از  میزان پیشرفت پروژه‌های آبی رضایت چندانی نداریم

حَسن ساسانی افزود: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در راستای شفاف‌سازی مقادیر منابع و مصارف آب در حوضه زاینده‌رود اقدام به ایجاد مرکز پایش داده‌ها کرده است و پیاده‌سازی این مرکز در ۲ بخش سخت‌افزاری و زیرساخت و نرم‌افزاری و بانک‌های اطلاعاتی آن از سال ۱۴۰۰ آغاز بکار کرده بود.

وی تصریح کرد: با افتتاح این مرکز رضایتمندی ذینفعان با ارائه آمار و شفاف‌سازی داده‌ها تأمین و منابع و مصارف حوضه زاینده‌رود و برداشت‌ها از آن کنترل می‌شود.

ساسانی، هدف از تاسیس مرکز پایش و مدیریت داده‌های برخط منابع و مصارف آب استان را ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف مدیریت و به اشتراک‌گذاری داده‌های مکانی و ایجاد محیط مشارکتی توصیف کرد و افزود: تمام ایستگاه‌های هیدرومتری، تبخیرسنجی، باران‌سنجی و شبکه پایش آب زیرزمینی مستقر در حوضه زاینده‌رود و سایر حوضه‌های آبریز رودخانه‌های مهم استان مجهز به ادوات برخط ثبت جریان آب‌شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر عملیات تجهیز و ساخت مرکز پایش منابع و مصارف آب در استان انجام‌شده و این مرکز در مرحله بهره‌برداری است. وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان قادر است در بخش تخصصی اقدام به طراحی مدل‌های تحلیلی مبتنی بر داده‌ها و فرایندهای لازم، یکپارچه‌سازی داده‌ها، سامانه جامع تولید و گردش اطلاعات و استقرار داشبوردهای مدیریتی و تخصصی از طریق این سامانه کند.

ساسانی افزود: مصارف آب بخش صنعت و آشامیدنی با مانیتورینگ سامانه «چم آسمان» و خط انتقال آب به یزد به‌صورت برخط پایش می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان یادآور شد: این سامانه در بخش مصارف کشاورزی سه شبکه مدرن نکو آباد، آبشار و رودشتین به ادوات برخط ثبت جریان مجهز و در حال حاضر در مرحله کالیبراسیون و صحت سنجی نتایج بوده و اطلاعات آب تحویلی به هر یک از شبکه‌ها به‌صورت آنلاین قابل رصد و پایش است. وی با تأکید بر این‌که در بخش مصارف آب زیرزمینی و چاه‌های بهره‌برداری نیز اقدام به تجهیز چاه‌های دارای مصرف بالا به کنتورهای حجمی و هوشمند می‌شود، گفت: در این بخش نیز پایش ها به‌صورت برخط و قابل اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی خواهد بود.

ساسانی،شفاف‌سازی در داده‌های منابع و مصارف زاینده‌رود را از دغدغه‌های مدیریت آب استان در ۲ سال گذشته برشمرد و گفت: میزان مصرف آب در صنایع پر آب‌بر همچون ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و پالایشگاه، لحظه‌به‌لحظه از طریق این نرم‌افزار رصد خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: در این سامانه میزان مصرف آب آشامیدنی یزد، آب تحویل داده‌شده به تصفیه‌خانه باباشیخعلی(واقع در شهرستان لنجان) و ورودی آب به شبکه‌های آبیاری به‌صورت برخط پایش پذیر خواهد بود.

ساسانی ادامه داد: ما درصدد ثبت میزان برداشت از چاه‌های آب و منابع زیرزمینی از طریق این سامانه هستیم که البته به‌منظور دسترسی به داده‌های مذکور باید افراد متقاضی در سامانه‌ یادشده ثبت‌نام و نسبت به اخذ رمز کاربری و شناسه عبور اقدام کنند.

وی راه‌اندازی این سامانه را گام مؤثری در راستای مطالبات حقابه‌ها اعلام کرد.

در حاشیه این آیین، رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی و مسوول پایش داده‌های منابع و مصارف شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز با اشاره به اینکه این سایت به‌منظور شفاف‌سازی مقادیر منابع و مصارف آب استان و به‌صورت ویژه در حوضه آبریز زاینده‌رود راه‌اندازی شده است، گفت: عملیات زیرساخت و تهیه بانک اطلاعاتی این سامانه از سال ۱۴۰۰ آغاز و در ۲ بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن تاکنون ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است. عباس کاظمی افزود: راه‌اندازی این سامانه میزان مصارف بخش‌های صنعت، کشاورزی، آشامیدنی، بهداشت و محیط‌زیست و همچنین وضعیت منابع آب زیرزمینی استان را به‌صورت برخط را رصد می‌کند.

رئیس گروه مطالعات آب‌های سطحی و مسوول پایش داده‌های منابع و مصارف شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تصریح کرد: در همین راستا ایستگاه‌های هیدرومتری مستقر بر روی زاینده‌رود و دیگر رودخانه‌های استان هم به ادوات ثبت و گزارش برخط جریان آب مجهز شده است.

وی آدرس سامانه این نرم‌افزار را http/ / sapad.esrw.ir اعلام کرد و گفت: ازاین‌پس داده‌های منابع آب در اختیار کاربران تخصصی و ذینفعان حوضه آبریز زاینده‌رود به‌صورت برخط قرار می‌گیرد و این در حالی است که در سال‌های گذشته نبود شفایت در داده‌ها موجب سوءتعبیر در حوزه منابع و مصارف آب استان شده بود.

افتتاح و کلنگ زنی ۴۳۸ پروژه کلان در استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان نیز در این مراسم گفت: راه‌اندازی این سامانه برای مدیریت مطلوب منابع آب و حوضه آبریز زاینده‌رود پیش‌بینی‌شده است.

مهران زینلیان افزود: «هفته دولت»علاوه بر رونمایی و افتتاح پروژه‌ها، فرصتی برای برقراری ارتباط با بدنه مردم و نقد و بررسی و گفت‌وگو درباره نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های اجرایی است.

وی از افتتاح و کلنگ زنی ۴۳۸ پروژه کلان در استان اصفهان خبر داد و گفت: امسال در «هفته دولت» ۴۳۸ پروژه کلان‌ ملی و استانی آماده شد که ۳۸۸ پروژه آن افتتاح و بقیه بااعتبار بالغ‌بر ۲۶ هزار میلیارد ریال کلنگ زنی شد.

وی اضافه کرد: درمجموع ۱۲ هزار پروژه مشارکتی بااعتبار دولتی بالغ‌بر ۱۶ هزار میلیارد ریال در استان افتتاح شد و در روزهای آینده نیز پروژه‌های مشارکتی استان به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان درباره پروژه‌های آبی استان نیز گفت: این پروژه‌ها بسیار زمان‌بر است و ما از میزان پیشرفت کارها رضایت چندانی نداریم.