دغدغه های شرکت دانش بنیان آبادگران
بزرگترین شرکت تولید کننده مواد شیمیائی ساختمان Hi Tech (تکنولوژیک) هفته گذشته میزبان یداله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و مسلم بیات مدیر کل استاندارد استان تهران بود. شرکت صنایع شیمی ساختمان آبادگران از تولیدکنندگان منحصر بفرد مکمل های شیمیایی بتن در کشور است که تمامی محصولات تولیدی‌اش با طی نمودن سیکل علمی ، پس از تولید دانش به صورت صنعتی و در مقیاس انبوه تولید شده و کاربرد آنها نقطه عطفی در ارتقاء کیفیت ساختمان ها و سازه های صنعتی می باشد.
این شرکت با رویکرد تحقیقاتی و توسعه فناوری (R&D) در زمره شرکت های دانش بنیان ِ صنعتی محسوب گشته که پس از گذشت کمتر از دو دهه موفق به تولید ۱۵ محصول صنعتی دانش بنیان از جمله نانو ذرات شده و سالانه ۳۳ هزار تن مواد شیمیایی تکنولوژیک و پیشرفته برای ارتقای کیفیت بتن و ساختمان تولید و روانه بازار می کند. البته از ابتدای سال ۱۳۹۲ صادرات محصولات تکنولوژیک به کشور های منطقه آغاز شده و بی تردید بهره گیری از منحصر بفرد ترین واحد توسعه فناوری (R&D ) در صنعت شیمیایی ساختمان خاورمیانه رمز ورود به بازارهای خارجی به واسطه طراحی محصولات اختصاصی(Customized ) بوده است.
رویکرد علمی - صنعتی و تمرکز بر تولید محصولات با کیفیت موجب شده آبادگران در بازار داخل به عنوان یک برند شناخته شود و در بعد ملی و بازارهای بین المللی اعتباری قابل توجه کسب نماید .
مجذوب حسینی مدیرعامل صنایع شیمی ساختمان آبادگران هفته گذشته طی دیدار با مسئولان استانی ضمن به نمایش گذاشتن تأسیسات خط تولید پیشرفته این شرکت در شهرک صنعتی صفادشت از شتاب یافتن پروژه‌های صنعتی سازی مواد دانش بنیان در شرکت متبوعش خبر داد .
جدیدترین محصول شرکت آبادگران که در فاز صنعتی سازی است، نوعی سخت کننده رزین است که به عنوان یک ماده شیمیائی تکمیل کننده در کنار برخی از محصولات تولیدی پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.
براساس اظهارات مجذوب حسینی با تکمیل مرحله تدقیق فرمولاسیون و تثبیت زیر ساخت صنعتی ، پروسه ثبت اختراع این ماده به جریان افتاده که با تکمیل آن تولید در مدت کمتر از یک ماه آغاز شده و در آینده ای نزدیک این محصول روانه بازار خواهد شد.
آنچنان که مدیران آبادگران تاکید دارند طی یکسال گذشته 23 طرح تحقیقاتی در این شرکت پایان یافته که باید با تخصیص بودجه یا جذب منابع از وزارتخانه های متولی وارد فاز تولید شوند.
از دیگر اقدامات صورت پذیرفته ، ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی از طریق تعریف پروژه ها و نظام‌های تضمین کیفی بوده چرا که این واحد قصد دارد تا پایان سال ۱۳۹۳ یکی دیگر از اهداف تعریف شده خود را تحت عنوان " واحد منتخب ایمنی و بهداشت " عملی سازد.
یکی از مهمترین پروژه های تضمین کیفیت پیاده سازی شده در این شرکت ردیابی و رهگیری تولیدات و سفارشات بوده که با اجرای آن تمامی فرآیندهای عملیاتی این شرکت را با فشردن چند کلید سریعا مورد ردیابی قرار می دهد. چنین نظام های کیفی نشان دهنده اهمیت شاخص رضایت مشتریان از دیدگاه سازمان می باشد.
در این سیستم ، شناسنامه کامل ماده اولیه با دقت و صحت استخراج شده و تمامی مراحل و جزئیات فرآیندی آن مورد ردیابی قرار می گیرد.
به گفته این مدیر خلاق و پرتلاش، بحث دیگر در رابطه با ارتقاء سطح کیفی آزمایشگاههای مجهز این شرکت برای رعایت استانداردها است که در حال تدوین آن می باشیم تا به عنوان یک شرکت معتبر با کمیته های ایزو همکاری نمائیم.
مجذوب حسینی هشدار می دهد: دغدغه آبادگران، دغدغه مشابه تمامی شرکتهای دانش بنیان ایرانی است که از جذب نیروی انسانی نخبه دانشگاهی تقریبا محروم هستند و این نشان از از مشکلات کشور در چرخه تعلیم و تربیت نخبگان ، ظرفیت سازی کاری و علمی برای ایشان و درنتیجه جذب آنها به بازار کار کشور های خارجی دارد که با عبارت به فرار مغزها از کشور شناخته می شود.
وی در خاتمه با یادآوری اینکه آبادگران به عنوان یک شرکت دانش بنیان دغدغه مشترکی با سایر شرکت های دانش بنیان دارد از کشف استعدادها و جذب نیروهای نخبه به عنوان بزرگترین چالش مجموعه تحت مدیریتش یاد می کند.
صادقی و بیات در جریان این دیدار تغییرات و پیشرفت های شرکت آبادگران را مورد بررسی قرارداده و با تجزیه و تحلیل نیازهای یاد شده با نظر مساعد قول به حمایت دادند.