گام بزرگ شستان برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی

لطفا در ابتدا توضیح مختصری از زمینه فعالیت و اهداف شرکت‌های اصلی گروه شستان در حوزه پتروشیمی‌ بفرمایید.  

همانگونه که احتمالا اطلاع دارید شستان یک هلدینگ چند رشته‌ای است که صنعت پتروشیمی ‌بخش مهمی ‌از سبد سرمایه‌گذاری ما را تشکیل می‌دهد و زنجیره‌ای نسبتا کامل از پتروشیمی‌های تولید محصولات پلیمری و متانولی، شرکت‌های تامین‌کننده یوتیلیتی مورد نیاز واحدها و نیز ذخیره‌سازی محصولات تولیدی و در نهایت شرکت متمرکز صادرات محصولات پتروشیمی ‌را شامل می‌شود. از شاخص‌ترین شرکت‌های تابعه می‌توان به پتروشیمی‌های بوشهر، آریاساسول که از طریق پارس تامین مجد مالک نیمی ‌از سهام آن هستیم، مرجان، توسعه پتروشیمی ‌مکران به عنوان متولی ‌هاب سوم پتروشیمی ‌کشور، مخازن سبز عسلویه، طرح GTX بدر شرق و دو شرکت فعال حوزه یوتیلیتی یعنی پلی پروپیلن سپهر مکران و بخش مهمی‌از سهام دماوند انرژی عسلویه اشاره کرد که سهم مهمی‌از صنعت پتروشیمی‌کشور از جمله ۳ میلیون تن متانول تولیدی و قریب به ۵۰۰ هزار تن انواع پلیمر و نیز سایر مشتقات همانند ال پی جی و گوگرد و درآمد ارزی قریب به ۱.۳ میلیارد دلار را شامل می‌شود.

شرکت آریاساسول یکی از بزرگ‌ترین و برترین پتروشیمی‌های پلیمری کشور است که سالانه ۷۵۰ هزار تن انواع پلیمرهای سبک، متوسط و سنگین و نیز بیش از یک میلیون تن اتیلن و صد هزارتن سی تری پلاس تولید می‌کند. شرکت شستان از طریق زیرمجموعه خود یعنی پارس تامین مجد، مالک نیمی‌از سهام آریاساسول است و نقش مهمی ‌در مدیریت و نیز صادرات محصولات شرکت ایفا می‌کند.

شرکت پتروشیمی ‌مرجان هم یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه است که با سرمایه ثبتی ۲۳۶۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید. ۶۷ درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان است. ظرفیت اسمی ‌این شرکت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول در سال است که خوراک آن گاز طبیعی یا گاز شیرین و اکسیژن است. این شرکت تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن متانول صادر کرده و درآمد ارزی حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برای کشور به ارمغان آورده است. پتروشیمی‌ مرجان به روزترین دانش فنی، مرغوب‌ترین تجهیزات و تیم مدیریتی و راهبری با تجربه برخوردار است. شستان برای تکمیل زنجیره ارزش تولیدات این شرکت در حال بررسی طرح‌های مختلفی است تا بتواند تبعات وضعیت نامناسب صنعت متانول را مدیریت کند.

شرکت مخازن سبز عسلویه، بزرگترین طرح ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمیایی کشور واقع در فاز ۲ منطقه عسلویه است. این شرکت در سال ۹۰ تاسیس شده و در حال حاضر دارای ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی است. ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان است. شرکت مخازن سبز عسلویه خدمات انحصاری و متمرکز ذخیره‌سازی و انتقال فراورده‌های تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی ‌فاز ۲ عسلویه به پایانه صادراتی پارس را بر عهده دارد. در حال حاضر ۲۲ دستگاه مخزن با ظرفیت ۷۷۵ هزار مترمکعب انبارش در حال بهره‌برداری است که برخی از آنها متانول و برخی دیگر مخازن ال پی جی و اتیلن گلایکول هستند و به شرکت‌های فعال در فاز دو پتروشیمی‌های عسلویه، در حال ارائه خدمات انبارش است.

شرکت پلی پروپیلن سپهر مکران در سال ۹۲ تاسیس شده و دارای سرمایه ثبتی ۳۷۰۰ میلیارد تومانی است. ۱۰۰ درصد سهام این شرکت هم متعلق به شستان است و در منطقه فاز ۲ عسلویه قرار دارد. کارخانه شامل دو واحد تولیدی RO و ASU است که ظرفیت اسمی‌ واحد RO حدود ۲.۸ میلیون مترمکعب و ظرفیت واحد ASU  حدود ۵۶۶ میلیون نرمال مترمکعب اکسیژن و ۷۱ میلیون نرمال مترمکعب نیتروژن و همینطور هوای سرویس هوای ابزار دقیق است که برای استفاده واحدهای پتروشیمی ‌شرکت‌های فاز دو عسلویه ساخته شده است. این شرکت آمادگی دارد طرح‌های RO و ASU را برای سایر مناطق جغرافیایی و سایر شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی ‌اجرا کند یا با انعقاد قرارداد در ساخت آنها همکاری یا مشارکت کند. به عبارت دیگر، این شرکت می‌تواند قطب آتی ساخت و توسعه یوتیلیتی در صنعت پتروشیمی ‌باشد.

شرکت پتروشیمی ‌بوشهر که شستان مالک ۶۰ درصد از سهام آن است، پس از به بهره‌برداری رسیدن تمام زنجیره ارزش آن که در سه فاز طرح‌ریزی شده، به بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی‌کشور تبدیل خواهد شد. از ویژگی‌های خاص این پتروشیمی‌ عظیم می‌توان به استفاده از گاز ترش و تکمیل زنجیره ارزش مبتنی بر ان اشاره کرد که آن را از سایر پتروشیمی‌های کشور متمایز ساخته است. این شرکت در مساحت ۷۰ هکتاری در سه سایت جغرافیایی جداگانه طراحی شده  و سرمایه ثبتی آن  ۱۰ هزار میلیارد تومان است.. همان‌طور که گفته شد سه فاز برای تکمیل زنجیره ارزش این شرکت طراحی شده که فاز اول در سال ۹۷ بهره‌برداری رسیده است. در این فاز چهار بخش جداگانه شیرین‌سازی گاز ترش، بخش استحصال اتان، بخش تولید متانول و یوتیلیتی و آفسایت در نظر گرفته شده است. در بخش شیرین‌سازی گاز ترش غنی از اتان از پالایشگاه چهارم گازی حدود ۲.۸۶ میلیون تن در سال گاز خوراک دریافت می‌شود و در ازای آن ۲ میلیون و ۳۴۳ هزار تن گاز شیرین و۱۲۵ هزار تن گوگرد تولید می‌شود. گاز شیرین تولید شده که در واقع غنی از اتان هست به بخش استحصال اتان ارسال می‌شود و در این بخش گازهای مختلف از یکدیگر جداسازی می‌شود و محصولات اصلی آن در ظرفیت اسمی‌ شامل سالانه ۱ میلیون و ۲۳۲ هزار تن گاز متان، ۹۵۰ هزار تن اتان، ۵۵۴ هزار تن پروپان و ۳۴ هزار تن بوتان و ۳۰۰۰ تن پنتان پلاس است. متان تولیدی بخش استحصال اتان در واحد تولید متانول بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت تولیدی متانول یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال هست که در واقع یک میلیون و ۷۷ هزار تن گاز متانی که در بخش استحصال اتان تولید شده با ۸۵۰ هزار تن اکسیژن ترکیب می‌شود و به متانول تبدیل می‌شود.  

فاز نخست زنجیره ارزش پتروشیمی ‌بوشهر، بخش یوتیلیتی آفسایت مشتمل بر RO و ASU  را نیز در بر دارد.. در بخش ASU به میزان ۶۶۵ میلیون نرمال متر مکعب اکسیژن و ۱۱۲ میلیون نرمال متر مکعب نیتروژن تولید می‌شود و همین‌طور هوای سرویس و هوای ابزار دقیقی که در فاز یک مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در این واحد تولید می‌شود. در بخش RO سه محصول آب HTDS  (با ظرفیت سالانه ۱۸ میلیون و ۸۱۰ هزار مترمکعب)، آب LTDS (به میزان ۱۲ میلیون متر مکعب) و آب DM (۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب) تولید و در واحدهای مختلف تولیدی پتروشیمی ‌بوشهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.  

فاز دو شرکت هم شامل چهار بخش می‌شود که قرار است سه بخش اصلی آن در اوایل سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.  واحد الفین که در حال حاضر حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، واحد اتیلن گلایکول با پیشرفت فیزیکی  حدود ۹۰ درصد، واحد یوتیلیتی و آفسایت با  ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بخش چهارم پلی اتیلن سنگین یا HDPE که در حال حاضر حدود ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برنامه بهره‌برداری برای بخش  HDPE  ابتدای سال ۱۴۰۴ است.

در فاز ۲ اتان تولیدی واحد شیرین‌سازی به عنوان خوراک واحد الفین مصرف خواهد شد که محصول آن سالانه یک میلیون تن اتیلن است؛ اتیلن تولیدی واحد الفین را نیز به عنوان خوراک اصلی دو واحد  MEG یا اتیلن گلایکلو واحد تولید پلیمر HDPE  استفاده خواهیم کرد که منجر به تولید ۵۵۰ هزار تن اتیلن گلایکل و ۳۰۰ هزار تن پلیمر پلی اتیلن سنگین خواهد شد. بخش یوتیلیتی و آفسایت فاز دو هم شامل تامین برق ساختمان‌های اداری و کولینگ تاورها و سایر خدمات و بخش‌هایی است که برای راه اندازی سه بخش دیگر مورد نیاز است.

برای این پروژه چقدر هزینه شده و چه میزان سرمایه دیگر برای تکمیل نیاز دارد؟

سرمایه‌گذاری شرکت در فاز ۱ معادل ۱.۵ میلیارد دلار بوده و به صورت تقریبی در فاز ۲ نیز تاکنون حدود ۱ میلیارد یورو هزینه شده و حدود ۳۵۰ میلیون یورو دیگر برای تکمیل فاز ۲ مورد نیاز است که عمده‌ آن هم برای تکمیل بخش پلی اتیلن سنگین مورد نیاز است. برنامه‌ریزی اولیه صورت گرفته برای تکمیل زنجیره ارزش این شرکت در فاز سوم تولید VAM و اسید استیک هست که هر دو محصول از محصولات استراتژیک تولیدی هستند. زمین فاز ۳ به شرکت اختصاص پیدا کرده و مشغول مطالعات امکان سنجی برای اصلاح مشخصات طرح هستیم و از آنجایی که فاز سه این شرکت در طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت و دولت قرار گرفته است، امید داریم به زودی برای انعقاد قراردادهای تامین مالی، تامین لایسنس، طراحی و قطعی‌سازی محصولات اقدام کنیم.

شرکت پتروشیمی ‌نگین مکران در چه وضعیتی قرار دارد؟

شرکت توسعه پتروشیمی ‌نگین مکران که ۱۰۰ درصد سهام آن به شستان تعلق دارد، متولی توسعه قطب سوم پتروشیمی‌ کشور در منطقه چابهار یا سواحل مکران است. پروژه توسعه‌هاب سوم پتروشیمی‌ کشور در مکران با مشارکت هلدینگ‌های بزرگ صنعت پتروشیمی‌کشور در حال ساخت است و به چند فاز تقسیم شده و در پایان فاز اول، ۵ واحد GTX (تبدیل متان به متانول و سپس به انواع پلیمرها)، یک واحد اوره-آمونیاک و یک واحد مینی ال‌ان‌جی در شهرک به بهره‌برداری خواهد رسید. در این بین شرکت توسعه پتروشیمی‌ مکران، علاوه بر نقش توسعه‌دهندگی و سیاست‌گذاری و مدیریت یکپارچه شهرک، ساخت و توسعه زیرساخت‌های صنعتی و غیرصنعتی شهرک را در قالب ۵ بخش بر عهده دارد در بخش اول طرح تاسیسات جانبی تامین برق، بخار و آفسایت و آبگیر و آب شیرین کن و تصفیه پساب را طرح‌ریزی و در حال اجرا داریم، بخش دوم طرح خطوط انتقال هست که کلیه خطوط انتقال آب و محصول و خوراک را دربرمی‌گیرد. بخش سوم طرح مخازن هست که احداث مخازن میانی و مخازن ذخیره‌سازی و تجهیزات پایانه‌های صادراتی را برای واحدهای پتروشیمیایی منطقه انجام می‌دهد. بخش چهارم دربردارنده طرح احداث ساختمان‌ها است که خود شامل NIB یا ساختمان‌های غیرصنعتی از جمله بهداری، آتش نشانی، ساختمان‌های اداری و ساختمان‌های مهمان‌سرا می‌شود و بخش پنجم طرح ایمنی بهداشت و محیط زیست شهرک در حال طرح ریزی است که شامل مواردی چون مدیریت پسماند، انجام تعهدات و مسوولیت اجتماعی، احداث ایستگاه‌های پایش آنلاین آلاینده‌ها، مراکز آموزشی آتش نشانی، تامین تجهیزات بهداری آتش نشانی و سایر موضوعات مرتبط با HSE  می‌شود. چنانچه بخش آماده‌سازی شهری و امور زیربنایی را به ۵ مورد گفته شده اضافه کنیم عملا طرح‌های این شرکت شامل ۶ دیسپلین هست که حدود ۶۳.۵ درصد در گام اول فاز اول  پیشرفت داشته و در واقع با توجه به اینکه باید خود را برای آغاز بهره‌برداری شرکت‌های پتروشیمی‌ منطقه آماده کند، همگام با یا حتی سریع‌تر از آنها باید پیش برود تا امکان بهره برداری از طرح‌ها را در موعد مقرر فراهم کند. با توجه به اینکه این شرکت به جز خود عملیات ساخت محصولات پتروشیمیایی، هر آنچه که مورد نیاز یک مجتمع پتروشیمی ‌هست را فراهم می‌کند، ما از این شرکت به عنوان شهردار منطقه پتروشیمی‌چابهار و مکران یاد می‌کنیم.

مجتمع پتروشیمی ‌بدر شرق نیز به عنوان یکی از پنج طرح GTX  شهرک پتروشیمی ‌مکران در زمینی به مساحت ۸.۵ هکتار با هدف تولید متانول و تولید محصولات الفینی از طریق تبدیل متانول در حال ساخت است. در واقع دو فاز برای این مجتمع تعریف شده که فاز اول شامل واحد تولید متانول با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سال و سرویس‌های جانبی و آفسایت تولید متانول می‌شود. فاز ۲ برای تولید محصولات الفینی از خوراک متانول و سایر واحدهای پایین دستی طرح ریزی شده است، یعنی در واقع تکمیل زنجیره ارزش از گاز شیرین تا واحدهای پایین دست مد نظر بوده است. در حال حاضر بخش متانول فاز یک ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در مجموع پروژه که شامل متانول و یوتیلیتی و آفسایت هست حدود ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.  فاز دو در مرحله انعقاد قرارداد با تامین کننده مالی و مطالعات تکمیلی است و بلافاصله بعد از حصول نتیجه از مطالعات برای تکمیل زنجیره ارزش و بحث تامین مالی، تکمیل زنجیره در دستور کار قرار خواهد گرفت.  

به طور کل اهداف شستان برای این سرمایه‌گذاری‌ها چه بوده است؟

شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان ۱۵ سال پیش فعالیت خود را به عنوان یک مجموعه تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری و با هدف صیانت از سرمایه‌های سهامداران و ارزش آفرینی حداکثری آغاز کرد. شرکت با فعالیت در عرصه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی‌، معدن و صنایع معدنی، نیرو، انرژی، مالی، تجاری و بازرگانی به عنوان یکی از شرکت‌های چند رشته‌ای بزرگ اقتصادی کشور مطرح شده و با توجه به چشم‌انداز و ماموریتی که برای خود تعریف کرده در پی تبدیل به یکی از ۵ شرکت بزرگ اقتصادی کشور در آینده نه چندان دور است. در حال حاضر شرکت تبدیل به یک نهاد مالی و بورسی شده است و در آینده نزدیک سهام آن در بازار سرمایه عرضه خواهد شد و از سوی دیگر رعایت اصول حرفه‌ای حاکمیت شرکتی، متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری برای بیشینه کردن سود با کمترین ریسک، اجرای طرح‌های مختلف برای رفع تنگناهای تولید مجتمع‌های تحت پوشش و دستیابی حداکثری به ظرفیت‌های عملیاتی و همین‌طور استفاده از ابزارهای گوناگون تامین مالی از منابع در دسترس داخلی از جمله بازار سرمایه و خارجی برای پیشبرد اهداف در مجتمع‌های تولیدی و پروژه‌ها از اهداف اصلی شستان بوده که عملکرد گروه شستان با توجه به حجم عظیم پروژه‌ها می‌تواند قابل توجه و رضایت بخش ارزیابی شود. باتوجه به آنکه اقتصاد ایران مبتنی برای ذخایر طبیعی به ویژه ذخایر عظیم نفت و گاز است لذا پتروشیمی ‌بخش مهمی ‌از صنعت کشور را تشکیل می‌دهد و طبیعی است که یک شرکت سرمایه‌گذاری در مقیاس شستان به دنبال صنایع ارزآور با توان ایجاد درآمد پایدار و هنگفت باشد، در نتیجه به صورت جدی سرمایه‌گذاری در صنعت ارزآور پتروشیمی‌ را به صورت جدی دنبال کرده‌ایم. در این حوزه سعی شده به زنجیره ارزش و سبد متنوع محصولات توجه ویژه‌ای شود تا بتواند یک حداقل سود پایدار را برای خود تضمین کند، در نتیجه وقتی به سبد سرمایه‌گذاری شستان در حوزه پتروشیمی‌ بنگریم، انواع محصولات تولیدی از جمله انواع پلیمرها، متانول، ال پی جی و گورگرد را مشاهده خواهیم کرد که درآمد ارزی بیش از یک میلیارد دلار را به همراه داشته است؛ علاوه بر آن با سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیرساختی و یوتیلیتی مهمی مانند دماوند انرژی عسلویه، توسعه پتروشیمی ‌مکران و نیز پلی پروپیلن سپهر، نیازهای شرکت‌های خود به آب، برق، بخار و هوا را مرتفع کرده است و از سوی دیگر با توسعه مخازن ذخیره‌سازی محصولات هم در عسلویه و هم در مکران، ریسک انبارش را مدیریت کرده است و ضمنا با شراکت در طرح‌های توسعه بندرگاهی و نیز توسعه بازرگانی خارجی خود، سهولت صادرات را نیز تضمین کرده است لذا از منظر سرمایه‌گذاری متنوع در صنعت پتروشیمی‌و نیز رویکرد ویژه به زنجیره ارزش پتروشیمی ‌از تامین مواد اولیه تولید تا صادرات، شستان همواره یکی از هلدینگ‌های متمایز کشور در این زمینه به شمار می‌رود و موجب شده است تا بتواند همواره یک درآمد هنگفت بیش از یک میلیارد دلاری و یک سود پایدار را برای خود تضمین کند.

این رویکرد حداکثری به زنجیره ارزش حتی در طرح چند میلیارد دلاری پتروشیمی ‌بوشهر نیز مشاهده می‌شود به گونه‌ای که زنجیره ارزشی کامل و درونزا از شیرین‌سازی گاز ترش تا تولید انواع محصولات بر مبنای هم گاز متان و هم گاز اتان تا پایین دست طراحی شده و در حال ساخت است و یا در توسعه‌هاب سوم پتروشیمی‌کشور نیز با تعریف انواع طرح‌های زیرساختی و نیز طرح‌های زنجیره ارزش به ویژه با محوریت متانول، نیز این نگاه خاص اقتصادی به زنجیره ارزش را محور سرمایه‌گذاری خود کرده است.

شستان در حوزه بومی‌سازی و تولید بار اول چه دستاوردهایی داشته است؟

یکی از مواردی که در معاونت امور شرکت‌ها پیگیری می‌شود بحث شناسایی مواد و قطعات پرمصرف و برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی و ساخت داخل این قطعات و مواد است که در واقع ارزبری بالایی دارند و متاسفانه صنایع ما به آنها وابسته هستند و ارز زیادی برای خرید آنها از کشور خارج می‌شود.  در راستای کاهش هزینه‌های تعمیراتی، کاهش هزینه‌های تامین، حداقل کردن توقفات  خطوط تولید، حداقل کردن وابستگی به تامین اقلام خارجی و برنامه‌های پنج ساله بومی‌سازی و ساخت داخل در هلدینگ برای شرکت‌ها صورت گرفته است. مشخصا در خصوص شرکت پتروشیمی ‌مراجان که در این خصوص پیشرو است. در هلدینگ یک برنامه پنج ساله برای ساخت داخل ۷ هزار و ۴۰۰ قطعه و تجهیز مکانیکی که شامل قطعات کمپرسور توربین و ابزار دقیق و... را برنامه‌ریزی کردیم و تا الان هزاران قطعه با تنوع ۸۰۰ مورد ساخته شده و در اختیار شرکت قرار گرفته است. بر اساس برنامه‌ریزی که صورت گرفته  در پایان سال ۱۴۰۰ به میزان هزار قطعه، ۱۴۰۱ به میزان هزار و دویست قطعه،  ۱۴۰۲ به میزان هزار و چهارصد و چهل قطعه و برای مجموع سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ حدود سه هزار و هشتصد قطعه برنامه‌ریزی شده است. تنها در سال ۱۴۰۲ در ۱۰ ماه ابتدایی  کپ سال پ بیش از ۱۷۵۰  قطعه در این شرکت ساخته شده و بابت آنها  که شامل ۲۰۰ قطعه یونیک هست ۲۰۰۰ برگ نقشه تهیه شده و بیش از ۱۱ میلیارد تومان صرفه جویی تنها در سال ۱۴۰۲ ناشی از ساخت داخل در شرکت مرجان اتفاق افتاده است. به همین ترتیب برنامه بومی‌سازی قطعات وارداتی برای پتروشیمی ‌بوشهر برای ۷۰۰ قطعه برنامه‌ریزی شده و ۵۴ میلیارد تومان تاکنون صرفه‌جویی ناشی از بومی‌سازی قطعات در این  شرکت صورت گرفته است. همچنین در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از قطعات و تجهیزات مکانیکی در پتروشیمی ‌بوشهر هم در مراحل مختلف طراحی، تهیه نقشه و در حال ساخت است و شرکت‌های زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان در خصوص این موضوع توجه ویژه‌ای دارند. شرکت پلی پروپیلن سپهر مکران هم از آنجا که هم مواد شیمیایی و هم برخی قطعات وارداتی دارد، در حال حاضر ۱۱ برنامه بومی‌سازی و ساخت بار اول در صنعت پتروشیمی‌در شرکت سپهر مکران برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است که برخی از آنها به انجام هم رسیده است.  همین طور در شرکت مخازن سبز عسلویه قطعات یدکی متنوع و زیادی را جزو اقلام وارداتی داشت، اما اکنون ۱۰ قطعه از لوازم یدکی مهمی‌که در شرکت مورد استفاده قرار می‌گرفت و پر مصرف است، در برنامه ساخت داخل قرار داده که قطعا صرفه جویی قابل توجهی را برای گروه به ارمغان خواهد آورد.

در خصوص پروژه‌های دانش‌بنیان شرکت توضیح دهید.

در حال حاضر ۲۵ پروژه در حوزه بومی‌سازی، بهبود فرآیند، بهره وری، ارتقای کیفی، هوشمندسازی فرآیندها، برطرف کردن چالش‌های تولید به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در هلدینگ تعریف شده است. اساسا از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت به همکاری، انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد شده است. شرکت شستان خود اقدام به شناسایی شرکت‌های دانش بنیان نموده و لیست این شرکت‌ها به همراه خدماتی که می‌توانند ارائه کنند در اختیار شرکت‌های گروه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال برای حل مسائل و چالش در شرکت‌های سبز عسلویه تعداد زیادی چالش شناسایی شده و با مشخص شدن مساله، شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانایی ارائه راه‌حل دارند شناسایی و دعوت به همکاری شده‌اند.همچنین درخصوص طرح‌های دانش بنیان انجام شده در گروه شستان می‌توان به طرح اصلاح ضریب تبدیل گاز متان به متانول در پتروشیمی‌ مرجان اشاره کرد که منجر به صرفه جویی چند میلیون دلاری شده است.

درباره مباحث مربوط به ورود به بورس شستان توضیح دهید؟

شستان به عنوان یکی از بزرگان هلدینگ‌های چندرشته‌ای کشور سال‌ها است که خارج از بورس در حال فعالیت است. در حالی که اغلب هلدینگ‌های مشابه در بازار سرمایه فعال هستند و استفاده‌ای حداکثری از ابزارهای این بازار دارند. البته در سال گذشته سهام یکی از شرکت‌های تابعه را عرضه کردیم که در حال حاضر سهام آن در فرابورس در حال معامله است. ولی با ایجاد تغییر و تحول مدیریتی در شستان در سال جاری، یکی از  مهم‌ترین برنامه‌های خود را عرضه شستان در بازار سرمایه قرار دادیم که علاوه بر اینکه می‌تواند منابع مالی عظیمی ‌برای پیشبرد پروژه‌ها و متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری برای ما ایجاد کند، می‌تواند منجر به شفافیت مالی و اعتبار در بازار به عنوان هلدینگ چندرشته‌ای مالی و دسترسی به انواع روش‌های مالی مبتنی بر بازار سرمایه از جمله امکان تاسیس صندوق‌ها، تامین سرمایه و چاپ اوراق به عنوان یک نهاد مالی را ایجاد کند. از همین رو ابتدای امسال موضوع پیگیری شد، و کاری که در چند سال انجام می‌شد در ۸ ماه به ثمر رسید. در خردادماه سال جاری تبدیل به سهامی ‌عام و در مردادماه تبدیل به نهاد مالی پذیرفته نزد سازمان بورس و اوراق بهادار شدیم و در بهمن ماه سال جاری و همزمان با دهه مبارک فجر به عنوان ششصد و دوازدهمین ناشر پذیرفته شده در بازار بورس در بخش شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و با نماد «وشستان» درج گردیدیم. از همین رو، اکنون در مرحله ارزش‌گذاری و بعد در صف عرضه قرار خواهیم گرفت و اگر شرایط بازار مساعد باشد به زودی شستان عرضه می‌شود. نکته این است که با توجه به تخمین‌ها از ارزش‌گذاری شستان احتمالا بزرگ‌ترین عرضه اولیه بازار سرمایه کشور رقم خواهد خورد.