فولادمبارکه ؛ زنجیره ای از سنگ معدن تا محصول نهایی

دنیای اقتصاد- نخستین گردهمایی مدیران ایمیدرو در سال ۹۵ با محوریت " برنامه ها و چشم انداز معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی " به میزبانی فولاد مبارکه برگزار گردید. در این گردهمایی رئیس هیأت عامل ایمیدرو به تشریح برنامه ها و چشم انداز معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی پرداخت و مدیران عامل شرکت ها و مجریان طرح های ایمیدرو نیز به ارائه اهدف و برنامه های مجموعه های خود در سال ۹۵ پرداختند. به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه اصفهان، در این گردهمایی دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان با اشاره به شرایط فولادمبارکه گفت: شرکت فولادمبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است که با سهم بیش از ۵۰ درصدی در کشور و ۲۲ درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا توانسته بخش عمده ای از نیاز بازار داخل و خارج را تأمین نماید.

سبحانی، فولادمبارکه را بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان با ظرفیت بیش از ۱۱میلیون تن در سال خواند و افزود: ارزش فعلی گروه فولادمبارکه معادل ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است که به عنوان بزرگ ترین شرکت بورسی نیز شناخته شده و توانسته سهم یک درصدی تولید ناخالص داخلی و سهم۵ درصدی در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت را از آن خود نماید. مدیرعامل فولادمبارکه، این شرکت را تنها شرکت فولادی خواند که به صورت زنجیره ای از سنگ معدن تا محصول نهایی در حال فعالیت است و افزود: فعالیت های متعدد و مهمی تاکنون در این بنگاه صنعتی صورت گرفته اما برخی از مهم ترین فعالیت هایی که در مدت اخیر با همکاری و همدلی کارکنان فولادمبارکه به آن دست یافتیم را می توان چنین برشمرد: توسعه سبد محصولات در راستای پاسخگویی به نیاز خودروسازان و صنایع نفت و گاز در محیط های ترش و شیرین و همچنین اجرای طرح های توسعه با ساخت و بهره برداری واحدهای فولادسازی مانند هرمزگان ، فولادسپید دشت و ...؛ البته در همین راستا توسعه ظرفیت های گروه فولادمبارکه با امضای سه قرارداد در سفر رئیس جمهور به رُم شامل توسعه فولادهرمزگان، فولادسپید دشت و خط دوم نورد گرم از دیگر فعالیت های مهمی است که در فولادمبارکه محقق شده.

دکترسبحانی تولید و فروش حدود ۱۰ میلیون تن فولادهای ویژه در طی ۱۰ سال گذشته را یکی دیگر از فعالیت های مهم فولادمبارکه ذکر کرد و ادامه داد: با امضاء سند همکاری با شرکت فولاداکسین و تولید ورق های خاص توانستیم قطع وابستگی به ورق های مورد نیاز صنعت نفت و گاز را در کشور شاهد باشیم، علاوه بر این با تولید ورق های آجدار و رنگ چروک به سوی تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر نیز رفته ایم. سبحانی درآمد فولادمبارکه از محل فروش محصولات خود را از سال ۸۲ تاکنون قابل توجه خواند و گفت: در سال ۹۳ با ۱۰ هزار میلیارد تومان بیش از همه سال های گذشته درآمد کسب کردیم و در سال ۹۴ به دلیل رکود بازار داخل و اُفت قیمت های جهانی فولاد با کاهش ۱۹درصدی فروش مواجه شدیم تا جایی که بازار جهانی با افت ۶۰ درصدی قیمت ورق از ۵۵۰ دلار به ۲۶۰ دلار رسید و ما در داخل مجبور شدیم با توجه به انجام واردات، کاهش قیمت و کاهش درآمد داشته باشیم در حالی که هزینه ها افزایش داشته است.

وی درباره فروش محصولات فولاد مبارکه افزود: طی سال های پس از بهره برداری، میزان فروش محصولات، ۷۰ میلیون تن در بازار داخل و ۱۶ میلیون تن در بازار خارج بوده که ارزش این فروش بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار می باشد و ما با صادرات حدود ۱۶ میلیون تن محصولات فولادی از ابتدا تاکنون باعث اَرزآوری بیش از ۶.۵ میلیارد دلار برای کشور شده ایم که این امر منجر به تثبیت برند فولادمبارکه در بازارهای جهانی شده است. سبحانی ادامه داد: یکی از مواردی که به ناروا به فولادمبارکه تهمت زده می شود خشک شدن زاینده رود است ولی سهمی که فولادمبارکه از برداشت آب زاینده رود داشته ۲۹ میلیون مترمکعب بوده که حدود یک درصد سهم آبریز زاینده رود است. در واقع مصرف آب فولادمبارکه ۳ صدم درصد از آب قابل استحصال کل کشور و ۱۶ درصد آب مصرفی فولادسازان داخلی است در صورتی که حدود ۵۰ درصد فولاد تولیدی در کشور تنها در فولادمبارکه تولید می شود. دکتر سبحانی با اشاره به کاهش مصرف آب در فولادمبارکه گفت: با اقداماتی که در شرکت فولادمبارکه انجام شده توانستیم برای تولید هر تن فولاد، میزان مصرف آب را ۶۸ درصد نسبت به طراحی اولیه کاهش دهیم یعنی از ۱۶.۶ مترمکعب بر تن به رقم ۵.۳۳ مترمکعب بر تن برسانیم که همین رقم در یک شرکت تولیدکننده فولادی مطرح در جهان مانند «تاتااستیل»، ۶ مترمکعب بر تن فولاد است؛ این رقم کاهش مصرف آب در حالی عملی شده که طی ۲۵ سال گذشته شاهد رشد تولید بوده ایم و تمامی آب مصرفی در فرآیند تولید، دوباره مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه همچنین در راستای توجه به اقتصاد مقاومتی، درباره تأمین قطعات فولاد از داخل کشور اظهار داشت: کارخانه فولادمبارکه توسط شرکت های اروپایی طراحی و راه اندازی شد. از این رو به منظور تأمین قطعات یدکی و مصرفی از داخل،گروهی با عنوان بومی سازی و مهندسی معکوس در فولادمبارکه شکل گرفت. مسئولیت این گروه بررسی تمام اطلاعات و نقشه های قطعات یدکی و مواد مصرفی بود تا آن ها را در اختیار سازندگان داخلی قراردهد؛ در نتیجه این اقدامات باعث شد تا با سعی و تلاش مجدانه کارکنان فولادمبارکه از سال ۱۳۹۰ موضوع بومی سازی و استفاده از توان سازندگان داخلی در فولادمبارکه قوت بگیرد و ما توانستیم در سال ۹۴ بیش از ۸۲ درصد از قطعات مورد نیاز فولادمبارکه را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کنیم؛ این امر با تکیه بر تجارب مدیران داخلی کشور و همت تولیدکنندگان عملی شده و صرفه جویی حاصل از بومی سازی قطعات یدکی و تجهیزات به صورت تجمعی در فاصله سال های ۸۱ تا ۹۴ به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بالغ گردیده است.

مدیرعامل فولادمبارکه چالش های پیش روی این بنگاه صنعتی در مسیر توسعه را قابل تأمل خواند و تصریح کرد: با اینکه فولادمبارکه همواره بر بهره وری و استفاده بهینه از منابع تأکید دارد اما همچنان این واحد صنعتی با چالش هایی روبرو است که دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده را با سختی همراه می سازد. تأمین حامل های انرژی مانند آب، گاز و برق، تأمین سنگ آهن و گندله مورد نیاز داخلی، تأمین منابع مالی ارزان قیمت مورد نیاز جهت اجرای طرح های توسعه و محدودیت در زیرساخت های حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی و اسکله ها از جمله مواردی است که در کنار هزینه های مالی سنگین فولادسازان کشور در حدود ۳ هزار میلیارد تومان در سال باعث شده تا پیمودن مسیر توسعه را با سختی همراه سازد. سبحانی روند بهبود بهره وری منابع انسانی جهت رسیدن به رقبای جهانی که به عنوان الگو از آنها یاد می کنیم را مهم دانست و افزود: استاندارد این بهره وری در دنیا ۱۰۵۰ تُن فولاد به ازای هر نفر بوده در صورتی که این رقم در فولادمبارکه ۳۸۵ تن به ازای هر نفر است که امیدواریم با راه اندازی طرح های توسعه و افزایش ظرفیت تولید، چالش تورم نیروی انسانی را برطرف کنیم تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.