ها و خرید آنلاین محصولاتی کردند که قبلا در فروشگاه‌های حضوری و سنتی آن‌ها را به‌صورت فیزیکی خریداری می‌کردند. این تغییر عادت خرید تاجایی ادامه پیدا کرد که تخمین‌زده می‌شود تا سال ۲۰۴۰، ۹۵ درصد از خرید‌ها به‌صورت آنلاین انجام شود؛ بنابراین اکنون زمان مناسبی برای فروشندگان است تا با چالش‌های تجارت الکترونیک روبه‌رو شوند و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها بیابند. با علاقمندی فزاینده مصرف‌کنندگان به خرید آنلاین، تجارت الکترونیک در‌های فرصت را به روی بسیاری از کارآفرینان باز می‌کند.

امنیت سایبری و داده‌ها

اما خرید اینترنتی مشکلات خود دارد ، برای مثال وقتی صحبت از تجارت الکترونیک می‌شود، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، نقض امنیت است. اطلاعات و داده‌های زیادی در ارتباط با تجارت الکترونیک وجود دارد و یک مشکل فنی با داده‌ها می‌تواند باعث آسیب جدی به عملیات روزانه فروشنده و همچنین تصویر برند یک شرکت یا سازمان شود.

طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۸، کلاهبرداران اینترنتی مبلغی بیش از ۱.۵ تریلیون دلار از طریق کلاهبرداری در فضای اینترنت به دست آورده‌اند! این مبلغ حتی از بودجه برخی از کشورها نیز بیشتر است و با افزایش روزافزون تعداد کاربران فضای مجازی این عدد به راحتی افزایش می‌یابد و تعداد افراد بیشتری سرمایه و اطلاعات خود را از دست می‌دهند.

از آنجا که امنیت فضای مجازی همواره مورد انتقاد متخصصان این حوزه قرار می‌گیرد، مبارزه با مصادیق مختلف کلاهبرداری اینترنتی باید در دستور کار نهاد های مسئول قرار بگیرید اما با آموزش درست و آشنایی کاربران فضای مجازی با انواع کلاهبرداری اینترنتی به راحتی می‌توان بخش قابل توجهی از این کلاهبرداری ها را کاهش داد.

مراقب باشید و همیشه از اطلاعات خود نسخه پشتیبان (بک آپ) تهیه کنید. همچنین با نصب پلاگین‌های امنیتی روی وب‌سایت خود از هک شدن آن جلوگیری کنید. برای اینکار افزونه‌هایی را انتخاب کنید که برای وب‌سایت تجارت الکترونیک شما بهترین کارایی را دارند. اگر از سیستم‌های اختصاصی استفاده می‌کنید، از اینکه توسط افراد خبره توسعه داده شده باشد، اطمینان حاصل کنید.

حواس‌تان به رایانه و تلفن همراه باشد

ببینید، مرورگری که روی رایانه یا تلفن همراه شما نصب است، برای راحتی بیشتر شما تمامی نام‌های کاربری و رمزهایی که روی حساب‌های‌تان گذاشته‌اید را ذخیره می‌کند. به این ترتیب است که شما می‌توانید به‌راحتی وارد سایت‌های مورد نظر شده و هر بار نیاز نیست نام کاربری و رمزتان را تایپ کنید.

علاوه بر این، این مرورگرها حتی ممکن است شماره کارت و اطلاعات حساب بانکی شما را هم ذخیره کرده تا در خریدهای اینترنتی تجربه بهتری داشته باشید. در همین حال، کافی است تلفن همراه یا رایانه‌تان دست یک فرد کلاهبردار بیوفتد. در این شرایط به‌راحتی و حتی بدون داشتن تخصص زیاد می‌توانید اطلاعات حساب‌ها و کارت‌های بانکی‌تان را سرقت کند. بنابراین حسابی حواس‌تان به این دستگاه‌ها باشد.

همچنین اگر قصد فروش دستگاه‌تان را داشتید، حتما تمامی اطلاعات روی آن را فرمت کرده و دستگاه را با برنامه‌های خام تحویل بدهید.