مجید عرفان منش با بیان اینکه رهاسازی اخیرِ آب به سمت اصفهان، ارتباط مستقیمی به ناژوان ندارد، افزود: بابت رهاسازی آب تشکر می کنیم اما این اتفاق در حد مُسَکِن هم برای ناژوان و فضای سبز اصفهان نیست. وی ادامه داد: ته مانده آبِ کانال بُرخوار که حالا به سمت اصفهان رها شده است، هیچ کمکی به فضای سبز اصفهان نمی کند و تنها توانسته‌ ایم بخش کوچکی از یکی از مادی های اصفهان یعنی مادی «تیران» را به این واسطه آبگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم تابستانِ امسال را سر کنیم و حداقلِ خسارت به فضای سبز شهرِ اصفهان وارد شود، باید ۳۰ میلیون مترمکعب آب برای حقابه شهر رها کنند.

عرفان منش افزود: بحث ما با شرکت آب منطقه ای اصفهان این است که کشاورزان حقابه دارند و شهرِ اصفهان هم حقابه دارد بنابراین باید حقابه فضای سبز شهر را رها کنند که بخشی از آن، حقابه محیط زیست بوده و اداره کل حفاظت محیط زیست پیگیر آن است.

به گفته مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، فضای سبز شهر اصفهان ۴۵۰ لیتر در ثانیه حقابه از زاینده رود و ۲۷ میلیون مترمکعب سالانه حقِ بهره برداری از آب‌های زیرزمینی دارد که به تعبیر وی در محاسباتِ شرکت آب منطقه ای، حقابه فضای سبزِ شهر اصفهان محاسبه نمی شود. عرفان منش خاطرنشان کرد: به عنوان مدیر فضای سبز شهر اصفهان در مقابل خشکسالی تسلیم شده ام و مدیران آب منطقه ای اصفهان باید تامینِ آب کنند، این موضوع قانونی است و حقابه شهر اصفهان را باید در زاینده رود رهاسازی کنند.

وی با اشاره به آبیاری فضای سبزِ شهر اصفهان با پسابِ فاضلاب، گفت: شرایط ناژوان کاملا بحرانی است اما بحث، فقط فضای سبز و درختان این پهنه نیست و شرایطِ فضای سبزِ بقیه شهر هم بحرانی است. عرفان منش با بیان اینکه در آخرین رهاسازی آب در زاینده رود، پنج مترمکعب در ثانیه آب به سمت اصفهان می آید، افزود: با این میزان آب، مشکلِ فضای سبز شهر حل نمی شود و با ۳۰ میلیون مترمکعب آب می توانیم فضای سبز اصفهان را جان به دَر و این گرمای تابستان را رد کنیم.

وی با بیان اینکه اولین سدِ جلوگیری از گرد و غبار شرقِ اصفهان این است که باید به دادِ فضای سبز شهر رسید، گفت: فضای سبزِ شهرِ اصفهان، دوران زوال خود را طی می کند و به سمت نابودی می رود و همه توان ما نیز به همراه شرکت های پیمانکار صرف می شود تا بتوانیم فضای سبز شهر را در این شریط حفظ کینم.

عرفان منش، ناژوان را که از بیشه های قدیمی کرانه زاینده رود باقی مانده است، در حوزه پارک های جنگلی خواند و افزود: عمده درخت های ناژوان به دلیل سن بالای آن‌ها، درختانِ پهن برگ و خزان کننده مثل چنار، پَده(صنوبر یا سپیدار)، بید و درختان مدیترانه ای است که نیاز آبی آن‌ها بالاست و تحت تاثیرات اقلیمی اِمروز، بیشترین آسیب را از پرتو فرابنفش می گیرند. وی خاطرنشان ساخت: اگر شاخص راحت زیستِ فرابنفش برای انسان و محیط زیست را حداکثر سه در نظر بگیرید، هم اکنون مطابق با اطلاعات و آمار هواشناسی، شاخص فرابنش اصفهان ۱۰ تا ۱۲ است و باید گفت به طور وحشتناک تحت تابش پرتوهای فرابنفش هستیم. به گفته مدیرعامل پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گرما از یک سو و پرتوهای فرابنفش از سوی دیگر خسارت زیادی به محیط زیست و فضای سبز شهری اصفهان می زند.

عرفان منش افزود: درختان ناژوان با آبِ چاه آبیاری می شوند اما تمام چاه های حریمی زاینده رود در زمان حاضر خشک شده اند و در منطقه ۱۳ جایی که ناژوان در آن قرار دارد (میدان سهروردی به سمت غرب) هیچ منبع آب دیگری نداریم. وی تصریح کرد: ۹۰ درصد منابع آبی منطقه ۶ نیز از دست رفته است و به غیر از منطقه یک و منطقه سه که حداقل منابع آبی را دارند، مابقی فضای سبزِ شهر با سختی و با پسابِ فاضلاب نگهداری می شود. مدیر عامل پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان یادآور شد: آبِ آبیاری درختان ناژوان را از منطقه هفت یا یک تامین می کنیم؛ این در حالی است که ناژوان در کنار زاینده رود است.

وی تاکید کرد: برآورد کارشناسی ما این است که اگر ۳۰ میلیون مترمکعب آب در زاینده رود رها شود، می توانیم فضای سبزِ شهر را از این فصلِ گرمِ سال، نه شاداب بلکه در حد زنده ماندن عبور دهیم، اگر هم رها نکردند باید به مقام قضایی پاسخ بدهند چرا که بر اساس قانون هوای پاک، وزارت نیرو باید آبِ مورد نیاز فضای سبز شهرها را تامین کند. عرفان منش درباره فاصله گرفتن سبزینگی اصفهان از پوشش چمن، گفت: نزدیک به ۱۸۰ هکتار از چمن های پرمصرف جمع آوری شده است. متمرکز شدن بر روی چمن یک نشانی اشتباه است اما در حال جمع آوری چمن های پرمصرف هستیم ولیکن پارک های شهر را هم نمی توان بدون پوششِ بستر و خاکی رها کنیم.

وی با اشاره به زمانبر بودنِ جایگزین کردن چمن ها افزود: هیچ شهروندی از ما نمی پذیرد که عرصه پارک ها پوششِ سبز نداشته باشد و به هر روی چمن های پرمصرف را با گیاهان کم مصرف جایگزین می کنیم. به گفته مدیرعامل پارک ها فضای سبز شهر اصفهان حدود ۶۰۰ هکتار چمن در شهر اصفهان وجود داشته که ۱۸۰ هکتار آن جمع آوری شده است و اکنون ۴۲۰ هکتار چمن وجود دارد که به سمت جایگزینی با سایر گونه های گیاهی کفپوش می رود. وی تاکید کرد: اگر به فرض تمام چمن های شهر را هم حذف کنیم، نمی توانیم آبِ آن را برای درختان ببریم، درختان شهر در زمان حاضر هم، کم آبیاری می شوند. به گفته عرفان منش، برای هر درخت در یک دوره آبیاری حداقل ۱۲۰ لیتر آب لازم است اما در زمان حاضر، هر درخت در فضای سبز شهر اصفهان، تنها با هفت دهم لیتر آبیاری می شود. در شامگاه هفتم مرداد ماه، از سرریز انتهای کانال نکوآباد در منطقه دُرچه به مدت محدود، آب حداقلی ای وارد بستر رودخانه‌ زاینده رود شد که به گفته مقامات شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، برای نجات درختان کهنسال ناژوان و فضای سبز شهر این میزان آب روانه بستر خشکِ زاینده رود، مادی ها و انهار سنتی در اصفهان شد. خروجی آب از سد زاینده رود به مدت ۱۰ روز جهت باغ های غرب افزایش یافته بود و طبق برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای اصفهان از دیروز کاهش یافت. ناژوان با وسعتی حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار یکی از مهمترین ریه‌های تنفسی شهر و آثار طبیعی واقع در غرب اصفهان است که رودخانه زاینده رود از میان آن عبور می‌کند.

منبع و تلخیص: ایرنا