چالش‌های صنایع تولیدی خوراک دام و طیور کدام اند؟

به گزارش دنیای اقتصاد محمدجعفر فوده، نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به طرح تک‌نرخی‌ سازی ارز در کشور گفت: بر اساس این طرح قرار بود با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، شاهد ارز تک‌نرخی در کشور باشیم و به دنبال آن صادرات و واردات نیز آزاد شود؛ اما اکنون نه‌تنها با چند نرخی شدن ارز مواجه هستیم بلکه در بحث نهاده‌های دامی شاهد کمبود محصولات وارداتی در بازار هستیم. اکثر فعالان اقتصادی این حوزه موافق ارز تک‌نرخی و آزادسازی تجارت هستند تا امکان برنامه‌ریزی کسب‌وکار خود را داشته باشند

وی در ادامه افزود: به خاطر اختصاص ارز ترجیحی به برخی مواد اولیه صنعت خوراک دام و طیور، در حال حاضر صادرات محصولات این صنعت با محدودیت‌های زیادی مواجه است و این در حالی است که برخی از کارخانه‌های بزرگ کشور به علت نبود تقاضای داخلی از تمام ظرفیت‌های تولیدی خود استفاده نمی‌کنند. همچنین بر اساس پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف انجام‌شده، در تولید برخی از موادی که پیش‌ازاین وارد کشور می‌شد به خودکفایی رسیده‌ایم و اکنون حتی توان صادرات آن را به کشورهای دیگر نیز داریم ولی ازلحاظ قانونی برای صادرات آن‌ها با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه به برپایی بیست و یکمین نمایشگاه صنعت دام، طیور و آبزیان هم‌زمان با سومین جشنواره ملی گاو هلشتاین ایران در اصفهان اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه جدیدترین فناوری‌ها و دستاوردهای این صنعت به نمایش گذاشته‌شده که نشان‌دهنده پیشرفت‌ها و سابقه درخشان استان اصفهان در این عرصه است.

وی با تأکید بر اهمیت نقش صنایع کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور گفت: کشاورزان اصفهانی نقش مهمی در اقتصاد استان داشته‌ و توانسته‌اند در کنار صنایع غذایی کشور امنیت غذایی مردم را تا امروز برآورده کنند. هرچند که امروزه با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و باید هر چه سریع‌تر راه‌حل‌هایی برای مشکلات آن‌ها پیدا کرد. همان‌طور که اهمیت زاینده‌رود در اصفهان پس از خشک شدن آن برای همگان آشکار شد، اگر روزی صنعت کشاورزی ما هم دچار بحران شود، آن هنگام همه متوجه اهمیت نقش کشاورزان و تولیدکنندگان در زندگی مردم می‌شوند.

مجید موافق قدیری، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران به اقدامات انجام‌شده در راستای جلوگیری از خام فروشی نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: در این راستا در ستاد تنظیم بازار کشور مصوباتی به تصویب رسیده است و همچنین در برنامه هفتم توسعه نیز در حال رایزنی با نمایندگان مجلس هستیم. پیش‌ازاین رویکرد اصلی در توزیع نهاده‌های دامی این بود که این نهاده‌ها مستقیم در اختیار کارخانه‌های تولیدکننده قرار گیرد و در اختیار دامداران و مرغداران نباشد. بر اساس تصمیم‌گیری‌های جدید بناشده است که این نهاده‌ها به‌صورت مستقیم در اختیار دامداران و کشاورزان نیز قرار گیرد اما اگر آن‌ها قصد تولید خوراک را داشته باشند باید حتما مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه را دریافت کنند.

وی در ادامه به اقدامات صنفی انجام‌شده توسط انجمن پرداخت و اظهار‌کرد: بر اساس اقداماتی صنفی انجام‌شده قرار است بسته‌های حمایتی و تسهیلاتی به فعالان و تولیدکنندگان صنعت خوراک دام و طیور اختصاص یابد. به‌عنوان‌مثال در حال رایزنی برای محاسبه هزینه حامل‌های انرژی بر اساس تعرفه‌های کشاورزی برای کارخانه‌ها هستیم تا از این طریق مزیت رقابتی آن‌ها را افزایش دهیم. در زمینه مالیات نیز مذاکراتی انجام‌شده است که بر اساس آن‌ها ملاحظاتی برای صنایع در نظر گرفته شود.