سرمایه گذاران با تغییرات اقلیمی مهاجرت می کنند

شواهدی چون افزایش متوسط دما، کاهش میانگین بارش‌ها و ذخایر آبی، افزایش حوادث زیست‌محیطی مانند سیل و خشکسالی، ریزگردها، فرسایش خاک و فقر پوشش گیاهی، بروز مسائل اجتماعی و مهاجرت از روستاها  نشان‌دهنده بروز روزافزون اثرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم کشور و استان است و  نقشه افزایش دمای سطح زمین در یک قرن گذشته، نشان‌دهنده آسیب‌پذیری ایران از تغییرات اقلیمی بیش از متوسط جهان است که اصفهان نیز متاثر از آن است.

پیامدهای تغییر اقلیم در شرایطی مشاهده می‌شود که تغییر دمای کره زمین در ۲ سده اخیر حدود ۱ درجه سانتیگراد بوده است اما پیش‌بینی می‌شود که با ۲ برابر شدن غلظت دی‌اکسیدکربن در اتمسفر، افزایش دما در سال‌های باقیمانده تا پایان قرن ۲۱در ایران، تا چهار ونیم درجه سانتیگراد باشد

همچنین براساس نتایج مطالعات و مدل‌سازی‌هایی که توسط IPCC   (هیات بین‌دولتی تغییر اقلیم ) انجام شده است ، تغییرات اقلیمی در ۲۰ سال آینده، پیامدهای زیادی را برای استان به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر متوسط میزان بارش ۹ درصد کاهش و متوسط دمای کشور حدود یک درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت؛ همچنین بارش‌های سنگین و سیل آسا تا ۴۰ درصد و روزهای گرم با  «دمای بیش از ۳۰ درجه سانتیگراد» در اکثر نقاط کشور افزایش می‌یابد.

مجید گودرزی، کارشناس مسکن، در آغاز درباره تاثیر مشکلات اقلیمی بر مهاجرت سرمایه‌گذاری مسکن از مرکز کشور به مناطق شمالی به دنیای اقتصاد گفت: مشکلات اقلیمی قطعا در بحث مهاجرت‌ها و خروج سرمایه مهم است. یکی از مسائلی که روی مهاجرت‌ها تاثیر می‌گذارد بحث آمایش سرزمینی است که خوب اجرا نمی‌شد. در موردبحث هیرمند شاهد هستیم که یک عده زیادی از مردم ما در شرق کشور که از منابع آبی این رودخانه بهره‌مند‌ می‌شدند حالا ناچار به مهاجرت هستند.

شهرهایی که در ساحل جنوبی خلیج‌فارس ساخته‌شده‌اند بارونق بسیاری روبه‌رو هستند اما شهرهای شمال خلیج‌فارس بی‌رونق شده‌اند. ما از معاون شهرسازی وزیر راه خواسته‌ایم که شهرهای جدید را به نوار ساحلی ببرند و در نوار جنوبی کشور که ۲ هزار کیلومتر را شامل می‌شود مستقر شوند. از طرف دیگر بحث آمایش سرزمینی نیز مطرح است، ما چند سالی است که بیشترین امکانات کشور را به‌صورت ناعادلانه توزیع کرده‌ایم و همین امر باعث شده مردم برای پیدا کردن حداقل کار به کلان‌شهرها بیایند که این موضوع به بخش مسکن آسیب می‌زند. الآن ۸۵ درصد زمین‌های کشاورزی ما در روستاها هستند و زمانی که مردم از روستا مهاجرت می‌کنند کشاورزی کشور نیز آسیب‌پذیر می‌شود. درحالی‌که با طرح‌های ملی ضعف‌های فنّاورانه را درزمینه کشاورزی و روستاها جبران کنیم و در کنار خانه‌های بهداشت خانه‌های ترویج و فناوری هم داشته باشیم. وی در ادامه درباره دلایل خروج سرمایه از کلان‌شهرهای مرکزی افزود: در بحث خروج سرمایه از مسکن به نظر من باید موضوع کلان‌تر دیده شود.

به علت قیمت‌گذاری نامناسب در ادوار مختلف که باعث گران شدن خانه‌های کلان‌شهرها نسبت به کشورهای اروپایی شده است، خیلی از صاحبان مسکن ما تحریک‌شده‌اند و با مکانیسم‌های مختلف ازجمله ارز دیجیتال سرمایه خود را خارج کنند و به کشورهای دیگر ببرند. مسلماً کیفیت مسکن در ایران با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. بحث خشک‌سالی‌های مکرر نیز در مهاجرت سرمایه حوزه مسکن قابل‌توجه است. ما باید یک سری جذابیت‌ها و تسهیلات را در این مناطق ایجاد کنیم که از سرمایه‌ها بهتر استفاده شود.

گودرزی در ادامه افزود: الآن ۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران ساکن‌اند و بدمسکنی و حاشیه‌نشینی در مناطقی از تهران و اصفهان به‌شدت رشد پیداکرده و یک زنگ خطر برای نسل آینده است. از طرف دیگر تامین نیازهای جمعیتی در این حجم کم از فضا خیلی دشوار است. ما یک طرحی در دولت دهم داشتیم که هرکسی از تهران مهاجرت می‌کرد به آن‌ها تسهیلات می‌دادند اما مشوق‌ها کارساز نیست. ما نیاز داریم در بودجه یک آمایش سرزمینی داشته باشیم و یک سری مشوق‌ها را برای بازنشسته‌ها ایجاد کنیم تا از تهران مهاجرت کنند.

گودرزی در پایان گفت: ما از وزارت مسکن خواهش کردیم که بحث نوار ساحلی جنوب را در اولویت قرار دهند و نیاز به بودجه زیادی نیز ندارد. قطعا سرمایه‌گذاران زیادی هستند که خواهان حضور در این مناطق برای ساخت‌وسازهای تجاری و مسکونی هستند. حتما از این طرح‌ها استقبال خواهد شد و کسانی که از مرکز ایران به علت شرایط اقلیمی قصد مهاجرت به مناطق شمال و جنوب دارند، از این طرح استقبال می‌کنند. از سوی دیگر می‌توانیم صنایع آب بر را نیز به این مناطق انتقال دهیم.