فراتر از نام بالاتر از اعداد
بدون شک هر شرکتی که رسالتی ملی و میهنی برای خود قائل باشد، طی دوره حضور و توسعه خود میکوشد نهتنها زمینههای لازم برای توسعه بازار خویش بلکه زیرساختهای لازم برای پیشبرد اهداف عمومی و متعالی جامعه همراهش را نیز فراهم کند. در حقیقت با چنین تحلیلی موفقیت و ماندگاری اپراتور نخست و سراسر کشوری مانند ایران بدون اینکه همراه اولش در تمامی سطوح در جستوجوی موفقیت کلیت جامعه باشد، محقق نخواهد شد. همراه اول ارتباطات ایران نیز برگرفته از ذات و ارزشهای نهادینهشده در آن از چنین رویکردی مستثنی نیست و هرچند در توضیح دستاوردهایی که در ادامه به آن اشاره شده، اعداد هدف گرفته شدهاند ولی در نهایت باید پذیرفت همه این دستاوردها در ذات خود نه کمی که بیشتر کیفی هستند؛ کیفیتی که باید آن را در توسعه ارتباطات ایرانی به دست همراه اول جستوجو کرد. 20سال
از یک منظر نمیتوان از این حقیقت نیز فارغ شد که به هر روی همراه اول در مسیر انجام این مجموعه اقدامات از یک نگاه دیگر نیز قابل تحسین است. این مجموعه که سرشت آن توسعه بازار ارتباطات و فناوری ایرانی بوده طی دو دهه اخیر بسیاری از دستاندازهای اقتصاد ایران را به عنوان کشوری در حال گذار و توسعه تاب آورده است. کافی است به این دو دهه حیات همراه اول نگاه کنید تا دریابید در کشورمان طی این مدت بارها مفاهیم تجارت، رقابت و مالکیت خصوصی یا دولتی به فراخور توسعه موطن اسلامی دیگرگون و حتی گاهی دستخوش تغییراتی بنیادین شده اما در طول تمامی این مدت همراه اول تغییرات را تاب آورده است. پس همین ماندگاری را هم باید بخشی از موفقیتهای همراه اول و تثبیتش را به عنوان یکی از نهادهای اقتصادی به شمار آورد.


66 میلیون
نمیتوان به دستاوردهای همراه اول پرداخت و از این حقیقت غافل شد که این مجموعه اقتصادی و فنی فراتر از نهاد تجاری صرف در تمامی این سالها با ابزارها و رویکردهای مختلف کوشیده است مفاهیمی همچون توسعه، عدالت و همراهی را در سراسر کشور و میان تمامی مجموعه ذینفعانش گسترش دهد. در این میان جای پای ۶۶ میلیون نفری همراهان اول نه در قاعده هرم که در راس آن جای خوش کرده است. ایجاد این جامعه از مشترکان - نه مشتریان- برای همراه اول فقط نه یک ابزار تجاری بلکه شیوهای برای توسعه ارزشهای بنیادینش هم بوده است.




1کشور
بخشی از این دستاوردهای همراه اول را هم باید در کاملا بومی بودن مدیریت و مالکیت آن جستوجو کرد؛ جایی که این مجموعه برخلاف برخی از مجموعههای بیگانهپرست همواره در هسته و ذات خود انتقال تجربه و توان به ایران و ایرانی را هدف قرار داده و بر همت جوانان همین آب و خاک تکیه کرده است و قرار گرفتنش در قلب گروه مخابرات ایران نیز مؤید همین نگاه است که موسسان و راهبران همراه اول کوشیدهاند مجموعهای را توسعه دهند که به روایت و ذات ایرانی خود پایبند باشد.




70دهه
نیمنگاهی به تاریخچه همراه اول و سیر تدریجی آن از یک دپارتمان کوچک در مخابرات ایران به یکی از محرکهای اقتصادی در کل کشور، نشان میدهد این شرکت همواره در مسیری قرار داشته است که بتواند همراه خود فرهنگ و محیط جامعه را دیگرگون کند و اکنون نیز با گذر از انقلابهای صوت و متن در تلاش است با کسب همراهی قانونگذاران همین انقلابش را به حوزه داده و اینترنت نیز منتقل کند تا جامعه بزرگ کاربرانش از گردونه جهانی بیش از این بر جای نمانند.




2گزینه
هرچند شرکت ارتباطات سیار ایران خود همراه اول است ولی در راهبردش برای تعیین مفهوم تلفن همراه هیچگاه به سراغ گزینه رایجتر آن زمان و حتی تا حدودی امروز نرفته است و از دید راهبران همراه اول هیچگاه موبایل صرفا یک ابزار ارتباطی نبوده بلکه از دید آنها همیشه گزینه دوم برای این مفهوم به حقیقت نزدیکتر بوده است؛ صنعت موبایل به عنوان یک ابزار توانمندساز. همین تفاوت را میتوان در مفاهیم توسعه همراه اول به راحتی شناسایی کرد.


2000میلیارد
ثبت بیش از دو هزار میلیارد ریال سرمایه برای همراه اول (در سال ۱۳۸۹) هرچند شاید در مقیاس جهانی مخابراتی چندان رقم عظیمی نباشد اما برای جلب حمایت و اعتماد سرمایهگذاران ایران آنقدر جذاب بوده است که دستکم توانسته تاکنون در میان بسیاری از تنشهای بازار اقتصادی و سرمایه همواره بهای سهام شرکت ارتباطات سیار ایران را با ضریب معقولی به دور از هیجانات این بازار در حال رشد نگه دارد. باید توجه کرد ارزش دانش و نام تجاری همراه اول پس از دو دهه هرگز در این سرمایه سنتی در نظر گرفته نشده است.




14تیرماه
اکنون که شمار اپراتورهای بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازار ایران رو به افزایش است، کمتر کسی به گذشته اینچنین نگاه میکند که همراه اول بود که برای نخستین بار صنعت تلفن همراه ایران را به لطف مصوبه هیات وزیران در چهاردهم تیرماه ۱۳۸۲ برای همیشه به عنوان یک نهاد مستقل از تلفن ثابت جایگاهش را تثبیت کرد . با این نگاه تمامی اپراتورهای بعدی تلفن همراه هویت مستقل خود را در فضای قانونگذاری ایرانی مدیون اپراتوری هستند که جاده را برای توسعه آنها کوبید و صاف کرد.


5 درصد
تا همین امروز که این گزارش تنظیم میشود هیچ یک از دیگر اپراتورهای تلفن همراه حتی به ضرب اجبارات قانونی وارد بازار سهام نشدهاند ولی همراه اول تنها اپراتوری است که در آذرماه ۸۹ با شجاعت قدم در عرصه شفافسازی و ابراز عمومی جزییات مالی خود گذاشت و پنج درصد سهامش را به بازار فرابورس کشور عرضه کرد تا هم تالارهای بورس کشور را نیمچه تکانی دهد و هم از یک شرکت سهامی خاص به یک شرکت سهامی عام با شالوده مردمی تغییر هویت دهد.


2نسل
حال که صحبت درباره نسلهای سوم و چهارم و مکالمه تصویری پیشفرض هر کوچه و بازاری است و حتی دولتی بودن خاستگاه همراه اول گاهی به عنوان ایرادی بر گذشته آن مطرح میشود، کمتر کسی به خاطر میآورد همراه اول و نیاکانش همان گروهی از بنیانگذاران بودند که در سال ۱۳۷۲ با گذر از مرزهای رایج زمان خود به سراغ نسل دوم موبایل رفتند که تا همین امروز هم پایه توسعه این بازار و صنعت در ایران بوده است.




10هزار
با گذر ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران از صد درصد در سالهای اخیر، کمی تصور اینکه بنیانگذاران همراه اول در گروه مخابرات ایران در شرایط دشوار پس از جنگ چگونه توانستهاند این کالای به ظاهر لوکس را تامین سرمایه کنند، بسیار عجیب است. با تیزهوشی وزیر وقت، سیدمحمد غرضی، برای تامین سرمایه راهاندازی اولین شبکه تلفن همراه ایران، همراه اول در آن زمان یکی دیگر از دستاوردهای خودکفایی این صنعت پرسود و پرفایده در کشور را رقم میزند که باید آن را نیز به پای همراه اول نوشت. اولین مرکز تلفن تنها ۱۰ هزار خط موبایل را پشتیبانی میکند.




5 شهر
یکی از دستاوردهای مهم دیگر همراه اول توسعه آن از ابتدا بر اساس الگوی پرهیز از مرکززدگی و تمرکز از پایتخت بود. به گونهای که در همان سال نخست هم در فاز دوم توسعه به سرعت شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز به دامنه پوشش همراه اول اضافه شدند تا همراه اول نشان دهد که قائل به انحصار این فناوری با ارزش ارتباطی برای صرفا پایتختنشینان نیست.




8میلیوننفر
روند رشد نجومی تقاضا برای تلفن همراه در ایران نشان میدهد چگونه برخورد با همراه اول در میانه دهه ۷۰ به بهانه لوکس بودن این سرویس میتواند بیپایه و اساس باشد. در فاصله سالهای ۸۲ تا ۸۴ میزان پیشثبتنام برای تلفن همراه از حدود سه میلیون به بیش از هشت میلیون رسید که به موازات تغییر در نیازهای ارتباطی مردم مدیریت این تعهدات انجامشده را هم طلب میکرد که پاسخگویی آن در بستر تاریخیاش یک دستاورد دیگر بود.


15میلیون
همراه اول در راستای وظیفه توسعه ارتباطات ایرانی در میانه دهه ۸۰ شمسی فشار فراوانی را از سوی بیش از ۱۵ میلیون مشترک بالفعل شبکه خود تحمل میکرد که در این راستا دست به توسعه عرضی بازار نیز زد و با تاسیس دفاتر ارائه خدمات خود یکی از بزرگترین شبکههای خردهفروشی و خدمات در ایران آن روز را تاسیس کرد.


2رقیب
شاید کمتر بخشی از امور زیرساختی ایران همچون حوزه موبایل در یک دهه اخیر شاهد تولد رقابتهایی با تنوع و ابزارهای قدرت فراوان باشد و باید این افتخار را نیز به پای همراه اول ثبت کرد که با وجود محدودیتهایی ناشی از حضور در بدنه دولت نهتنها توانسته توسعه دو اپراتور رقیب -یکی ایرانسل برخوردار از حمایت و تجربه شریکی جهانی و دیگری رایتل برخوردار از حمایت و انحصار دولتی- را تاب بیاورد بلکه نه در سال ۸۵ و نه در سال ۹۰ مهار بازار هرگز از دست همراه اول خارج نشد.


3نسل
با وجود انتقادات گسترده بازیگران و کارشناسان بازار فناوری ایران به ماندن عجیب انحصار نسل سوم در دستان اپراتور سوم، همراه اول باز هم مطابق تعهدی که با کشور و مشترکان بسته است، دست از فناوری روز نشست و در میان فشارهای کمرشکن سلیقهای برخی مقامات در بهمنماه ۹۱ از نوسازی و ارتقای شبکه خود به نسل سوم پرده برداشت. تحلیل این دستاوردها را نمیتوان و نباید بیرون از چارچوب محبوبترین برند ایرانی انجام داد.




70 هزار کیلومتر
شاید برخی تصمیمات مقطعی در برهه حاضر مهمترین مزیت رقابتی همراه اول را که همان پوشش بالای کشوری آن است، هدف گرفته باشد ولی حقیقت امر آن است که این اپراتور مطابق میثاقی که با مشترکانش بسته در حال حاضر همچنان بزرگترین اپراتور کشور است و بیش از ۷۰ هزار کیلومتر جاده و یک هزار و ۲۳۹ شهر را تحت پوشش دارد. همین رویکرد نشان میدهد تا چه حد همراه اول فراتر از علایق تجاری در جهت منافع ملی حرکت کرده است.




63 درصد
همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد توسعه ملی و تجاری همراه اول یکی از کلیدهای موفقیت این اپراتور میهنی به شمار میرود، به گونهای که بهرغم ورود رقبای جدید همچنان با وجود فراز و نشیبهای بسیار این اپراتور که ۱۹ مردادماه ۷۳ آغاز به کار کرده است، بیش از نیمی از بازار تلفن همراه ایران را در اختیار دارد؛ و حتی با در نظر گرفتن اپراتورهای کشوری و منطقهای ایرانی باز هم نهتنها اولین بلکه قویترین اپراتور حال حاضر کشور است.




1رتبه
کلکسیون افتخارات همراه اول محدود به نظر و انتخاب مشتریان نیست و لیست بلندی از جوایز را دربر میگیرد که تنها گوشهای از آن انتخاب به عنوان شرکت برتر ارتباطات، عنوان شرکت برتر در شاخص بالاترین ارزش افزوده اقتصادی، تندیس برترین و بزرگترین حامی ورزش ایران، برند برتر حوزه ارتباطات کشور، کسب عنوان برترین اپراتور تلفن همراه و دریافت تندیس طلایی اشتغالزایی در کشور است.




443امتیاز
تعالی مدیریتی در خانواده بزرگ همراه اول همواره یکی از مهمترین اهداف و دستاوردها بوده است و فقط اگر نیمنگاهی به نتایج ارزیابی سالانه اپراتورهای سراسری تلفن همراه توسط رگولاتوری براساس شاخصهای الگوی جامع ارزیابی و رتبهبندی در هفت معیار و ۲۱ زیرمعیار بیندازید، متوجه خواهید شد با کسب بیش از ۴۴۰ امتیاز شرکت ارتباطات سیار ایران بسیار جلوتر از سایر اپراتورهای رقیبش در زمینه رهبری و مدیریت، منابع انسانی و فرآیندهای سازمانی قرار دارد.


5رتبه
مخلص کلام آنکه همراه اول در تمامی تاریخچه و سطوح توسعه خود کوشیده است در عین توسعه ملی و احترام به ارزشهای دینی و میهنی جامعه بالاترین ارزش را متوجه خود و جامعه همراهانش کند. جایگاه همراه اول در میان یکصد شرکت برتر ایران نیز به خوبی مؤید همین رویکرد است. در ارزیابی سال گذشته همراه اول در زمینه ارزش بازار درمیان غولهای بازار ایران رتبه ۵ و در زمینه ارزش افزوده رتبه ۹ را کسب کرد.