توازن؛ رمز توسعه فولاد مبارکه

در همین رابطه عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان افتتاح خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد گفت: این خط نورد سرد، ارزش‌افزوده در صنعت فولاد را بیشتر کرده است. وی افزود: خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی است  و کشور را  از خام‌فروشی دور می‌کند و امیدواریم این زنجیره تداوم داشته باشد. وزیر صمت تصریح کرد: فولاد یکی از اساسی‌ترین کالاهای توسعه صنعتی است و در کشور ما سرمایه‌گذاری خوبی بر روی این صنعت انجام شده است. علی‌آبادی با بیان اینکه نیاز به تولیدات شرکت‌های فولادی در برخی از صنایع پایین‌دستی تأمین‌شده اما همچنان این صنایع نیازمند فولادهایی هستند که در داخل کشور تولید نمی‌شود، تأکید کرد: باید توسعه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد، توسعه صنایع های‌تک و صنایع الکترونیکی در دستور کار قرار گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین کلنگ زنی خط تولید ورق گالوانیزه شماره ۲ شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اگر طرح‌های اقتصادی با ارزش‌افزوده مناسب وجود دارد، نباید در اجرای آن‌ها درنگ کرد. با توجه به نیاز کشور و نقش شرکت ورق خودرو در تأمین ورق‌های گالوانیزه موردنیاز صنعت خودروسازی، کارخانه ورق خودرو چهارمحال و بختیاری باید ۲۴ ساعته کار کند و مواد اولیه موردنیاز آن به‌ویژه ورق فول‌هارد به‌صورت تضمینی تأمین شود

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه هم  گفت: توسعه متوازن در تولید در ۲ بخش زنجیره ارزش و تمرکززدایی و حرکت به سمت مناطق کم برخوردار در دستور کار فولاد مبارکه است.

او که  در حاشیه آئین افتتاح و بهره‌برداری از خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد در جمع خبرنگاران حضور داشت افزود:  رویکرد ما در شرکت فولاد مبارکه، گروه فولاد مبارکه و زیرمجموعه‌ها توسعه کمی و کیفی و متوازن بوده و هست، توسعه کمی و کیفی در سال‌های گذشته به نوعی محقق شده و در این دوره توازن در تولید را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: بخش اول، توازن در زنجیره است، در این بخش به‌رغم توسعه‌های خوب و تبدیل شدن به قدرت فولادی و کسب رتبه دهم تولید دنیا، در بالادست و پایین دست خلاء داریم، با وجود ظرفیت‌های بالا، تنها از ۶۵ درصد آنها بهره‌برداری ‌شده و مابقی بهره‌برداری نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته که یکی از آنها خط نورد سرد شرکت نورد فولاد زرین شهرکرد است که خوراک کارخانه تاراز را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه بخش دوم توازن در تولید، تمرکززدایی و حرکت به سمت مناطق کم برخوردار است، گفت: ما در شرکت فولاد مبارکه توسعه‌هایمان را به لحاظ ظرفیت‌های جغرافیایی، منطقه‌ای، آمایش سرزمینی و ظرفیت نیروی انسانی دنبال می‌کنیم و از این رو در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی با درنظر گرفتن این شاخص‌ها توسعه‌ متوازن در زنجیره فولاد را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

راهبرد اساسی، بهره گیری از همه ظرفیت ها

همچنین محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه اصفهان، در بازدید از شرکت توان‌آور آسیا، بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های موجود در همه خطوط تولید گروه فولاد مبارکه تأکید کرد. او بیان کرد که رسیدن به ظرفیت اسمی نه‌فقط در این شرکت بلکه در کل شرکت‌های گروه فولاد مبارکه از الزامات و راهبردهای اساسی است. وی با بیان اینکه در این شرکت در سال جاری باید برای تولید ۱۲۰ هزار تن برنامه‌ریزی داشته باشیم، گفت: اگرچه در مسیر رسیدن به ظرفیت‌های حداکثری مشکلات زیادی وجود دارد؛ اما باید همان‌گونه که طی سالیان اخیر از این موانع عبور کرده‌ایم در این مجموعه نیز برای عبور از این مشکلات و تحقق اهداف مصمم باشیم. طیب‌نیا با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه برای تحقق اهداف این شرکت نیز حمایت‌های لازم را خواهد داشت، گفت: اجرای طرح‌های توسعه شرکت توان‌آور آسیا باید باقوت و با برنامه‌ریزی منظم پیگیری شود تا به یاری خداوند در انتهای سال ۱۴۰۴ شاهد وارد مدار شدن توسعه‌های شرکت باشیم.

در جریان این بازدید، رامین بختیاری عضو هیئت‌مدیره شرکت توان‌آور آسیا با ارائه گزارشی از روند تولید و برنامه‌های توسعه این شرکت گفت: محصول اصلی این شرکت ورق قلع اندوه با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار تن در سال است که متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که در تأمین ورق سیاه شرکت داریم به‌طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

وی با اشاره به سود و زیان خالص این شرکت گفت در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۰۸ میلیارد تومان سود خالص این شرکت بوده است که امیدواریم باهدف‌گذاری که به شرکت مادر یعنی فولاد مبارکه نیز اعلام شده است سود خالص ۱۴۰۲ نیز به بیش از این میزان افزایش یابد.

بختیاری از تحقق ۳۸۰ میلیارد تومان سود در ۶ ماهه نخست سال جاری در این شرکت خبر داد و گفت: تا پیش از سال ۹۸ این شرکت زیان انباشته داشته است؛ اما از این سال به بعد زیان انباشته به صفر رسیده و به سمت سود انباشته سیر صعودی خود را طی کرده است.

وی در خصوص کیفیت ورق قلع اندود تولیدی در شرکت توان‌آور آسیا گفت: به اذعان مصرف‌کنندگان ورق‌های تولیدی این شرکت از بالاترین کیفیت در مقایسه با سایر محصولات قلع اندود تولیدی در کشور برخوردار است.

بختیاری در بخش دیگری از گزارش خود توضیحاتی پیرامون تعداد نیروی انسانی شاغل و افتخارات کسب‌شده، اهداف، برنامه‌ها و نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و زیرساختی شرکت بیان کرد. وی در بخش پایانی سخنان خود از برنامه‌ریزی شرکت برای تصفیه و بازچرخانی پساب شهرهای فرخ شهر و شهرکرد در خطوط شرکت به‌عنوان یکی از راهکارهای تأمین آب خطوط تولید شرکت نام برد.