هزینه های اتاق را کاهش دادیم
دنیای اقتصاد: با گذشت دوره ای شش ماهه از فعالیت اتاق اصفهان فرصت خوبی برای بررسی عملکرد و کارنامه هیات نمایندگان اصفهان در دوره جدید فراهم شد. افزایش کمی کمیسیون ها، تعاملات گسترده با سایر دستگاهها، ورود هیاتهای تجاری به اصفهان، مشکلات بی پایان صنعت و توسعه گردشگری محورهای گفتگو بود. گفتگوی اختصاصی ما را با عبدالوهاب سهل آبادی رییس اتاق اصفهان می خوانید:

دنیای اقتصاد: برگزاری پرشور انتخابات اتاق بازرگانی در شهر اصفهان نوید اتفاقات خوشایندی در حوزه اقتصاد و صنعت اصفهان را می داد. در ارزیابی کلی عملکرد این شش ماه اتاق اصفهان را مطلوب می دانید؟
بعد از انتخابات پایان سال ۹۳ اتاق بازرگانی و انتخاب هیات نمایندگان و تایید این انتخابات در اوایل سال ۹۴، اواسط اردیبهشت ماه هیات رئیسه اتاق بازرگانی شامل سهل آبادی، اسلامیان، روناسی، جباری و پورسینا برگزیده شدند و در پی آن اتاق بازرگانی یک سند راهبردی را دنبال کرد که با نظرخواهی از تمام اعضای اتاق، این سند تنظیم شد و در ادامه به دنبال برنامه ریزی انتخاب کمیسیون ها، برخی از کمیسیون های گذشته ادغام و یا چند کمیسیون جدید در اتاق جدید تشکیل شد. به عنوان مثال با توجه به ظرفیت بالای معادن در اصفهان، کمیسیون معادن ایجاد شد همچنین کمیسیون پایش برای رصد برنامه های سایر کمیسیون ها شکل گرفت. در مجموع تا به امروز ۹ کمیسیون در اتاق اصفهان تشکیل شده اما هنوز یک کمیسیون آن شکل نگرفته است.

دنیای اقتصاد: برخی معتقدند شکل گیری کمیسیون ها در این دوره اتاق روند طولانی داشته است؟
این گونه نیست. اتاق اصفهان خیلی زودتر از اتاق های سایر استان ها و حتی اتاق ایران کمیسیون های خود را تشکیل داد و از کمیسیون ها خواسته با دعوت از اعضای قبلی و جدید با قوت به کار خود ادامه دهند به گونه ای که اکثر کمیسیون ها با بیش از ۱۴۰ نفر از اعضای اتاق فعالیت می کنند و این علاقمندی اعضا را برای حضور در کمیسیون ها نشان می دهد که در این دوره اتفاق افتاده است. علاوه بر این روسای کمیسیون ها برای خود دو نائب رئیس انتخاب کردند.

دنیای اقتصاد: وضعیت تشکیل کمیته های اتاق بازرگانی چگونه است؟
مطابق برنامه کمیسیون پایش و همچنین گذشته کمیسیون ها، تعداد کمیته کمیسیون ها مشخص شد. خوشبختانه کمیته ها طبق روال قبل به تصویب اعضا رسید و روسای کمیته ها از اعضای کمیسیون های مربوطه انتخاب شدند.

دنیای اقتصاد: در حال حاضر شرایط تعامل اعضای کمیسیون ها چگونه است؟
چهارشنبه هفته گذشته نشستی با حضور تمام اعضای کمیسیون ها در اتاق برگزار شد و در این جلسه در خصوص مسائل آموزشی و برنامه کمیسیون ها گفتگو شد و خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد اعضای کمیسیون ها حضور داشتند که این حضور نشانگر تعامل اعضا برای حضور در برنامه های اتاق است.

دنیای اقتصاد: یکی از اتفاقات این دوره اتاق بازرگانی، حضور هیات های تجاری و اقتصادی در اصفهان است. اتاق اصفهان چه برنامه ای برای این هیات ها دارد.
توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵ موجب بهبود روابط سیاسی و اقتصادی کشور با دنیا شده به گونه ای که تمام هیات هایی که به ایران آمدند خواهان بازدید و حضور در اصفهان و مذاکره با نفرات اقتصادی و سیاسی استان هستند. بعد از توافق هسته ای بیش از ۱۱ هیات خارجی وارد اصفهان شد که تمام آنها در اتاق نیز نشست هایی داشتند. در این راستا پیش از این سفرها اتاق اصفهان نسبت به شناسایی نفرات هیات وارده به اصفهان و شناخت توانمندی و تخصص آنها اقدام کرد. در مجموع سیاست اتاق بازرگانی از این سفرها، سرمایه گذاری و مشارکت هیات های تجاری و نه بازاریابی آنهاست و حتی این موضوع را در شورای روسای اتاق کشور مطرح کرده ایم.

دنیای اقتصاد: در مجموع حضور تیم های خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه تاکنون مذاکرات خوبی صورت گرفته که دیدار اوکراین به عنوان آخرین تیم مذاکره کننده منجر به امضا تفاهم نامه شد. تیم های مذاکره کننده در سفرشان به ایران خواهان حضور در اصفهان هستند که ما باید از این فرصت برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان استفاده کنیم.

دنیای اقتصاد: آیا برای سرمایه گذاری این هیات ها در استان اصفهان برنامه ریزی خاصی صورت گرفته است؟
با اعمال تغییراتی در کمیته سرمایه گذاری استانداری اصفهان جلساتی با اتاق بازرگانی برگزار و مقرر شد برنامه ای نسبت به مشارکت سرمایه گذاران خارجی در ایران تنظیم شود. این برنامه تا چند روز دیگر آماده و به استاندار ارائه می شود که هر هیاتی که وارد اصفهان می شود چند پروژه برای سرمایه گذاری خارجی ها به آنها معرفی شود.

دنیای اقتصاد: اما بسیاری نگران بی نتیجه بودن حضور هیات های تجاری و سیاسی در کشور و اصفهان هستند. در این راستا چه راهکار و برنامه ای در نظر گرفته اید؟
تاکنون سفر تمام تیم هایی که به کشور و اصفهان صورت گرفته به قصد رصد اوضاع ایران بوده و تا این لحظه مذاکره نهایی صورت نگرفته است چرا که هنوز کشور درگیر تحریم های مالی و بانکی است و از سوی دیگر خارجی ها به دنبال امنیت مالی هستند چرا که آنها همانند ایران ریسک پذیر نیستند که از مسیر غیرقانونی برای سرمایه گذاری تحریم ها را دور بزنند. با این وجود این تیم ها مذاکره و عقد قرارداد با ایران را در جزء امور خود قرار داده اند.

دنیای اقتصاد: اما آقای سهل آبادی! در شرایطی که سرمایه گذاران ایرانی از اصفهان فراری هستند چگونه زمینه های حضور سرمایه گذاران خارجی را در این شهر فراهم می کنید؟
مشکلات سرمایه گذاران خارجی مباحث مالی و بانکی است از سوی دیگر مشکلات سرمایه گذاران داخلی از جنس دیگری است. بارها گفته ام و معتقدم که
پدیده ای به نام سرمایه گریزی در اصفهان وجود ندارد. و اگر هم وجود داشته باشد، تنها مربوط به اصفهان نمی شود و حتی مسئولان استان های آذربایحان شرقی، خراسان و ... معتقدند سرمایه گذاران آنها به سمت اصفهان می آیند. با این وجود در ستاد تسهیل، شورای گفتگو بخش دولتی و خصوصی، کمیته قضایی حمایت از سرمایه گذاری و ... عنوان شده که قوانین در اصفهان به طور سختگیرانه تری اجرایی می شود با این وجود اتاق بازرگانی با شعار "اتاق برای همه، همه برای نجات اقتصاد" به دنبال رفع مشکلات سرمایه گذاران است.

دنیای اقتصاد: آیا اتاق اصفهان در این دوره برنامه ای برای سفر هیات های خود به سایر کشورها برای جذب سرمایه گذار دارد؟
برعکس دوره گذشته، اتاق بازرگانی در این دوره جلو سفر تیم های خارجی اعضا را به دیگر کشورها گرفته و در نظر دارد این سفرها با برنامه انجام شود تا تیم های اعزامی دست پر به اصفهان برگردند و به مردم اطلاع رسانی کنند که این تفکر موجب صرفه جویی بسیاری در هزینه ها خواهد شد. خوشبختانه در این دوره اتاق بازرگانی موفق به کاهش ۳۰ درصدی هزینه های خود شده و در زمینه تامین بودجه و مطالبه وجوه کارخانجات به اتاق و مطالبات دیگر رشد خوبی داشته است.

دنیای اقتصاد: روابط اتاق بازرگانی را در این مدت با سایر دستگاه ها و ادارات و همچنین شورای شهر و شهرداری چگونه ارزیابی می کنید؟
تعاملات خوبی بین شورای شهر و شهرداری صورت گفته و حتی در این دوره اتاق، شاهد حضور شهردار در جلسات ماهانه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولتی هستیم؛ موضوعی را از پیش از این وجود نداشت. علاوه بر این قرار شده برای تعامل بیشتر یک نماینده از شورا، شهرداری و اتاق بازرگانی برای برگزاری جلسات مختلف معرفی شوند. همچنین در این دوره اتاق جلسات مختلفی با سایر دستگاه های دولتی همچون تامین اجتماعی، مالیات و ... برای رفع مشکلات تولید داشته است.

دنیای اقتصاد: یکی از اتفاقات مثبت در حوزه تولید و به خصوص سنگ، بخشودگی جرایم مالیاتی برای حمایت از این صنعت بود، آیا می توان این گونه حمایت ها را به سایر صنایع استان همچون نساجی تعمیم داد.
صنعت سنگ سال گذشته مشمول بخشودگی مالیاتی تا پایان سال ۹۲ شد که باز این اتفاق افتاد. البته نکته مهم اینکه، کارخانجات صنعت سنگ باید به روز شوند. متاسفانه بیش از ۸۰ درصد این صنعت به طور سنتی و قدیمی کار می کنند که در این شرایط سودی نمی برند و فعالیت کارخانجات مقرون به صرفه نیست.

در این راستا باید با حمایت دولت این کارخانجات به طور مشارکتی و در قالب تعاونی نسبت به وارد کردن ماشین آلات جدید از خارج کشور و ساخت آنها در داخل برای به روزرسانی تلاش کنند.
در خصوص نساجی نیز باید گفت این صنعت کمی در به روز بودن جلوتر از سنگ است چرا که فعالیت بیشتری کرده اما درآمد نساجی نیز به گونه ای نیست که هر دو یا چند سال یک بار ماشین آلات خود را به روز کنند که این اتفاق موجب عقب ماندن آنها در برهه ای از زمان می شود.

دنیای اقتصاد: به عنوان رییس خانه صنعت ایران، برای رفع مشکلات حوزه صنعت چه برنامه ای در نظر دارید؟
سامان دهی صنایع جزو وظایف قسمت های مربوط به آنهاست. ما صنایع کوچکی در استان داریم که باید بزرگ شوند که این کار با ادغام و یا فعالیت بیشتر آنها باید اتفاق بیفتد. برخی صنایع ما نیازمند حمایت از صنایع بالادستی خود هستند. متاسفانه ما شاهد بیشترین آسیب در صنایع کوچک هستیم که برای حل این معضل راهکارهایی به وزیر و نمایندگان مجلس داده ایم. یکی از اقدامات خوب اتاق اصفهان در این راستا همفکری با خانه صنعت و معدن است که با واگذاری برخی پروژه های پژوهشی به خانه، این بخش زمینه های عارضه یابی آنها را دنبال می کند.

دنیای اقتصاد: حمایت از تشکل های صنعتی همواره به عنوان یکی از کلیدی ترین مباحث شما مطرح بوده است. در اتاق جدید چه برنامه ای در این راستا انجام گردیده است؟
اتاق بازرگانی در این دوره به تشکل ها بهای زیادی داده و مهمترین اقدامی را که سرلوحه کار خود قرار داده در بحث ساماندهی تشکل هاست تا یک چتر حمایتی، منطقی و قانونی برای آنها فراهم کند. چرا که یکی از مشکلات تشکل ها پراکنده عمل کردن آنهاست. متاسفانه در برخی رسته ها شاهد دو یا سه تشکل هستیم که موازی کاری می کنند یا فعالیت شان با یکدیگر تلاقی دارد.

دنیای اقتصاد: با توجه به اینکه گردشگری یکی از مهمترین پتانسیل های توسعه اصفهان است، اتاق بازرگانی برای پیشبرد این هدف چه اقدامی انجام داده است؟
در این دوره همانند گذشته کمیسیون گردشگری و برند در اتاق تشکیل و سعی شده افراد گذشته در آن حضور داشته باشند و برنامه های سال گذشته را ادامه دهند. در خصوص برند اصفهان نیز پیگیری هایی صورت گرفته و گروهی برای طراحی لوگوی برند اصفهان قرارداد امضا کردند و در این راستا طرحی ارائه شد اما قرار برآن شد تمام مردم در قالب مسابقه در این طرح حضور یابند و وزیر راه و شهرسازی نیز داور آن خواهد بود.
به طور قطع گردشگری یکی از رسالت های مهم مردم اصفهان و اتاق است چرا که پتانسیل بالایی در این بخش وجود دارد. اصفهان دارای شرایط آب و هوایی و نقاط دیدنی مختلف، ابنیه تاریخی، منابع طبیعی، صنایع دستی و ... است.

دنیای اقتصاد: آیا زیرساخت های گردشگری اصفهان فراهم شده است؟
متاسفانه اصفهان به اندازه کافی هتل ندارد، همچنان نیازمند توسعه مباحث فرودگاهی هستیم و هنوز از داشتن یک ایرلاین هوایی مناسب محرومیم و اکثر پروازها در استان با تاخیر انجام می شود و تعداد آنها نسبت به سایر استان ها کم است. نداشتن خط ریلی سریع السیر به مرکز کشور یکی دیگر از ضعف های گردشگری اصفهان است.

دنیای اقتصاد: آیا اتاق بازرگانی در بحث هتل سازی و سایر نیازهای گردشگری سعی در شناساندن این فرصت ها به اعضا و سرمایه گذاران کرده است؟
یکی از مباحث مهم در بحث هتل سازی این است که امروزه نمی توان هتل را در یک جای دور افتاده و ارزان ساخت. متاسفانه به دلیل نداشتن برنامه اکثر زمین های مناسب در حاشیه زاینده رود تبدیل به برج های ناهمگون مسکونی و یا ادارات دولتی تبدیل شده اند.

البته ما پیشنهادات خود را به برخی ارگان های دولتی داده ایم که زمین های خود در حاشیه زاینده رود را برای هتل سازی واگذار کنند.
اگر بخواهیم در هتل سازی موفق باشیم در وهله نخست شهرداری باید دستور ممنوعیت ساخت و سازها را در حاشیه رودخانه به غیر از حوزه گردشگری صادر کند. در بخش حمل و نقل نیز بخش خصوصی و دولتی باید ورود پیدا کنند البته یکی از مشکلات سرمایه گذاران کشور در بخش های داخلی و خارجی محدودیت ها بین المللی است که با رفع تحریم ها شاهد امنیت سرمایه گذاری به خصوص در بخش خارجی می شویم.

دنیای اقتصاد: در بحث صنایع دستی به عنوان یکی از راه های درآمد استان، اتاق اصفهان برنامه مشخصی برای آن دارد؟
یکی از مهمترین صنایع دستی استان اصفهان، فرش است که مظلوم واقع شده است. متاسفانه طراحان فرش دستباف استان به دلیل عدم حمایت به سمت طراحی برای فرش ماشینی کشیده شده اند.
در این راستا برای حمایت از این صنعت، در سفر هیات های تجاری و اقتصادی مختلف به اصفهان باید ترتیبی داده شود که در کنار جلسات آنها نمایشگاه های کوچک صنایع دستی برپا شود.

حتی برخی از افرادی که برای مذاکره به سایر کشورها می روند می توانند در سفرشان صنایع دستی و یا فرش ایرانی را از هنرمندان امانت بگیرند و در نشست های خود به سایر کشورها معرفی کنند. به طور قطع یکی از رسالت های اتاق بازرگانی در ارتباط با هیات های تجاری معرفی صنایع دستی استان به دیگر کشورهاست.


مشکلات گردشگری اصفهان
متاسفانه اصفهان به اندازه کافی هتل ندارد
نیازمند توسعه خطوط هواپیمایی هستیم
هنوز از داشتن یک ایرلاین هوایی مناسب محروم هستیم و اکثر پروازها در استان با تاخیر انجام می شود
نبودخط ریلی سریع السیر به مرکز کشور یکی از ضعف های گردشگری اصفهان است
هرگونه ساخت وساز در حاشیه رودخانه، بجز صنعت گردشگری باید متوقف شود


اتاق و هتل سازی
نمی توان هتل را در یک جای
دور افتاده و ارزان ساخت. متاسفانه به دلیل نداشتن برنامه اکثر زمین های مناسب در حاشیه زاینده رود تبدیل به برج های ناهمگون مسکونی و یا ادارات دولتی شده اند. البته ما پیشنهادات خود را به برخی ارگان های دولتی داده ایم که زمین های خود در حاشیه زاینده رود را برای هتل سازی واگذار کنند. اگر بخواهیم در هتل سازی موفق باشیم در وهله نخست شهرداری باید دستور ممنوعیت ساخت و سازها را در حاشیه رودخانه به غیر از حوزه گردشگری صادر کند