خودرو‌سازهای زیادی با درک دنیای ماشین‌های آینده سرمایه‌گذاری در بخش خودروهای برقی را افزایش داده‌اند. در کنار خودرو‌سازها، دولت‌ها نیز تمایل زیادی به جایگزین کردن خودروهای برقی با فسیلی دارند. از نظر اقتصادی حرکت به سمت خودروهای برقی امتیاز‌هایی برای خودرو‌سازها و دولت‌ها به همراه دارد. پیشرفت فناوری در خودروسازی باعث افزایش کارآیی و عملکرد در بخش موتور و جعبه دنده و در نتیجه کاهش چشمگیر مصرف سوخت شده است. یکی از دلایل مهم سرمایه‌گذاری خودرو‌سازان روی خودروهای برقی قوانین سفت و سخت محدودیت در مصرف سوخت تا سال 2025 است و با سیستم‌های موتوری امروزی رسیدن به این عدد کمی دشوار است و باید همچنان فناوری‌ها پیشرفته تر از حال ظاهر شوند یا از روش‌های جایگزین استفاده شود.

موضوع دوم سختگیری‌های بیشتر در رابطه با گازهای خروجی از خودروهاست که رسوایی بزرگ فولکس واگن یکی از تبعات آن بوده است. موفقیت شرکت تسلا نسبت به سایر رقبا در تولید خودروهای برقی با دو برابر توان حرکتی بیشتر باعث تغییر نگاه جامعه نسبت به خودروهای برقی شده است که به‌دنبال آن افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش را نیز شدت بخشید. موفقیت‌های شرکت تسلا که طی ۶ سال به‌دست آمد باعث شده است تا شرکت‌های خودروسازی به این باور برسند که امکان ورود مقتدرانه به این بازار با برنامه‌ریزی صحیح امکان‌پذیر است و تا حدودی در دسترس‌تر است که خود باعث افزایش رقابت بین تازه‌واردان به این حوزه می‌شود. سهم خودروهای برقی در بازار خودرو کشورهای مختلف، متفاوت و ممکن است در حال حاضر در بهترین حالت به ۱/ ۰ درصد برسد. تقاضا برای خودروهای برقی هر روز در حال افزایش است و این افزایش تقاضا با افزایش زیر‌ساخت‌ها و شبکه‌های شارژ خودروها همگام نیست و محدودیت‌های زیادی در احداث این شبکه‌های شارژ وجود دارد. مهم‌ترین چالش پیش‌روی خودروهای برقی توسعه ایستگاه‌های شارژ خودرو‌ها در مسیرهای طولانی است. این موضوع باعث شده افراد در خرید چنین خودروهایی با تردید اقدام کنند.

کشوری مانند چین که در صنعت خودرو‌سازی و خودروهای برقی صاحب فناوری نیست تصمیم گرفته است با حمایت از ساخت خودروهای برقی و سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های آمریکایی که خودروهای برقی تولید می‌کنند تا سال ۲۰۲۰ حداقل ۵ میلیون خودروی سبز وارد خیابان‌های این کشور کند. برخی شرکت‌های آمریکایی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود نیاز به جذب سرمایه دارند که سرمایه‌داران چینی از این فرصت استفاده کرده و با خرید سهام آنها اقدام به تولید خودروهای برقی ساخت آمریکا برای ورود به بازار چین می‌کنند. در بریتانیا نیز تقاضا برای خرید خودروهای برقی هر سال افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیون خودروی برقی در این کشور تردد داشته باشند این افزایش به‌گونه‌ای بوده است که در سال ۲۰۱۵ هر ۱۸ دقیقه یک نفر خودروی برقی خریداری کرده است. شهردار لندن تایید کرده است که در سپتامبر ۲۰۲۰ منطقه از این شهر به‌عنوان منطقه‌ای که حجم گازهای خروجی در آن منطقه صفر است به‌وجود خواهد آمد و اینکه تا سال ۲۰۲۰ تعداد ۹۰۰ هزار تاکسی الکتریکی در سطح این شهر تردد خواهند داشت. در آن سوی دنیا هم شرکت فورد ۵/ ۴ میلیارد دلار دیگر برای خودروی برقی‌اش با نام فوکوس سرمایه‌گذاری کرده است که تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهد شد. این خودرو قابلیت شارژ سریع را دارد و می‌تواند در مدت زمان ۳۰ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ شود. پیش‌بینی می‌شود تا این تاریخ ۴۰ درصد خودروهای شرکت فورد به نوعی سبز خواهند بود. در واقع برخی با کمک نیروی باتری و برخی دیگر به‌صورت هیبرید تولید خواهند شد که در هر دو حالت آلایندگی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

در کانادا ۵/ ۶۲ میلیون دلار برای ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم برای خودروهای برقی در طول دو سال اختصاص خواهد یافت و مرکز منابع طبیعی کانادا این مهم را بر عهده خواهد داشت تا جایگاه‌های شارژ خودروها بر‌اساس جدید‌ترین روش‌های شارژ ایجاد شوند. بر اساس گزارش‌های مالی، سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی‌های نو در جهان ۴ درصد افزایش یافته و به مبلغ ۳/ ۳۲۹ میلیارد دلار رسیده است. این افزایش در برخی نقاط دنیا با افزایش چشمگیری مواجه بوده که منطقه خاورمیانه یکی از این مناطق است که رشد ۵۰ درصدی داشته و به رقم ۴/ ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری رسیده است. سه کشور عربستان، کویت و مراکش تلاش‌های زیادی را برای کاهش وابستگی به نفت صورت داده‌اند و روی انرژی‌های نو تمرکز کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود ۳۵ درصد از خودروهای دنیا تا سال ۲۰۴۰ از نوع سبز باشند (دارای باتری قابل شارژ یا از نوع هیبرید). برخی کشورها مانند هند، نروژ و هلند برای ۱۰۰ درصد شدن سیستم حمل و نقل خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

هند با ۲/ ۱ میلیارد نفر جمعیت با وجود ضریب نفوذ پایین خودرو دولتش تصمیم گرفته است که تا سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای برقی در این کشور تردد داشته باشند. وزیر انرژی این کشور در کنفرانسی اعلام کرده است که مالکان خودروها با صرفه‌جویی در پرداخت هزینه سوخت فسیلی بدون هیچ پرداختی صاحب خودرو برقی خواهند شد و به‌عنوان کشوری برقی مطرح شوند. پیش از این در هند برنامه‌های صرفه‌جویی در مصرف برق با توزیع لامپ‌های LED انجام شده است و آنها امیدوارند بدون هیچ نوع سرمایه‌گذاری و صرفا از منبع صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی بتوانند این طرح را عملی کنند. تشویق‌های مالیاتی و یا پرداخت یارانه‌ها به مالکان خودروهای برقی تاثیر زیاد در افزایش تقاضا برای این خودروها داشته است. در برخی کشور‌ها ۲۵۰۰ تا ۷۵۰۰ دلار تخفیف مالیاتی ممکن است به مالک خودرو اختصاص پیدا کند و این در حالی است که قیمت جدید‌ترین مدل تسلا تنها ۳۵ هزار دلار است که از دامنه حرکتی مناسب و سرعت و شتاب خوب برخوردار است.